kouvo
Suljettu tunnus
- Liittynyt
- 28 Helmikuu 2007
- Viestit
- 1,250
Histan joukkoliikenen pystyttäisiin kohtuukustannuksin ja kelvollisin tavoin jörjestämään syöttöbussilla joka veisi Tuomarilan tai Koivuhovin asemalle, jotka ovat ihan moottoritien vieressä. Vain rampit moottoritiellä länsisuunnasta tultaessa puuttuvat. Tällä tavalla kulkeminen Helsingin keskustaan olisi nopeampaa kuin millään suoralla bussilla joka juuttuu liikennevaloihin n 20 kertaa matkallaan Munkkivuoresta Elielinaukiolle.
Aivan, tämä lienee ollut myös Espoon näkemys asiasta. Se ei vaan vaikuta olevan juridisesti mahdollinen ratkaisu.
Jos rakennetaan rautatie Histaan nin se olisi ehdottomati jatkettava Veikkolaan ja sieltä joko Lohjalle tai Nummelaan koska sieltä suurin osa autoilijoista tulee. Mutta kuka maksaa, kuka maksaa?
Jos Histaan raideyhteys rakennetaan se tulee joka tapauksessa olemaan osa ELSAa. Tässä tapauksessa on luonnollista, että valtion osuus investoinnista on merkittävä. Ongelma tässä on se, että ELSAa tuskin on ihan vähään aikaan tulossa, joten jos Espoo haluaa kiskot edes Histaan asti niin sen pitäisi tässä vaiheessa ottaa iso osa kustannuksista kontolleen, jotka sille sitten mahdollisesti hyvitettäisiin kun ELSA joskus kaukana tulevaisuudessa rakennetaan kokonaisuudessaan. Sama pätee Vihtiin/Lohjaan jos kiskot sinne tässä vaiheessa halutaan. Toisaalta loogista olisi että Histaan toistaiseksi päättyvää ELSAa rahoitettaisiin valtion taholta samalla tyylillä kuin kaupunkiraiteita.
Mikähän mahtaa olla ELSAn kustannusarvio Histaan asti, lieneekö minkään selvityksen yhteydessä koskaan arvioitu? Hinta ei välttämättä ole mikään päätähuimaava kun puskiin rakennetaan.