Vs: HelBin ongelmia
Hinttiscania nimenä juontaa kylläkin siitä yksinkertaisesta syystä, että autot olivat Ruotsissa valmistettuja koreineen kaikkineen. Olikohan niitä 25 kappaletta joita käytiin työnjohtaja- ja kuljettajaporukalla erikseen hakemassa. Muistini mukaan työnjohtajien hakureissu oli päivissä pitempi kuin kuljettajien.
no yhtä kuljettajaakin onnisti paluumatkalla, kun hänen ajokki levisi ja se jouduttiin jättämään Ruotsiin, niin ei mennyt Jarmolla hukkaan laivalla paluumatkakaan.
Koska allekirjoittanut oli kuljettajana mukana näiden bussien hakureissullaan, niin pientä täsmennystä tähän:
MaxCi-Scanioita tuli HKL-Bussiliikenteelle 21 kpl eli autot 9502-9522.
Työjohtajilla hakureissu kesti tosiaankin päivän pidempään eli olivat yhden yön hotellissa Ruotsissa.
Me kuljettajat lensimme Scan-Auton silloisen johdon kanssa Helsingistä Tukholmaan aikaisin aamulla ja Arlandassa meitä odotti pikkubussi, jolla matkustimme suoraan Katrieholmiin, Scanian silloisille Ruotsin bussitehtaille. Siellä meille tarjottiin tehdaskierros, jonka jälkeen lounas ko. tehtaan työpaikkaruokalassa (olikin erinomaista ruokaa). Tämän jälkeen valitsimme kukin viisi kuljettajaa oman automme, jotka olivat viimeiset viisi tehtaalla olevaa yksilöä eli autot 9518-9522.
Allekirjoittanut valitsi ensin auton 9522, mutta kun lähdimme ajamaan kohti Tukholman Värtanin satamaa, kyseisessä yksilössä ilmeni heti alkumatkasta hidastinvika. Tämä vika ilmeni siten, että kun oli painanut kaasua ja alkanut jarruttaa, niin moottori ei ottanut uudelleen kaasua, ennenkuin oli kokonaan pysähtynyt ja käyttänyt vaihdetta vapaalla ja taas "D" päälle sen jälkeen. Tämän vian vuoksi jäin heti letkasta jälkeeni ja muut huomasivat pian, että ongelmia oli. Olimme vielä Katrieholmin alueella ja paikalle hälytetty Scanian tehtaan asentaja ei saanut vikaa heti korjatuksi ja koska matkaa Tukholmaan vielä kuitenkin oli ja laivan lähtöaika lähestyi, päätimme jättää kyseisen yksilön vielä tehtaalle. Se tuli sitten omana ryhmähään seuraavina lähipäivinä. Me viisi kuljettajaa jatkoimme kuitenkin neljällä muulla autolla Tukholmaan ja edelleen Värtanin satamassa odottavaan Silja Linen autolauttaan. Minun työurakkanani oli tuolloin auto 9518. Seuraavana aamuna ajoimme sitten automme vielä Scan-Autolle Konalaan.
MaxCien hakuun osallistui koko HKL-Bussiliikenteen silloinen henkilöstö, kukin omana ryhmänään: ensin tämän silloisen kaupungin liikelaitoksen johto, sitten tekninen henkilöstö, sen jälkeen liikennetyönjohto ja viimeiseksi me kuljettajat.
HKL-Bussiliikenteen OmniCityjen kanssa käytettiin käsittääkseni vastaavaa hakutapaa, mutta koska niitä oli vähemmän, niin luonnollisesti tarvittiin vähemmän kuljettajia.
---------- Viesti lisätty kello 11:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:19 ----------
Kuulostaa kevyesti sekavalta?
Ei sekavaa, kun siihen on ensin tottunut. Tämän ruotsalainen ovien "käyttöliittymästandardi" on mielestäni varsin hyvä.