Sinänsä tuo tunneli kuullostaa kyllä mielenkiintoiselta hankkeelta, varsinkin, jos Tallinnasta rakennetaan kunnolliset junayhteydet muualle Baltiaan ja edelleen Keski-Eurooppaan (millähän raideleveydellä tuo muuten toteutettaisiin?).
Tallinnan tunneli voi hyvinkin olla liiketaloudellisesti kannattava jopa niin, että matkustajat kattavat kohtuullisessa ajassa lipputuloilla myös tunnelin rakentamiskulut. Tätä ei ole vaikea laskea kertomalla nykyisen kaupunkien välisen matkamäärän (6–7 milj.) käyvällä laivalipun hinnalla.
Olisiko näin? Ainakaan Kanaalin tunneli ei osoittautunut miksikään rahasammoksi, vaikka matkustajapotentiaali on moninkertainen (toki myös tunneli oli kalliimpi rakentaa maastosta johtuen).
En tiedä, mitä pidät käypänä lauttalipun hintana, mutta kun halvimmillaan päsee lahden yli jopa alle 10 euron ja keskihintakin lienee alle 30 euroa (itse olen tainnut maksaa keskimäärin alle 20 euroa suuntaansa), niin kyllä siinä tosissaan saa kilpailla. Ilman minkäänlaisia laskelmia epäilisin, että matkustajaliikenne ei tuota hanketta tee liiketaloudellisesti kannattavaksi.
Junamatka taittuu kuitenkin alle tunnissa laivojen 3 tuntiin verrattuna, joten lipusta voisi jopa periä vähän enemmänkin kuin nykyisen laivalipun hinnan.
Ei niillä lautoilla kyllä ihan kolmea tuntia mene. Kun lahti ei ole jäässä, matka kestää alle puolitoista tuntia, ja niillä uusilla taitaa päästä pariin tuntiin läpi vuoden.
Ja toisaalta, matkustaja säästää kahvi-, pulla-, sämpylä- ja drinkkirahat.
Toisaalta juurikin näistä rahoista ne lauttayhtiöt voittonsa takovat. Vaikka perinteinen tax-free vetoinen toimintatapa onkin vähentynyt Tallinnan ja Helsingin välillä, ei se silti mikään vähäarvoinen juttu ole. Nykytilannehan on tavallaan se, että oluen ja tupakan ostajat subventoivat muiden matkoja, mikä laskee lippujen hinnat varsin alhaisiksi.
Toinen merkittävä tekijä, sekä lauttaliikenteen että tunnelin kannalta ehkä matkustajaliikennettä merkittävämpikin, on tavaraliikenne. En osaa arvioida, kuinka kilpailukykyinen rautatietunneli olisi laivaan (+ rekkaan) verrattuna, mutta tämä on tärkeä tekijä tunnelin rakentamista ajatellen.
Myös matkustajamäärä voi kasvaa huomattavastikin. Sillä päivittäinen työssäkäynti kaupunkien välillä tulee mahdolliseksi.
Näin varmasti tapahtuisi. Eihän tuo matkana ole sen kummempi kuin vaikka Lahdesta pendelöinti. Ja ainakin tällä hetkellä kysyntää on kun Viron ja Suomen palkka- ja hintatasoissa on suuria eroja.
Mutta mitä tapahtuu tulevaisuudessa? Voisin kuvitella, että hintaerojen tasoittuminen pikemminkin laskee matkustajamääriä. Toisaalta todellisen Talsinki (vai Hellinna?)-kaksoiskaupungin muodostuminen olisi kyllä melkoinen mullistus. Tunnelin jälkeen muodostuisi luonteva vahva sillanpääasema Venäjän ja EU:n välille. Tällaisen kaksoiskaupungin vetovoima ylittäisi moninkertaisesti sen mihin kumpikaan kaupunki yksin kykenee. Tämä olisi taloudellisesti, kultuurillisesti ja jopa valtapoliittisesti erittäin merkittävä muutos.
Nyt monet tulevat tänne Virosta töihin viikoksi (hiljan on HS:ssa näistä juttua) ja tarvitsevat toisen asunnon. Vuokran hinnalla moni mieluummin matkustaa yöksi kotiin.
Hih, niinpä. Ainakin itse tuollaista viikkopendelöintiä tuli harrastettua puolisentoista vuotta. Mutta kyllä useimmilla (nykyisin) työmatkaa tekevillä vuokra Helsingin päässä on varsin vaatimaton (yhteismajoitus tms.), joten se lippu saa olla kyllä varsin halpa, jotta matkaa aletaan tehdä joka päivä. Toisaalta kyllähän sille helikopterillekin käyttäjiä löytyi, että onhan sitä maksukykyistäkin porukkaa.
Mutta noin yleisesti pitäisin tuollaisen rautatietunnelin kysynnän ennustamista sanoisinko haasteellisena. Se kun ei vastaa oikein millään muotoa vaikka Lahden oikorataa, eikä toisaalta nykyisestä (lautta-)liikenteestä voida kovin paljon päätellä. Ja lisäksi elintasoero maiden välillä pienenee koko ajan, mikä muuttaa tilannetta.
Kari