- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Tuplakiskotus on vaikeaa toteuttaa, koska myös aukean tilan ulottuma on 1520/1524:llä paljon suurempi. Ja tunnelissahan tuli olla turvallisuustekijöistä johtuen junan vierellä kulkeva kävelytaso. Enkä usko, että tuplakiskotus mahtuu siten, että molempien junien vaunut kulkisivat riittävän lähellä kävelytasoa. Saa korjata vääräksi.
En ole asiantuntija minäkään, korjatkaa jos/kun joku tietää paremmin.
Mutta mitenkäs olisi sellainen vaihtoehto, että käytetään kolmea kiskoa, joista standardiraideleveyskalusto käyttäisi esim. vasemmanpuolista kiskoa ja oikeanpuolisista sisempää kiskoa, ja 1524-leveyksinen vasemmanpuolista kiskoa ja oikeanpuolisista ulompaa kiskoa? Tietenkin tällöin kiskot kuluisivat epätasaisesti, mutta onko se suuri ongelma? Tai liittyykö tähän muita ongelmia, kuten mahtuvatko kaksi oikeanpuolista kiskoa tällä tavalla rinnakkain? Joka tapauksessa kävelytaso voisi tällöin olla vasemmalla puolella, joten etäisyys kummastakin junakalustosta olisi sama.
Tosin jos muistelen aiempia keskusteluja, raideleveys ja kaluston ulottuvuudet eivät sinänsä ole välttämättä riippuvaisia toisistaan.
Pointti on, että en haluaisi heti kättelyssä tehtävän sellaisia peruuttamattomia / vaikeasti muutettavissa olevia ratkaisuja, joilla suljetaan jotain tietyntyyppistä liikennettä tai kalustoa pois tunnelista. Se heti rajoittaa koko tunnelin business casea ja mahdollisuutta myydä ajatus päättäjille, operaattoreille ja kansalaisille.