Hernesaaren raitiotie

KSV oli laskenut sen niin, että kutosen jatkon liikenne on halvempaa järjestää kuin ykkösen, sillä ykkösen liikennöintiaikoja pitäisi laajentaa aika lailla, jos se alkaisi hoitaa Hernesaaren liikennettä.

Mutta jos Fredan raitiotie tehdään, eikös ykkönen ala silloin kulkea päivittäin 23 asti.kuten nyt linjat 14 ja 18? Eli kannattaako tämän välivaiheen takia rakentaa Telakkakadun rataa?
 
Hernesaaren raitiotiestä on valmistunut yleissuunnitelma. Se tulee kslk:n käsittelyyn 31.1. yhdessä osayleiskaavan kanssa. Nuo ovat tietysti naimisissa keskenään, eli jos osayleiskaava hylätään, ei raitiotietäkään voida toteuttaa siten kuin nyt on suunniteltu.

Esityslista: http://www.hel.fi/www/ksv/fi/paatok...?year=2017&ls=11&doc=Ksv_2017-01-31_Kslk_3_El

Tuolta löytyy liitteistä itse yleissuunnitelma sekä radan sijoitus katutilaan (liikennesuunnitelmat). Kantakaupungin paras raitiotie, josta todella kuuluu antaa suunnittelijoille kiitosta. Heikoin lenkki on Bulevardi, joka hidastuttaa ja tuo epävarmuutta. Ehkä paineet sen korjaamiseksi kasvavat Hernesaaren ratikan myötä. Toivotaan.

Yleissuunnitelmassa ratikkaa on verrattu myös busseilla hoidettavaan vaihtoehtoon, jonka liikennöinti tulee ratikkaa kalliimmaksi. Mielenkiintoista on, että ainakin tässä kohtaa on luovuttu H/K-vimmasta ja sen sijaan laskettu ainoastaan vertailu kahden eri vaihtoehdon väliltä.

Linjan 6 on määrä jatkua Eiranrantaan=Munkkisaareen syksyllä 2018 (1 vaunu lisää syksyyn 2017 verrattuna) ja Hernesaareen vuonna 2023 (1 vaunu lisää Eiranrantaan verrattuna). Aikataulujen suhteen kannattaa tietysti aina olla skeptinen. Itse en panisi vielä rahojani likoon tuon 2018 puolesta.
 
Hernesaaren raitiotiestä on valmistunut yleissuunnitelma. Se tulee kslk:n käsittelyyn 31.1. yhdessä osayleiskaavan kanssa. Nuo ovat tietysti naimisissa keskenään, eli jos osayleiskaava hylätään, ei raitiotietäkään voida toteuttaa siten kuin nyt on suunniteltu.

Esityslista: http://www.hel.fi/www/ksv/fi/paatok...?year=2017&ls=11&doc=Ksv_2017-01-31_Kslk_3_El

Tuolta löytyy liitteistä itse yleissuunnitelma sekä radan sijoitus katutilaan (liikennesuunnitelmat). Kantakaupungin paras raitiotie, josta todella kuuluu antaa suunnittelijoille kiitosta. Heikoin lenkki on Bulevardi, joka hidastuttaa ja tuo epävarmuutta. Ehkä paineet sen korjaamiseksi kasvavat Hernesaaren ratikan myötä. Toivotaan.

Yleissuunnitelmassa ratikkaa on verrattu myös busseilla hoidettavaan vaihtoehtoon, jonka liikennöinti tulee ratikkaa kalliimmaksi. Mielenkiintoista on, että ainakin tässä kohtaa on luovuttu H/K-vimmasta ja sen sijaan laskettu ainoastaan vertailu kahden eri vaihtoehdon väliltä.

Linjan 6 on määrä jatkua Eiranrantaan=Munkkisaareen syksyllä 2018 (1 vaunu lisää syksyyn 2017 verrattuna) ja Hernesaareen vuonna 2023 (1 vaunu lisää Eiranrantaan verrattuna). Aikataulujen suhteen kannattaa tietysti aina olla skeptinen. Itse en panisi vielä rahojani likoon tuon 2018 puolesta.

Vihdoinkin H/K kustannuksista luovuttu! Hyvin tiivistetty, samoissa ajatuksissa itsekkin olen mutta saa nähdä mikä on Hernesaaren kohtalo. Hyvin suunniteltua raitiotieta tuo uusi osuus.
 
On kyllä kokonaisuudessaan hyvä liikennesuunnitelma. Fillarit aina vähän kompromissi, että kaista vai klv, mutta Suomen olosuhteissa ja nykyisillä talvipyöräilijämäärillä klv on mielestäni parempi. Ei siksi, että fillarit sopivat sinne, vaan siksi, ettei autojen liikenneympäristöstä tule fillarikaistojen myötä liian väljä ja nopeudet kasva.

Noin muutenhan suunnitelmassa on käikuja vanhoista lähiösuunnitteluperinteistä, kun pääväylä on pitänyt väkisin taittaa kaarelle. Viivotin edelleen arkkitehdeilta kateissa. Sääli.
 
Noin muutenhan suunnitelmassa on käikuja vanhoista lähiösuunnitteluperinteistä, kun pääväylä on pitänyt väkisin taittaa kaarelle. Viivotin edelleen arkkitehdeilta kateissa. Sääli.

Samaa mieltä tästä.

Jätkäsaaren katu"verkko" vasta lähiötä onkin, kun ei siellä ole kuin pari pääkatua ja umpipussinperiä. Hernesaaresta laskin kaksi ihan oikeaa kortteliakin.
 
Samaa mieltä tästä.

Jätkäsaaren katu"verkko" vasta lähiötä onkin, kun ei siellä ole kuin pari pääkatua ja umpipussinperiä. Hernesaaresta laskin kaksi ihan oikeaa kortteliakin.

Tuossa on vieläpä ihme kuriositeetti, kun pienen pätkän verran Munkkisaaren ja Hernesaaren välissä kahden kadun kumipyöräkapasiteetti onkin puolitettu yhteen. Miksi tälläinen pullonkaula? Tilaa olisi kahdelle kadulle kantakaupungista saaren päähän saakka. Hernesaaressa hukataan tuo kahden läpiajokadun kapasiteetti kokonaan, mikäli koko "saareen" pääsee vain yhtä katua "mantereelta".
 
Täytyy vielä kommentoida tuoreinta liikennesuunnitelmaa sen verran, että siellä on mukana nyt toinen lähtölaiturikin. Viime versiossa oli vain yksi ja kaipasin toista. Kakkoslaituriahan ei tarvitse heti radan käyttöönottovaiheessa rakentaa, riittää, että kiskot sijoitetaan siten, että sen saa tehtyä myöhemmin, kuten Saukonpaadessa.
 
Hernesaaren raitiotiestä on valmistunut yleissuunnitelma. Se tulee kslk:n käsittelyyn 31.1. yhdessä osayleiskaavan kanssa.

Tämä pöytäytettiin kahdeksi viikoksi ja hyväksyttiin 14.2. Seuraavaksi odotetaan radan hankesuunnitelmaa HKL:ltä.
 
Tämä pöytäytettiin kahdeksi viikoksi ja hyväksyttiin 14.2. Seuraavaksi odotetaan radan hankesuunnitelmaa HKL:ltä.

Onko tätä nähtävissä jossain?

Pyydän anteeksi, etten tiedä tätä jo. Olisi kiva oppia löytämään nämä dokumentit suoraan sylttytehtaalta.

Toinen asia: sanooko tämä suunnitelma mitään, miten tehtaankadun pään siinä olevan nykyisen ykkösen päättärin kanssa menetellään? Tuleeko siihen esimerkiksi mahdollisuus ajaa pohjoisesta Tehtaankadulle? Etelästä?
 
Onko tätä nähtävissä jossain?

Pyydän anteeksi, etten tiedä tätä jo. Olisi kiva oppia löytämään nämä dokumentit suoraan sylttytehtaalta.

Tuosta linkkejä seuraamalla:

http://www.hel.fi/www/ksv/fi/paatoksenteko/

Kokousten vahvistettujen pöytäkirjojen ilmaantuminen nettiin kestää tyyliin pari viikkoa, muuta virasto julkaisee "päätöstiedotteen" heti, mistä käy ilmi samat asiat.

Tuossa 14. päivän kokouksessa oli poikkeuksellisen pitkä lista lausuntoja kaupunginhallitukselle erilaisista asioista. Kaava-asiat ja liikennesuunnitelmat ovat kyllä siellä perässä kun jaksaa kelata.
 
Kävin katsomassa raitiotien rakentamisen etenemistä ja siellähän olikin uutta rataakin jo maassa. Pursimiehenkadun ja Telakkakadun sekä Telakkakadun ja Tehtaankadun kulmassa oli jo ristikot. Mutta nehän pitääkin olla kohta valmiina kun 1 pitäisi päästä normaalille päätepysäkilleen jo noin kymmenisen päivä päästä.

Lisäksi Telakkakatua Tehtaankadulta etelään oli rataa ja reunakiveäkin n. Ehrensvärdintie 24:n leveydelle asti. Pursimiehenkadulta pohjoiseen näytti olevan vielä paaluttaminen menossa.
 
Kävin katsomassa raitiotien rakentamisen etenemistä ja siellähän olikin uutta rataakin jo maassa. Pursimiehenkadun ja Telakkakadun sekä Telakkakadun ja Tehtaankadun kulmassa oli jo ristikot. Mutta nehän pitääkin olla kohta valmiina kun 1 pitäisi päästä normaalille päätepysäkilleen jo noin kymmenisen päivä päästä.

Lisäksi Telakkakatua Tehtaankadulta etelään oli rataa ja reunakiveäkin n. Ehrensvärdintie 24:n leveydelle asti. Pursimiehenkadulta pohjoiseen näytti olevan vielä paaluttaminen menossa.

Tuo kolmas kuva näyttää jotenkin niin hirvittävän luonnolliselta. Ihan kuin tuossa olisi ollut aina raitiotie... Kohta satamaradat kuiluineen ovat jo kokonaan unohtuneet.
 
Hamaan tulevaisuuteen myöhentynyt toinen vaihe on nyt nytkähtämässä eteenpäin uuden kaavoituskierroksn muodossa. Edellinen yritys kaatui oikeuden tulkintaan riittämättömistä liikenneyhteyksistä ja Helsingin KYLK käsittelee ensi tiistaina Hernesaaren liikenteellisiä periaatteita, joissa suositellaan ensisijaisena keinona autopaikkamäärän vähentämista aikaisemman kaavan 2400:sta 1900:aan. https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-2023-011238?paatos=86f62c2e-a226-ca33-bbc3-8ab766a00004
 
Takaisin
Ylös