Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Jos Rail Baltica toteutuu 1435 mm:senä, on tietenkin mukava jos normaaliraide jatkuu Helsinkiin. Mutta se ei poista tarvetta tunnelin 1524/1520 mm:n raideleveydelle. Kun suurin tunneliliikenteen kysyntä on päivittäispendelöintiä, on välttämätöntä, että tunnelin kautta yhdistyvät Helsingin ja Tallinnan paikallisjunaliikenteen verkot. Niiden raiteisto ei ihan helposti muutu 1435 mm:iin, ja 4 mm:n erokin on jo oma riesansa.
Asia ratkeaa limiraiteella, jossa on molemmat raideleveydet. Tämä tuplarata pitänee jatkaa Riihimäelle, jossa voidaan järjestää rahtiliikenteen operaatiot eri raideleveyksien välillä. Ja tietenkin lentokentän kautta, sillä se on luonteva Rail Baltican henkilökaukojunien pääteasema — kun niillä ei kumminkaan pidemmälle pääse.
Antero
Asia ratkeaa limiraiteella, jossa on molemmat raideleveydet. Tämä tuplarata pitänee jatkaa Riihimäelle, jossa voidaan järjestää rahtiliikenteen operaatiot eri raideleveyksien välillä. Ja tietenkin lentokentän kautta, sillä se on luonteva Rail Baltican henkilökaukojunien pääteasema — kun niillä ei kumminkaan pidemmälle pääse.
Antero