Minäkö olen se yksi HelBin kuljettaja, joka kehuu MANia hyvin kiihtyväksi?
Ja jos tarvitsi suurempia vaihteita, ei tarvinnut vaihdenappuloihin koskea ollenkaan, sillä kaasupoljinta painaessa samanaikaisesti näpäytti kantapäällä jarrupoljinta tai kädellä hidastimen käyttövipua - ja kas kummaa, näin sait kakkos- ja kolmosvaihteenkin päälle! Toimi sama systeemi myös nelivaihteisessakin Voithissa.
Kikkelis kokkelis! Itsepä sen sanoit. Juuri tuota vaihdekikkaa mäkin meinasin!
Itse olen monesti ollut matkustajana bussissa, jossa kuski on ajanut tahallaan pienemmällä vaihteella kierrokset tapissa, esim. kerran matkustaessani linjalla 324 Konalasta Niipperiin. Kyseessä oli Concordian Ikarus-korinen Volvo B10BLE neliportaisella Voithilla, mutta kuski ajoi kolmosnappi alhaalla koko matkan ja Kehä III:lle siirryttäessä ja vauhdin noustessa lähemmäs 80 km/h, oli meteli korvia huumaava. Mikä pointti on huudattaa konetta pienellä vaihteella, sehän kuluttaa konetta ja kasvattaa polttoaineen kulutusta ja saastutusta? Uudemmissa katureissahan tuota ongelmaa ei enää ole, kun on enää vain D, N ja R-napit.
No emmä usko, että kukaan kuski tekee tahallaan noin, kyllä noihinkin tilanteisiin löytyy yleensä joku ihan luonnollinen syy. Olen parikin kertaa ollut ex. Concordian bussin kyydissä, jossa on ollut vaihteistossa vikaa. Kerran olin Concordian Torni-volvossa jossa D-vaihde ei kuulemma toiminut, mutta 1 ja 2-vaihteen avulla sitä kuitenkin nilkutettiin perille. Parempi sekin, kuin että lähtö jää kokonaan ajamatta.
Muutenkin noita 1 ja 2-vaihdetta on mielestäni ihan hyväkin käyttää jos niitä vain osaa käyttää. Mm. Manskun päästä päähän pystyy ajamaan 2-vaihteella ilman sen suurempia huudatuksia ja samoin kiihdyttäminen moottoriellekin voi olla fiksumpaa 2-vaihteella kuin D:llä.
Minun mielestäni noiden 1 ja 2-vaihteen puuttuminen nykyautoista on todella huono asia. Etenkin talvikeleillä liikkeellelähtö mäestä voi olla vaikeaa varsinkin ZF:n vaihteistolla, jos se pitää tehdä D:llä. Kokeilepa joskus ajaa/matkustaa Helbin Säfflen kyydissä talvikeleillä niin ymmärrät varmaan mistä puhun
Viimeksi muokannut moderaattori: