Suomesta (Helsingistä) ei ylipäätäänkään tulla tarjoamaan suoria junayhteyksiä tunnelin kautta ympäri Eurooppaa. Nähdäkseni härmästä päin tultaessa esim. Riika ja Varsova ovat mahdollisia solmukohtia, joissa Suomen (Helsingin) junista vaihdetaan eri Euroopan kohteisiin meneviin juniin.
Näin on.
Pitää muistaa että jos sellainen tunneli todellakin tehtäisiin, niin kohderyhmiä olisi usita, ja kaikkien toiveiden täydellinen yhteensovittaminen ei onnistu muutenkaan.
Jollekin on tärkeää päästä nopealla päiväjunayhteydellä esim Helsingistä Riikaan, jollain toisella on edessä toista vuorokautta kestävä matka Välimerelle, ja joku kolmas kulkee joka päivä Tallinna ja Helsingin välillä töihin. Unohtamatta niitä jotka tarvitsevat tunnelia vain saadakseen henkilöauton tai rekan Suomenlahden poikki.
Mitä näissä kansainvälisten junayhteyksien spekuloinnissa aina unohdetaan, että lentäminen tulee yhä kalliimmaksi jos öljyvarat loppuvat. Bisnesväelle jolle matkustaminen on pakko, pyritään varmasti järjestämään ensiluokkaisia, kalliita luotijunia, mutta miten käy tavalliselle budjettimatkalaiselle, joka tekee kerran vuodessa kesälomamatkan jonnekin? Onko suomalaisten kohtalo tulevaisuudessa, että täältä ei lähdetä minnekään sitten kun ei halpa- eikä charter-lomalentoja enää lennetä? Pitääkö meidän koluta vain kotimaata, Pohjoismaita, Baltiaa ja Venäjää, jos junalla tai laivalla ei pääse naapurimaiden pääkaupunkeja kauemmas, vai kulkea bussilla, niinkuin mummot tekevät?
Aikoinan intereilatessa 70-80-luvulla kävi kateeksi skandinaaveja jotka pääsivät junalla suoraan Euroopan sydämeen, kun härmäläisten piti aina erikseen purjehtia Ruotsiin päästääkseen junan kyytiin. Jopa venäläisilläkin oli helpompaa, Moskovasta lähti siihen aikaan suoria makuuvaunuyhteyksiä lähes joka Euroopan pääkaupunkiin Brittein saaria lukuunottamatta. Raideleveys ei ollut este, koska vaunuihin vaihdettiin Neuvostoliiton ja sen länsinaapureiden rajalla telit. Aikoinaan tuli miettineeksi, olisiko jotenkin ollut mahdollista ajaa suoria makuuvaunuja esim Helsingistä Hampuriin Turun ja Tukholman välistä junalautta käyttäen. Ainoat esteet taisivat olla kaupalliset. VR ei ollut kiinnostunut erityisesti senkaltaisesta liikenteestä, ja 1990-luvulla alkoi se hirvittävä lama, joka muutenkin rokotti nimenomaan ns budjettimatkailua rajusti. Myöhemmin alkoin suomalaisten reppumatkailijat kiinnostua Baltian maista, mutta sikäläiset rautatiet eivät kuntonsa ja organisaationsa puitteissa kyenneet mitenkään vastaamaan matkailun tarpeisiin, vaan bussit saivat hoitaa sen homman.
Jos kuitenkin kuvitellaan tilannetta n 10-20 vuoden päästä, ja jos ensin aloitetaan liikenteen sisäänajoa vaikka junalautalla ennen varsinaista tunnelia, niin ihmettelen miksei voisi järjestää erikseen viikonloppusin ja lomakautena ns budjettijunia, joissa olisi suoria makuuvaunuja esim Helsingistä Berliiniin, Prahaan tai Budapestiin. Hiihtolomakautena ehkä alpeille ja kesäaikaan välimerelle. Tulevaisuudessa ihmisillä on enemmän aikaa, tai jos ei ole niin sitä järjestetään. Nykyaikaisen asianmukaisen lomajunan ei tarvitse olla sellainen hikinen pätsi kuin joilla ennen interreilatiin yhtä soittoa 2-3 vuorokautta Hampurista Ateenaan. Se voi olla esim sellainen toistakymmentä vaunua pitkä kuin jolla amerikkalaiset matkustavat oman mantereensa halki, kaikissa vaunuissa ilmastointi, ja yhdessä tietenkin se pianobaari. Junan ei tietenkään tarvitse olla VR:n, eikä henkilökunnan suomalaista.
Sen junan ei tietenkään ole pakko lähteä Helsingin asemalta jos jokin tekninen este tekee sen mahdottomaksi. Se voi vaikka lähteä sitten Riiasta. Mutta vähimmäisvatimus on, että junanvaihto Suomesta tulevasta junasta tapahtuu edes samalla asemalla, tai jos Suomenlahden poikki mennään tavallisella laivalla eikä junalautalla, tai tunnelia pitkin, että junilla pääsisi edes satamiin asti suoraan, sekä Helsingin että Tallinnan päässä.
Sen verran kranttusia suomalaiset lentämiseen tottuneet ovat, että jos ei varta vasten olla menossa elämysmatkalle tai leikkimään Amazing Racea, niin he eivät rupea matkalaukkujaan raahaamaan kilometrikaupalla asemalta toiselle tai satamasta asemalle vieraassa maassa. Jos näin on, niin matka jää usein tekemättä.
t. Rainer