Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Lähteekö tunnelijuna Helsingin rautatieaseman alakerrasta ja saapuu Tallinnan Baltijaamalle?
Suora reittikö vai Helsinki- Båtvik-Paldiski-Tallinna?
Milloin metrolla liikennöinti on yhtäkkiä tullut kallimmaksi kuin bussilla liikennöinti? Metron kalliimmat rakennuskustannukset toki tiedetään, mutta liikennöintikustannukset?
- Tallinnan tunneli on liikenteen hoidon osalta kannattava, eli lipputulot kattavat liikennöintikulut. Metro ei ole, vaan nykyinen liikennöinnin tappio kasvaa, koska metroliikenne on kalliimpaa kuin Länsiväylän bussiliikenne.
Näistä väitteistä haluaisin tarkennusta tähän:
Milloin metrolla liikennöinti on yhtäkkiä tullut kallimmaksi kuin bussilla liikennöinti? Metron kalliimmat rakennuskustannukset toki tiedetään, mutta liikennöintikustannukset?
Silloin kun metro tehdään.Milloin metrolla liikennöinti on yhtäkkiä tullut kallimmaksi kuin bussilla liikennöinti? Metron kalliimmat rakennuskustannukset toki tiedetään, mutta liikennöintikustannukset?
Eikö samalla logiikalla kannattaisi Tallinnan rautatietunnelin sijaan rakentaa Suomenlahden yli moottoritiesilta? Jos joidenkin mielestä ei tarvita junaa Helsingin ja Espoon välillä, niin vielä vähemmän sitä tarvitaan Helsingin ja Talinnan välillä, jossa matkustajamäärät eivät tule koskaan nousemaan niin korkeaksi kuin Helsingin ja Helsingin välillä. Kaiken lisäksi moottoritiesiltaa voisivat bussien lisäksi käyttää henkilöautot ja rekatkin, ilman hankalaa terminaali- ja lastausvaihetta.
Maglev-tunnelia tuskin on järkevää rakentaa, koska se käytännössä sulkee tavaraliikenteen pois.
Lisäksi voisin huomauttaa, että vertailusi ontuu muutenkin kahdessa kohtaa:
1) Espoon ja Helsingin välillä kulkee junarata ja
2) Länsimetro-vertaus vastaisi tilannetta, jossa moottoritiesilta olisi olemassa, mutta rautatietunneli haluttaisiin rakentaa siitä huolimatta.
Nykinen rantarata ei palvele millään tavalla etelä-Espoota, ja toiseksi kysyn, onko se jokin luonnonlaki, etä jos nossakin on jo ennestään moottoritie, niin eikö saisi mitään rautatietä rakentaa sen rinnalle?
Ehkä siksi, että sielläkin kansainväliseen junaan ei haluta myydä Venäjän sisäisiä matkoja. Ja Pietarissa Moskovan junat lähtevät Moskovan asemalta kun tämä Suomesta tullut juna kiertää Pietarin. Nämä ihan vain arvauksia.
Varmaan samasta syystä kuin ei täällä päin voi noudattaa mitään muitakaan Keski-Euroopassa yleisiä ja käytössä olevia ratkaisuja. Vaan sanotaan, etteivät ne sovi meidän erikoisolosuhteisiimme.Miksi on sellainen periaate?
On näitäkin ideoita esitetty. Järvenpääläinen arkkitehti Ossian von Konov on ainakin ajanut tällaisen yhteyden tekemistä jo vuosien ajan.Tallinnan tunnelista puheenollen, miten olisi seuraava vaihtoehto jos kerran Eurooppaan halutaan kytkeytyä? Rakennetaan rautatiesilta saaristoa pitkin Turku-Ahvenanmaa...