Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Matkustaisit Petteri edes Suomessa katselemassa liikennepaikkoja maaseudulla. Mutta mieluummin sen verran ulkomaille, että näkisit, miten on järjestetty moottorivaunuilla ajettavan paikallisjunaliikenteen liikennepaikat. Lähimmät löytyvät Ruotsista, Skånen alue on hyvä. Wallander-dekkarifilmeistäkin löytyy muutama viehättävä näkymä Ystadista ja sen asemasta sekä siitä, miten se liittyy ympäröivään kaupunkiin. En tarkoita satamaa ja tavararatapihaa, vaan henkilöliikenteen asemaa laitureineen sekä ratalinjan kulkua erityisesti asemasta länteen. Ei radan tarvitse olla eritasoon tehty metrorata, kuten Martinlaakson rata tai itämetro, kun radalla ei ajeta metroliikennettä.
Enemmän esimerkkejä löytyy Saksasta, Ranskasta, Sveitsistä jne. Saksasta vaikkapa Waldkirch Freiburgin läheltä. Kylä vastaa aika lailla sitä, mitä Histassa voisi olla. Kun menet paikan päälle, näet myös sen, miten asema/pysäkki liittyy ympäröivään rakenteeseen. Ei amerikkalaisten harrastajien junavideot vakuuta. Eikä monivaunuinen veturijuna ole moottorivaunu.
Ajatuksesi duoratikkaliikenteestä on oikein hyvä. Se, mikä käy duoratikalle, käy myös muille moottorivaunuille, vaikka ne ovat puoli metriä leveämmät. Duoratikka taipuu jyrkkiin mutkiin ja mäkiin, sitä ei Sm5 tai vastaava tee. Mutta kun on kyse täysin uudesta alueesta, ei sitä rataa tarvitse sinne vääntää kadunkulmien mukaan. Eikä Hista-suunitelmassa ole väännetykään. Se on sijoitettu sinne niin, että pysäkiksi ei tarvita kuin laituri, aivan kuten ratikalle.
Eihän meillä Suomessa ole muuta ongelmaa, kuin tämä erityisolosuhde, että junaradat suunnitellaan aina Pendolinoille ja muu raideliikenne on Helsingin metro. Ja muulla tavalla ei sitten rautatietä voikaan tehdä. Tästä syystä on tyrmätty mm. henkilöjunaliikenne Keravalta Nikkilään, vaikka on valmis sähköistetty rata. Pääkatuja, joilla on jatkuva autoliikenne, nopeus 60 km/h, voidaan kyllä tehdä mihin vain ja panna ihmiset kävelemään yli. Mutta sähkömoottorijunaa ei voi laittaa ajamaan kolmasti tunnissa, ellei tehdä alikulkuja, hissejä, liukuportaita ja siltoja, jotta voi kävellä laiturille radan toiselle puolelle 3 metrin matkan.
Antero
Enemmän esimerkkejä löytyy Saksasta, Ranskasta, Sveitsistä jne. Saksasta vaikkapa Waldkirch Freiburgin läheltä. Kylä vastaa aika lailla sitä, mitä Histassa voisi olla. Kun menet paikan päälle, näet myös sen, miten asema/pysäkki liittyy ympäröivään rakenteeseen. Ei amerikkalaisten harrastajien junavideot vakuuta. Eikä monivaunuinen veturijuna ole moottorivaunu.
Ajatuksesi duoratikkaliikenteestä on oikein hyvä. Se, mikä käy duoratikalle, käy myös muille moottorivaunuille, vaikka ne ovat puoli metriä leveämmät. Duoratikka taipuu jyrkkiin mutkiin ja mäkiin, sitä ei Sm5 tai vastaava tee. Mutta kun on kyse täysin uudesta alueesta, ei sitä rataa tarvitse sinne vääntää kadunkulmien mukaan. Eikä Hista-suunitelmassa ole väännetykään. Se on sijoitettu sinne niin, että pysäkiksi ei tarvita kuin laituri, aivan kuten ratikalle.
Eihän meillä Suomessa ole muuta ongelmaa, kuin tämä erityisolosuhde, että junaradat suunnitellaan aina Pendolinoille ja muu raideliikenne on Helsingin metro. Ja muulla tavalla ei sitten rautatietä voikaan tehdä. Tästä syystä on tyrmätty mm. henkilöjunaliikenne Keravalta Nikkilään, vaikka on valmis sähköistetty rata. Pääkatuja, joilla on jatkuva autoliikenne, nopeus 60 km/h, voidaan kyllä tehdä mihin vain ja panna ihmiset kävelemään yli. Mutta sähkömoottorijunaa ei voi laittaa ajamaan kolmasti tunnissa, ellei tehdä alikulkuja, hissejä, liukuportaita ja siltoja, jotta voi kävellä laiturille radan toiselle puolelle 3 metrin matkan.
Antero