- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Vs: 1435 mm
Niin kuin jo aiemmin kirjoitin niin se olisi kannattanut tehdä 1920-30-luvulla tai 1990-luvulla. Nyt on myöhäistä eikä pelkästään Venäjän takia vaan siksi että kaikki uusikin kalusto on 1524 mm leveydelle.
Espanja on isompi maa ja siellä on varaa sellaiseen, ehkä ovat laskeneet että kannattaa, vaikka siellä on pitkään harrastettu telinvaihtoa ja akselinsäätöä Ranskan vastaisella rajalla. Mielenkiintoisaksi jää nähdä mitä Portugal tekee.
---------- Viestit yhdistetty klo 16:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:34 ----------
Niin, se tavarajunien telinvaihto voidaan tehdä Ilmalassa, missä tunneli nousisi maanpintaan. Vai meinaatko että Ûlemisten ratapihalla vaihdettaisiin suomalaisvaunujen telit?
---------- Viestit yhdistetty klo 16:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:36 ----------
Eipä niin.
t. Rainer
Olisi mielenkiintoista selvittää, mitkä ovat hyödyt suhteessa kustannuksiin muuttaa Suomen raideleveys vähitellen eurooppalaiseksi. Espanjassakin on osittain menetelty näin. Mitä hyvää on odotettavissa Venäjän suuntaan...
Niin kuin jo aiemmin kirjoitin niin se olisi kannattanut tehdä 1920-30-luvulla tai 1990-luvulla. Nyt on myöhäistä eikä pelkästään Venäjän takia vaan siksi että kaikki uusikin kalusto on 1524 mm leveydelle.
Espanja on isompi maa ja siellä on varaa sellaiseen, ehkä ovat laskeneet että kannattaa, vaikka siellä on pitkään harrastettu telinvaihtoa ja akselinsäätöä Ranskan vastaisella rajalla. Mielenkiintoisaksi jää nähdä mitä Portugal tekee.
---------- Viestit yhdistetty klo 16:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:34 ----------
Toisaalta taas tavaraliikenne ei vaadi suurnopeusratoja tai -junia, jolloin voi harkita muuntuvatelisiä tai vaunuja tai mieluummin telien vaihtoa ratapihalla. Ne toimenpiteet on varmaan sovitettavissa tavaraliikenteen aikatauluihinkin.
Niin, se tavarajunien telinvaihto voidaan tehdä Ilmalassa, missä tunneli nousisi maanpintaan. Vai meinaatko että Ûlemisten ratapihalla vaihdettaisiin suomalaisvaunujen telit?
---------- Viestit yhdistetty klo 16:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:36 ----------
Varmaan molempi parempi, mutta itse en usko lentorataan. A) Pk-seudulla ei ole mtn intressejä. Kehärata riittää yhteydeksi lentoasemalle ja täkäläiset kyläpäälliköt keksivät varmaan puolentusinaa mieluisampaa tunnelihanketta, ml. vähemmän vahvasti framilla oleva Tuusulan metro lentoaseman kautta. B) Maakunnat rahoittavat mieluummin kituvia lentokenttiään kuin miettivät junayhteyttä Helsinki-Vantaalle. Osin imagokysymys.
Lentorata olisi varmasti hyvä hanke, mutta se ei ole kenellekään ensi- tai edes toissijainen vaihtoehto järjestää yhteyksiään.
Eipä niin.
t. Rainer