Hernesaaren raitiotiestä on valmistunut yleissuunnitelma. Se tulee kslk:n käsittelyyn 31.1. yhdessä osayleiskaavan kanssa. Nuo ovat tietysti naimisissa keskenään, eli jos osayleiskaava hylätään, ei raitiotietäkään voida toteuttaa siten kuin nyt on suunniteltu.
Esityslista:
http://www.hel.fi/www/ksv/fi/paatok...?year=2017&ls=11&doc=Ksv_2017-01-31_Kslk_3_El
Tuolta löytyy liitteistä itse yleissuunnitelma sekä radan sijoitus katutilaan (liikennesuunnitelmat). Kantakaupungin paras raitiotie, josta todella kuuluu antaa suunnittelijoille kiitosta. Heikoin lenkki on Bulevardi, joka hidastuttaa ja tuo epävarmuutta. Ehkä paineet sen korjaamiseksi kasvavat Hernesaaren ratikan myötä. Toivotaan.
Yleissuunnitelmassa ratikkaa on verrattu myös busseilla hoidettavaan vaihtoehtoon, jonka liikennöinti tulee ratikkaa kalliimmaksi. Mielenkiintoista on, että ainakin tässä kohtaa on luovuttu H/K-vimmasta ja sen sijaan laskettu ainoastaan vertailu kahden eri vaihtoehdon väliltä.
Linjan 6 on määrä jatkua Eiranrantaan=Munkkisaareen syksyllä 2018 (1 vaunu lisää syksyyn 2017 verrattuna) ja Hernesaareen vuonna 2023 (1 vaunu lisää Eiranrantaan verrattuna). Aikataulujen suhteen kannattaa tietysti aina olla skeptinen. Itse en panisi vielä rahojani likoon tuon 2018 puolesta.