Tärkeää olisi tietää mahdollisimman paljon kiinalaisen toimijan taustoista. Taustalla saattaa olla Kiinan valtion intressejä, mutta kyse voi olla siitäkin, että kiinalaiset yksityiset sijoittajat haluavat saada rahaa Kiinasta ulos. Kiinan valuuttahan ei ole vapaasti vaihdettavaa, mutta ymmärrettävistä syistä moni kiinalainen miljonääri ja miljardööri haluaisi saada ainakin osan omaisuudestaan Kiinasta ulos, jotta heillä olisi miellyttävä jalansija jossain muuallakin kuin kotimaassa. Tällaiseksi rahansiirtoprojektiksi hanke on tosin poikkeuksellisen iso, mutta tämänkin on yksi mahdollinen motiivi.
Tässä tapauksessa sijoittaja ei edes tavoittele kannattavaa projektia, vaan hanketta, joka noin ylipäätään tuottaa jotain positiivista kassavirtaa jossain muualla kuin Kiinassa. Tässä keississä suurin riski on siinä, että hanke on niin kannattamaton, ettei se kannata edes sittenkään, jos pääomakustannuksia ei lasketa mukaan. Jos sopimus on tehty huonosti, riskinä on tietenkin myös velkaloukku, jos valtiota vaaditaan takaajaksi. Kiinalainen osapuoli epäilemättä haluaa tuoton ensi sijassa korkotuloina tai sovittuina osinkoina. Mielessä voi olla myös malli, jossa sijoittajalla on optio myydä jossain aikataulussa sijoituksensa taattuun hintaan. Hyvää tässä tilanteessa on se, että sijoittajalle ei tietenkään ole haitaksi, vaikka hanke oikeastikin kannattaisi. Eli varsinaisen vedätyksen tai ansan sijaan kyse on yksinkertaisesti riskistä. Jotenkin epäilen, että kiinalaisosapuoli ei ole halukas kantamaan riskiä kuin vain pieneltä osalta.
Oletettavaa on, että Kiinan valtio on myös asiassa jollain tavalla mukana. Kyllähän he tietävät, että heidän tuoreet kapitalistit yrittävät siirtää omaisuuttaan maasta ulos. Valtio voi sen kuitenkin sallia, jos sijoittajat samalla hyödyttävät myös valtion etua. Mutta kun Suomi on vahva sisäisesti yhtenäinen valtio, joka on myös EU:n jäsen, luultavaa on, että Kiinan valtio ei oleta saavuttavansa täällä mitään kovin merkittävää jalansijaa, vaan se hakee vain yleisluontaisempaa vaikutusvaltaa. Vastaavasti pääomasijoittajat tuskin olettavat, että Suomen valtion kustannuksella on mahdollista tehdä aivan kohtuuttoman epäreilua sopimusta.