HKL:n 18. kilpailutus

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,538
HKL:n 18. kilpailu on käynnistynyt.

Kilpailukohteet ovat:
  • Kohde 85: linjat 22, 23, 23N (9 matalaa, 2 korkeaa)
  • Kohde 86: linjat 67, 67X (6 matalaa, 8 korkeaa)
  • Kohde 87: linjat 70, 70T, 70V (4 matalaa teliä/niveltä, 7 korkeaa teliä/niveltä, 5 matalaa 2-akselista ja 10 korkeaa 2-akselista)
  • Kohde 88: linjat 64, 64N (4 matalaa teliä/niveltä, 2 korkeaa teliä/niveltä)
  • Kohde 89: linjat 84, 85, 85N, 86, 86B, 86N, 87, 88, 89 (12 matalaa ja 9 korkeaa)

Kohteiden liikennöinti alkaa 1.1.2010 ja päättyy 31.12.2014, paitsi kohteessa 85 31.12.2012.

Tarjoukset jätetään 25.2.2009 mennessä. Tulokset tulevat maaliskuun 2009 lopussa tai huhtikuun 2009 alussa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Onko korkealattiakalusto taas muotia vai miksi useassa kohteessa on parhaimmillaan reilusti yli puolet korkeita? Onko kenties näissä kohteissa historiallisesti ollut korkeaa kalustoa vähimmäisvaatimuksissa? Jos näin, ovatko liikennöitsijät tarjonneet enemmän matalalattiakalustoa joka tapauksessa?
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Onko kenties näissä kohteissa historiallisesti ollut korkeaa kalustoa vähimmäisvaatimuksissa? Jos näin, ovatko liikennöitsijät tarjonneet enemmän matalalattiakalustoa joka tapauksessa?

Kyse on tosiaan historiallisesta jäänteestä, kilpailutuksen alkuajoista lähtien HKL on vaatinut kokopäivävuoroihin matalat ja sallinut ruuhkavuoroihin korkeat. HKL ei ole kuitenkaan sallinut uusien korkeiden hankkimista 1996 jälkeen, joten kaluston ikävaatimukset pitävät huolen siitä, ettei liikennöitsijöillä riitä enää kovin paljoa korkeita tarjottavaksi.
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Kyse on tosiaan historiallisesta jäänteestä, kilpailutuksen alkuajoista lähtien HKL on vaatinut kokopäivävuoroihin matalat ja sallinut ruuhkavuoroihin korkeat. HKL ei ole kuitenkaan sallinut uusien korkeiden hankkimista 1996 jälkeen, joten kaluston ikävaatimukset pitävät huolen siitä, ettei liikennöitsijöillä riitä enää kovin paljoa korkeita tarjottavaksi.

Mitenkäs sitten on puolimatalien laita? Niitähän saa hankkia, mutta niitä ei HKL:n kilpailuissa ole mielestäni vaadittu. Niillähän ajetaan usein korkeita lähtöjä, vaikka eivät virallisesti olekaan korkeita autoja. Niitähän kannattaa sitten hankkia, niin tulee tarjottua paremmin sitä mitä vaaditaan!:)

YTV:hän vaatii linjoille e85 ja e86 korkeita puolituristiautoja, mutta eihän niillä autoilla ole kielletty ajamasta muita linjoja, jos vaikka liikennöitsijä noilla linjoilla vaihtuu. Eli siispä tulevaisuudessa voimme nähdä CBF:n Volvo 8700:sia muillakin linjoilla, vaikka uusia korkeita harvemmin linjoilla näkeekään. Toiv. en ole ihan väärässä asian suhteen.

Saahan sitä parempaa tarjota, kuin mitä vaaditaan...

No ei kyllä voi sanoa että matalat olisi mitenkään parempia, kun ei siitä nykyään hyödy, että ajaa linjalla uudemmilla autoilla kuin mitä sinne on tarjottu. Ei siitäkään saa mitään lisäpisteitä, että ajaa korkeita lähtöjä matalilla.
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Mitenkäs sitten on puolimatalien laita? Niitähän saa hankkia, mutta niitä ei HKL:n kilpailuissa ole mielestäni vaadittu. Niillähän ajetaan usein korkeita lähtöjä, vaikka eivät virallisesti olekaan korkeita autoja.

Puolimatalat autot ovat kylläkin virallisesti tilaajan pisteytyksessä korkeita autoja, eli ne ovat kyllä täysin oikein sijoitettuja korkealattiaisissa vuoroissa. Puolimatalia ostettiin aikana, jolloin ei vielä ollut tilaaja-tuottaja-liikennettä (tiltu), joten silloin puolimatalat ostettiin puhtaasti liiketoiminnallisista syistä ja koska ne olivat matalempia kuin perinteiset korkealattiaiset kaupunkiliikennebussit. Toki tiltu-mallissa olisi voinut erikseen pisteyttää puolimatalat, mutta tilaaja ei ole kokenut sitä näemmä tarpeelliseksi missään vaiheessa.
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Mitenkäs sitten on puolimatalien laita? Niitähän saa hankkia, mutta niitä ei HKL:n kilpailuissa ole mielestäni vaadittu. -- Niitähän kannattaa sitten hankkia, niin tulee tarjottua paremmin sitä mitä vaaditaan!:) ...
Eipä sitä kannata juuri muita kuin matalia nykyään kaupunkiliikenteeseen hankkia. Vaikka tällä kilpailukierroksella korkealattiaiset autot ovatkin tietyiltä osin sallittuja, ei ole lainkaan varmaa milloin niitä sitten ei yhtäkkiä saa enää tarjota. Matalia autoja voi sen sijaan tarjota seuraavissa kilpailukierroksissa, ja jos tappioitakin sattuu tulemaan matkan varrella, niin matalalle autolle löytyy varmemmin töitä jatkossakin. (...Ottaen huomioon siis se seikan, että korkealla autolla ei saa ajaa matalia vuoroja.)
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Puolimatalia ostettiin aikana, jolloin ei vielä ollut tilaaja-tuottaja-liikennettä (tiltu),...
Tämä väittämä pitää paikkansa oikeastaan vain Vantaan Liikenteen vuosina 1992 - 94 hankittujen puolimatalien autojen osalta. Helsingin Bussiliikenteen nykyiset 96- ja 98-malliset puolimatalat autot hankki aikanaan HKL-BL nimenomaan kilpailutettuun liikenteeseen. Samaten Concordian edeltäjä(n edeltäjä) Swebus Finland hankki puolimatalaa kalustoa useisiin kilpailutettuihin kohteisiin vuosina 1995 - 96. Kilpailutuksen alkuaikoina seutulinjoille ei juurikaan vaadittu matalaa kalustoa, ja matalan kaluston tarjoamisesta muutenkin hyötyi enemmän oikeastaan vähän myöhemmin. Kaipa silläkin on joku merkitys, että siihen aikaan vasta pienehkö osa seudun liikenteestä oli kilpailutuksen piirissä. Nimittäin matala auto ei ollut vakiintunut niin aikaisessa vaiheessa "normiautoksi" (verrattuna nykytilanteeseen), vaikkakin kehitys oli selvästi siihen suuntaan menossa. Hyvä ehkä on muistaa sekin, että HKL aloitti liikenteen kilpailutuksen vasta joitakin vuosia YTV:tä myöhemmin ja aluksi säännöissä oli eroavaisuuksia.

Tilaaja - tuottaja -liikenteenä ylläoleva kirjoittaja tarkoittanee käytännössä kilpailutettua liikennettä. Täysin toisenlaisesti järjestettyä liikennettä, jossa liikennöitsijä itse suunnittelee ja organisoi liikenteen pikkukaupunkien tapaan ja kerää lipputulot, ei nykyisellä YTV-alueella ole ollut yli 20 vuoteen. Välissä on toki ollut kilpailuttamatonta sopimusliikennettä, jossa viranomaispuoli on suunnitellut liikenteen ja kerännyt lipputulot sekä on maksanut sovittua km-korvausta liikenteenharjoittajille.
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Mitenkäs sitten on puolimatalien laita? Niitähän saa hankkia

Ei ole saanut hankkia HKL:n liikenteeseen sitten vuoden 1996.

YTV:hän vaatii linjoille e85 ja e86 korkeita puolituristiautoja

Itse asiassa vain linjalle e85. YTV on luvannut, että ko. liikenteeseen hankittuja korkeita saa jatkossa tarjota YTV:n tarjouskilpailuissa korkeisiin vuoroihin. HKL:n liikenteeseen niitä ei saa tarjota.

No ei kyllä voi sanoa että matalat olisi mitenkään parempia, kun ei siitä nykyään hyödy, että ajaa linjalla uudemmilla autoilla kuin mitä sinne on tarjottu. Ei siitäkään saa mitään lisäpisteitä, että ajaa korkeita lähtöjä matalilla.

Kaluston ikäähään ei muutenkaan pisteytetä mitenkään. Siitä saa lisäpisteitä, että tarjoaa korkeilla vaadittuihin vuoroihin matalia.

Vaikka tällä kilpailukierroksella korkealattiaiset autot ovatkin tietyiltä osin sallittuja, ei ole lainkaan varmaa milloin niitä sitten ei yhtäkkiä saa enää tarjota.

HKL:n ja YTV:n tarjouskilpailuissa on ollut pitkään maininta, että kohteen liikennöintiin uutena hankittujen bussien katsotaan täyttävän kalustolle asetettavat vaatimukset kahdessa toisiaan seuraavassa kilpailussa, mikäli kalustotyyppi ja mahdollinen erityisvarustelu on muuttumaton.
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Puolimatalia ostettiin aikana, jolloin ei vielä ollut tilaaja-tuottaja-liikennettä (tiltu), joten silloin puolimatalat ostettiin puhtaasti liiketoiminnallisista syistä ja koska ne olivat matalempia kuin perinteiset korkealattiaiset kaupunkiliikennebussit.
Lisäyksenä tähän vielä, että jopa korkeita autoja hankittiin kilpailutettuun liikenteeseen alkuvuosina. STA voitti mm. linjat 614-616 ja 735, joille hankittiin Volvo B10M / Carrus Fiftyjä. Ne olivatkin muuten varsin tasokkaita autoja, mutta istumaväljyydestä ainakin minä annan pitkän miinuksen.

Linjoja 101T & 110T ja 247-250 puolestaan ajettiin mm. korkealattiaisilla Volvo B10M / Carrus City -autoilla. Ja voittipa Oy Liikenne Ab Hakunilan paketin (740-745) pelkästään korkealattiaisella kalustolla. Uusia tuli muistaakseni viisi Volvo B10M / Carrus Cityä ja kaikki loput autot olivat käytettyjä korkeita.
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Ei ole saanut hankkia HKL:n liikenteeseen sitten vuoden 1996.

Selvä tuota en olekaan tietänyt. Mitenkäs sitten on saako niitä hankkia YTV-liikenteeseen, sitä en tiedä onko se mitenkään kannattavaa, mutta onko se edes periaatteessa mahdollista? Minua vähän sekottaa se, että miten puolimatalat voidaan lukea käytönnössä korkeiksi, jos tilaaja - tuottaja -mallin mukaan niistä saa kuitenkin 1/2 kalustopistettä. Matalasta vastaavasti 1:n pisteen ja kokomatalasta 1,5 p? Sori jos asia menee pilkun viilaukseksi, mutta minulle nuo puolimatalat bussit ovat kyllä melkoinen mysteeri, eikä asia ole selvillä monelle muullekaan alan ammattilaiselle. Jotkut luulevat, että puolimatalilla voi ajaa matalia vuoroja, vaikka niin asia ei ole.
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Ja minä luulin vielä eilen, että puolimatalalla tarkoitetaan bussia, joka on etuovelta keskiovelle asti matalalattiainen ja kokomatalalla bussia, joka on takaovelle asti matalalattiainen! :oops:

Yhden väliaskelman bussit ovat minusta korkeita siinä missä muutkin rappudösat. :)
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Ja voittipa Oy Liikenne Ab Hakunilan paketin (740-745) pelkästään korkealattiaisella kalustolla. Uusia tuli muistaakseni viisi Volvo B10M / Carrus Cityä ja kaikki loput autot olivat käytettyjä korkeita.
Seitsemän kappaletta oli noita Carrus Cityjä (autot 108-114) Hakunilan suunnan linjoilla 740 - 746 kesään 1998 saakka, kunnes silloinen Linjebuss aloitti liikennöinnin Hakunilan suunnan (hieman muuttuneillakin) linjoilla.

Liikenne Oy voitti linjan 730 liikennöinnin 1.1.1999 alkaen ja jotkut noista Carrus Cityistä ajoivatkin k.o. linjaa kesään 2001 saakka kokopäivävuoroissa. Olisiko tuo 730 sitten ollut viimeinen kokopäiväinen seutulinja, joka on voitettu korkealattiaisilla busseilla?
 
Takaisin
Ylös