Vs: HelBin ongelmia
Olisin kyllä huomattavan kiinnostunut jos jaksat jotain tarinaa heittää?
No, hyvä on sitten.
Ei ole MaxCin käsikirjaa nyt käsillä, joten tämä tulee ulkomuistista.
HKL-BL:n Scania MaxCien etuovien toiminta täällä jo käytiinkin läpi. Kahvaa vastapäivään kääntämällä saa auki ensin etuoven I-puoliskon ja sitten II-puoliskon. Myötäpäivään kääntämällä aukeaa ensin II-puoli ja sitten I-puoli.
Takaovissa on automatiikka, mikä tarkoittaa, että ovet pystyvät toimimaan itsekseen, ilman kuljettajan puuttumista asiaan - hieman samaan tapaan kuin marketin liukuovet. Matkustajien kulkemista ovissa valvotaan valokennoilla, joita on kaksi sekä keski- että takaovella.
Kun takaovet ovat matkustajien kuljettavissa, puhutaan, että ovet on vapautettu. Takaovet vapautuvat, kun etuoven jompikumpi lehti avataan, tai painetaan Autom.avaus-nappia.
Kun takaovet on vapautettu, mutta kiinni, oven saa auki katkaisemalla valokennojen välisen säteen (ts. astumalla keskioven lähelle, tai takaovella keskimmäiselle portaalle). Tämän jälkeen, kun säde on ollut ehjä muutaman sekunnin ajan, ovi sulkeutuu. Keski- ja takaovi toimivat toisistaan riippumatta, eli keskiovesta kulkeminen ei avaa takaovea eikä päinvastoin.
Kun pysähtyy-merkki on annettu, ja avataan etuovi, tai kun painetaan Autom.avaus-nappia, KAIKKI takaovet avautuvat, ja jäävät odottamaan, että jokin valokennojen välinen säde katkeaa, ts. että joku kulkee JOMMASTAKUMMASTA ovesta. Kun jokin valokenno katkeaa, palataan normaaliin takaovitoimintaan, eli ovi sulkeutuu parin sekunnin kuluttua, ellei väliin mene joku muu. (Se toinen ovi sulkeutuu välittömästi, mikäli valokennojen välissä ei ole ketään.) Mikäli kukaan ei kuljekaan ovista, ne voidaan sulkea Pakkokytkentä-näppäimellä tai käyttämällä Takaovet-keinukytkin Man-asennossa.
Kun lastenvaunu-merkki on annettu, keskiovi sulkeutuu vasta, kun painetaan Pakkokytkentä-nappia. (Tai käytetään Takaovet-keinukytkin Man-asennossa.)
Takaovet-keinukytkimen Man-asennossa takaovet pysyvät jatkuvasti auki. Tällöin myös lastenvaunumerkinanto kuittaantuu. Kun kytkin palautetaan Aut-asentoon, automatiikka sulkee aikanaan takaovet, mutta ne jäävät kuitenkin vapautetuiksi.
Takaovien vapautus loppuu, kun kaikki ovet ovat kiinni, ja painetaan kaasupoljinta.
Jos valokennojen välissä on esim. roskaa, ne saadaan kiinni painamalla Pakkokytkentä-nappia, kunnes ovet ovat kokonaan kiinni, ja tämän jälkeen painamalla kaasupoljinta. Myös etuovien on oltava kiinni tätä tehdessä.
Vahingossa annettu pysähtyy-merkki voidaan kuitata Pakkokytkentä-nappulalla.
Kaikissa ovissa on ovijarru, joka kytkeytyy päälle, kun jokin ovi aukeaa, ja irti, kun kaikki ovet ovat kiinni, ja painetaan kaasupoljinta.
Kojetaulussa on kytkin päätepysäkkitoiminnolle. Sen ollessa päällä matkustajat voivat itse avata ja sulkea etuoven I-puoliskon sen vieressä olevalla nappulalla. (En muista enää, saiko keskioven auki lastenvaunupainikkeella, saati sulkiko automatiikka sen, jos sai.)
Kuljettajan yläpuolella, linjakilpikotelon takaseinässä, on Ovipiirit-kytkin. Sitä kääntämällä ovijarrun saa poikkeustilanteessa kytkettyä irti. Tällöin ei ainakaan oviautomatiikka toiminut lainkaan, mutten muista, lakkasivatko takaovet ja merkinannot kokonaan toimimasta.
***
Normaalitilanteessa kuljettaja siis ei pystynyt estämään takaovien vapautusta ollessaan pysäkillä. Siksipä olikin hauskaa ihmetyttää kuljettajaa pysäkeillä, joista oli joku vain tulossa kyytiin, kulkemalla kuitenkin ulos takaovista.
***
Oviautomatiikan huonompi puoli oli, että matkustajat eivät aina ehtineet valokennon väliin, ja ovi sulkeutui nenälle. Tilannetta pahensi, jos sisempi valokenno oli "ur bruk". Siksi osa kuljettajista mieluummin käytti jatkuvasti manuaalikytkintä kuin otti vihat päällensä. ("Älä vielä sulje!" "No enhän minä, mutta kun tämä auto...")
Olenpa joskus Tukholmassakin nähnyt, kun matkustaja jäi takaovelle painelemaan merkinantonappulaa turhaan ja huutelemaan kuljettajalle, että haluaisi vielä ulos. Kanssamatkustajat kehottivat vain astumaan portaan alemmaksi, mutta uloskäynti tapahtui kuitenkin vasta kuljettajan avustamana.
Kuljettajana jäin joskus kaipaamaan, että voisin kuljettajan paikalta antaa lastenvaunumerkinannon hitaalle matkustajalle, joka ei sitä itse syystä tai toisesta itse tehnyt. (Toiminto löytyy mm. MB O405N:n nappulaviidakosta.) Toki tuossakin tilanteessa manuaalikytkin toimi korvaavana menetelmänä, mutta silloin se takimmaisinkin ovi ammotti avoimena, ja lämpöä karkasi...
***
Noh, kai siitä on sen verran aikaa jo, että kehtaa julkisesti kertoa, kuinka lukitsi itsensä ulos Hintti-Scaniasta...
Useita vuosia sitten, joskus viime vuosikymmenellä, itsetuntoni koki kolauksen Herttoniemessä. Saavuin laituriin ja oli olevinaan kiire vessaan, kahville, jonnekin, en muista enää... Näppäränä nuorena kuljettajana painoin päätepysäkkipalvelun päälle, ja ennen kuin odottamassa olleet matkustajat tulivat sisään, hilpasin ulos keskiovesta, joka tietenkin sulkeutui itsekseen.
Unohtui vain varmistaa, että se matkustajien ulkonappi tosiaan toimii...
Takaisin tullessa oli huuli pyöreänä, että eivätkö he sisään halunneetkaan. Etuoven piilonapitkaan eivät toimineet, joten tuli sitten järjestettyä heidän ilokseen sisäänänkeytymisnäytös.