Hernesaaren raitiotie

Hietalahdenranta ja Telakkakatu hyväksyttiin ehdotuksen mukaan. Hienoa!
 
Hernesaaren osayleiskaava liikennesuunnitelmaluonnoksineen on Kslk:ssa 19.1. http://www.hel.fi/static/public/hel...unnittelulautakunnan_esitys_Hernesaaren_.html

Liikennesuunnitelma ansaitsee vuolaat kehut raitioliikenteen näkökulmasta. Kaistaleveys on kautta linjan riittävä ja rata on kokonaisuudessaan omalla kaistallaan. Tässä on parannusta aiempiin versioihin. Päätepysäkki on kehittynyt korttelinkiertosilmukaksi siten, että silmukan keskellä on pyöreä rakennus(kokonaisuus). Pysäkkiväli on juuri sopiva, eli ei pysähdellä turhan tiuhaan mutta kävelymatkatkin jäävät kohtuullisiksi. Mutkia on helsinkiläisittäin vähän ja rata on muutoinkin taloudellisesti suunniteltu.

Pieni huolenaihe on se, ettei päätepysäkillä ole kahta lähtölaituria tulevaisuuden tarpeita ajatellen. Muistan keskustelleeni suunnittelijoiden kanssa siitä, ettei linjan 6 kapasiteetti yksinään riitä sekä Hernesaaren, Telakkarannan että Bulevardin tarpeisiin, jos tavoitteena on hyvä joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus ja Railissa suunniteltu 10 min vuoroväli nykyisellä tai hiukan pidemmällä kalustolla. Tuo on kuitenkin helposti ratkaistavissa, sillä päätepysäkki on suunniteltu siten, että poistumis- ja lähtöpysäkki ovat erikseen. Sivuraide alkaa heti lähtöpysäkin jälkeen. Sivuraiteella on vaununmittaiset seisomatilat jo ennen lähtöpysäkkiä, joten asentamalla vaihde tuon seisomatilan jälkeen saadaan lähtöpysäkki yksilaiturisena kahden toisistaan riippumattoman linjan käyttöön, ja lisäksi jää vielä laituriton seisontapaikka lähtöpysäkin kohdalle esimerkiksi häiriöitä tai odottelevaa tilausliikennettä varten.

Nyt meillä on suunniteltuna moderni kaupunkiraitiotie Hietalahdentorilta Hernesaaren kärkeen. Bulevardi pitäisi ehdottomasti panna uusiksi ennen tämän toteuttamista.
 
Hietalahdenranta ja Telakkakatu hyväksyttiin ehdotuksen mukaan. Hienoa!

Tämä vietiin vielä kaupunginhallitukseen. Se käsitteli asiaa 23.5. mutta päätti panna sen pöydälle.

Esityslistan mukaan tarkoitus on tehdä putkisiirtoja mahdollisesti jo tänä vuonna, kadun- ja radanrakennusta sitten 2017–18 siten, että rata voidaan avata liikenteelle syksyllä 2018. Tilapäisen kääntösilmukan paikka on täsmentynyt Laivakadun ja Hernesaarenrannan kainaloon nykyiselle parkkipaikalle.
 
Onko sitä vielä päätetty mitä tapahtuu linjalle 14 ja miten Hernesaaren liikenne hoidetaan yöllä? Ja mistä syystä siis ei vaan jatketa raitiotietä Eiran kääntopaikalta vaan rakennetaan rata myös Telakkakadulle Eiran ja Hietalahden torin välille? Kun Eiran silmukkaan tulee päättymään ykkönen, luulisi olevan halvempaa liikennöinnin kannalta jatkaa ykköstä siitä kuin kutosta Hietalahden torilta.
 
Onko sitä vielä päätetty mitä tapahtuu linjalle 14 ja miten Hernesaaren liikenne hoidetaan yöllä? Ja mistä syystä siis ei vaan jatketa raitiotietä Eiran kääntopaikalta vaan rakennetaan rata myös Telakkakadulle Eiran ja Hietalahden torin välille? Kun Eiran silmukkaan tulee päättymään ykkönen, luulisi olevan halvempaa liikennöinnin kannalta jatkaa ykköstä siitä kuin kutosta Hietalahden torilta.

Alkuvaiheessa 6 kulkee vasta Laivakadun pohjoispäähän, joten eiköhän 14 jää ennalleen. Lopputilanne on tietenkin eri, mutta en usko, että sitä on kukaan vielä juurikaan miettinyt. Tuohon liittyy myös Fredan puuttuvan radan tekeminen –*kun se on saatu, 14 ja 18 voidaan päättää Kamppiin ja eteläosa hoituu ykkösen oikaisulla. HSL on siihen haluton ja KSV myötäilee, mutta eiköhän se sieltä ennen pitkää tule silti.

Kutosen jatkon liikenne on yllättävän halpaa, sillä uuden radan myötä siltä jää vastaavasti pois vanhaa rataa. Se silmukka on oikeasti aika iso ja kohtuullisen hidas liikennöitävä. KSV oli laskenut sen niin, että kutosen jatkon liikenne on halvempaa järjestää kuin ykkösen, sillä ykkösen liikennöintiaikoja pitäisi laajentaa aika lailla, jos se alkaisi hoitaa Hernesaaren liikennettä.

Toinen syy on sitten kääntyminen Tehtaankadulta Telakkakadulle etelään. Se kyllä onnistuu, mutta on erittäin ahdas. Kaupunkiin tuskin halutaan uusia alle 18 m kaarresäteitä, kun vanhoistakin yritetään päästä eroon. Voi kuitenkin olla, että lopputilanteessa ykkönen on pakko jatkaa Hernesaareen. Sinne tulee sen verran reippaasti asutusta, että kaikkien matkustajien mahduttaminen kutoseen (ml. Bulevardilta kyytiin tulevat) voi olla vaikeaa.
 
Toinen syy on sitten kääntyminen Tehtaankadulta Telakkakadulle etelään. Se kyllä onnistuu, mutta on erittäin ahdas. Kaupunkiin tuskin halutaan uusia alle 18 m kaarresäteitä, kun vanhoistakin yritetään päästä eroon. Voi kuitenkin olla, että lopputilanteessa ykkönen on pakko jatkaa Hernesaareen. Sinne tulee sen verran reippaasti asutusta, että kaikkien matkustajien mahduttaminen kutoseen (ml. Bulevardilta kyytiin tulevat) voi olla vaikeaa.
Täytyykö Tehtaankadulta päästä kääntymään suoraan Telakkakadulle, vai ehtiikö koukata Pursimiehenkadun silmukan kautta? Jos Tehtaankadun/Telakkakadun risteykseen tarvitaan kääntyvä raide vain toiseen suuntaan, sen voi kai silloin tehdä vähän isommalla kaarresäteellä.
 
Täytyykö Tehtaankadulta päästä kääntymään suoraan Telakkakadulle, vai ehtiikö koukata Pursimiehenkadun silmukan kautta? Jos Tehtaankadun/Telakkakadun risteykseen tarvitaan kääntyvä raide vain toiseen suuntaan, sen voi kai silloin tehdä vähän isommalla kaarresäteellä.

Eihän mikään teknisesti estä ratikkaa kiertämästä Pursarin kautta. Mutta minusta olisi silti parempi etsiä sellaista ratkaisua, jossa ei tehdä turhia kiertoja. Tuossa tulisi kolme jyrkkää kaarretta yhden sijaan.

Jos Tehtaankadulta Telakkakadulle kääntyville vaunuille voidaan sallia kohtaamiskielto vastasuuntaan kääntyvien vaunujen kanssa, voidaan kiskot kaarteen ajaksi limittää siten, että kaarresäteet jäävät yli 20:n molemmissa ajosuunnissa. Risteys on joka tapauksessa valo-ohjattu, joten kohtaamiskielto voidaan toteuttaa valo-ohjauksella.

Mikään ideaali tuo risteys ei tietenkään ole, muttei myöskään mahdoton.

Näkisin, että nyt kannattaa tehdä ensin linjan 6 tarvitsemat kiskot valmiiksi. Kun sitten aikanaan Hernesaaren kysyntä alkaa olla riittävän suurta ja paineet kutosen tihentämiseksi kasvavat, kannattaa selvittää Tehtaankatu kunnolla.
 
Kivisuo haki jotain tämän sorttista?

telakkakatu3.jpg

En itse näe, miksi vaunujen pitäisi voida tuossa risteyksessä ajaa Tehtaankadulta kohti Hernesaarta. Se on niin kaukana tulevaisuudessa, että sinne kaksi linjaa tarvitsisi päättää.

Ihmettelen myös, miksi kutosella tehdään väliaikainen silmukka pari sataa metriä etelämpään, kun tuossakin voisi kääntää. Ei tilaa sivuraiteelle, koko tie rakennetaan uudelleen sinne saakka?
 
Viimeksi muokattu:
Kääntyminen Pursarilta Telakkakadulle pohjoiseen taitaa olla vielä ahtaampi kuin nuo muut. Ei tule onnistumaan. Sivuraiteen puuttuminen sen sijaan ei ole kynnyskysymys silloin, kun päättärille nähdään muutoin kova tarve. Rusinapuiston uudelle päättärille ei ole tulossa sivuraidetta. Tosin tuossa Pursarin silmukasta pitäisi kääntää kaksi linjaa ja sehän ei tietenkään ilman sivuraidetta onnistu.

Satama-alueiden ratikat on linjattu toteutettavaksi etupainotteisesti. Siksi Eiranranta on aivan perusteltu ja myös kustannuksiltaan kohtuullinen välivaihe.

Minua houkuttelisi linjan 14 päättäminen tässä yhteydessä Kamppiin. Hernesaaren kärkeen voisi ajaa pakettiautolla Salmisaaren malliin. Joka ratikalta saataisiin liityntäyhteys vain yhdellä pakulla.
 
Kivisuo haki jotain tämän sorttista?

Näytä liitetiedosto 2549

En itse näe, miksi vaunujen pitäisi voida tuossa risteyksessä ajaa Tehtaankadulta kohti Hernesaarta. Se on niin kaukana tulevaisuudessa, että sinne kaksi linjaa tarvitsisi päättää.

Tuossa risteyksessä on aika paljon tilaa moniin muihin risteyksiin verrattuna. Jos rata siirretään Telakkakadun länsireunaan ei käännöksen pitäisi olla liian jyrkkä.

Hernesaari on myös sen verran kaukana keskustasta, että sinne olisi hyvä mennä yöratikka. Luonnollisin reitti olisi pitkin Bulevardia, Fredaa ja Tehtaankatua eli suunnilleen asutuksen keskipisteestä.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:50 ----------

Minua houkuttelisi linjan 14 päättäminen tässä yhteydessä Kamppiin. Hernesaaren kärkeen voisi ajaa pakettiautolla Salmisaaren malliin. Joka ratikalta saataisiin liityntäyhteys vain yhdellä pakulla.

Pakuun tuskin kesäisin mahtuisivat sadat Hernesaaren rannan terassille menijät ja sieltä tulijat. Kun Hernesaaran rannassa on tapahtuma, Kampista lähdetään usein tuulilasikuormassa. Muutenkin linjalle 14 on tullut nyt kesällä todella paljon lisää matkustajia.
 
Tämä vietiin vielä kaupunginhallitukseen. Se käsitteli asiaa 23.5. mutta päätti panna sen pöydälle.

Hyväksyttiin kaupunginhallituksessa 30.5. Valtuustokäsittely vielä edessä 8.6. Valtuusto ei tällaisiin koske ja katusuunnitelmatkin olivat jo nähtävillä, eli kyllä se nyt sieltä tulee!
 
Kivisuo haki jotain tämän sorttista?
Jotain tuollaista juuri. Hernesaari ei ehkä kovin pian tarvitse toista linjaa, mutta minusta varayhteyksiä ei ole koskaan liikaa. Ja tässä olisi mahdollisuus saada kohtuullisen edullisesti useampia mahdollisia reittivaihtoehtoja samassa rytinässä.
 
Hernesaari ei ehkä kovin pian tarvitse toista linjaa, mutta minusta varayhteyksiä ei ole koskaan liikaa.

Olen teoriassa samaa mieltä tästä. Meillä vain on vielä sellainen ongelma, että vaihteet ovat matalauraisia ja Variot syövät ne rikki. Siksi niihin on asetettu 10 km/h nopeusrajoitus. Se hidastaa liikennettä aika lailla, joten nykytilanteessa kannattaa miettiä hyvin tarkkaan, minne näitä ratikkaliikenteen hidastetöyssyjä asennetaan. Valitettavasti.

Kun joskus päästään syväuraisiin vaihteisiin ja järkeviin nopeusrajoituksiin ilman Varioiden aiheuttamaa painetta, niin sitten kannattaa tehdä varayhteyksiä tuolla esittämälläsi periaatteella. Silloinkin, kun kaarresäteet jättävät vähän toivomisen varaa.
 
Takaisin
Ylös