HKL:n 18. kilpailutus

Vs: HKL:n 18. kilpailu

Mitenkäs sitten on saako niitä hankkia YTV-liikenteeseen, sitä en tiedä onko se mitenkään kannattavaa, mutta onko se edes periaatteessa mahdollista?

Saa hankkia. Kokonaan korkeita ei saa hankkia YTV-liikenteeseenkään enää kuin erikseen määrätyille linjoille.

Minua vähän sekottaa se, että miten puolimatalat voidaan lukea käytönnössä korkeiksi, jos tilaaja - tuottaja -mallin mukaan niistä saa kuitenkin 1/2 kalustopistettä.

Korkea - matala -jaottelulla ne lasketaan korkeiksi, mutta kalustopisteitä antaessa niistä annetaan tosiaan enemmän kalustopisteitä kuin kokonaan korkeista. Kyse on vähän samasta kuin siinä, että täysmatalat lasketaan mataliksi, mutta silti täysmatalat saavat enemmän kalustopisteitä kuin low entryt.
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Kilpailukohteet ovat:
  • Kohde 86: linjat 67, 67X (6 matalaa, 8 korkeaa)
  • Kohde 88: linjat 64, 64N (4 matalaa teliä/niveltä, 2 korkeaa teliä/niveltä)

Jossain määrin on erikoista HKL:n teliautopolitiikka. Harvemmin liikennöidyllä linjalla 64 vaaditaan telejä, kun taas tiheämmin liikennöidyllä linjalla 67 ei vaadita telejä. Jotenkin järki sanoisi, että pitäisi olla toisin päin.

Jos linjalla 64 pyydettäisiin vain 2-akselisia, voitaisiin vuoroväliä tihentää mahdollisesti ruuhkassa jopa 10 minuuttiin. Tämän hyvänä puolena olisi, että ainakin Itä-Pakilasta olisi mahdollista synkata aikataulut junien kanssa - vaikka niitä toki kulkeekin Oulunkylästä varsin tiheästi.

Vastapainoksi linjaa 67 voisi harventaa ruuhkassa 10 minuuttiin, minkä jälkeen lähdöt saisi sovitettua paremmin 66A:n kanssa. 10 minuutin riittävyyteen vaikuttaa jonkin verran se, vaaditaanko kalustona A- vai B-tyyppiä ja mahdollisesti pidennettyä?

Laskeskelin tässä, että linjojen 66A ja 67 vaikutusalueilla 18-64-vuotiaiden määrä vähenee vuoteen 2014 mennessä 746 asukkaalla väestöennusteen mukaan. Jos keskimäärin tehtäisiin yksi joukkoliikennematka / as. / arkivrk ja 10 % olisi ruuhkatunnin osuus, niin sopivasti yksi teliautollinen työikäisiä aamuruuhkasta jää pois. Tästä seurauksena olisi mahdollista vähentää ruuhkan painotusta ja siirtää tarjontaa tarvittaessa muualle.
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Jossain määrin on erikoista HKL:n teliautopolitiikka.

Minusta HKL:n teliautopolitiikka on ainakin hyvin johdonmukaista: en muista, että HKL:n kilpailuissa olisi koskaan muutettu kalustotyyppivaatimuksia. Linjalla 64 on ollut jo vuosia telit/nivelet (peruja ajalta ennen Tikkurilan kaupunkirataa, kun matkustajia oli huomattavasti paljon enemmän) ja linjalla 67 aina 2-akseliset, joten eipä ne siitä mihinkään muutu.
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Tästä tarjouskilpailusta tulee viimeisimpiä HKL:n tarjouskilpailuja mielenkiintoisempi, koska YTV:n edellisen tarjouskilpailun perusteella HelB nostaa hintojaan reilusti. h56:n kilpailu kuitenkin osoitti, että uudellakin hintatasolla HelB on vielä vahvoilla Helsingin sisäisistä linjoista kilpailtaessa.

Concordia ja PL ovat viime kilpailuissa olleet ainoat todelliset HelBin haastajat Helsingin sisäisessä liikenteessä ja Concordia on sen verran laajentumishaluinen, että se varmaan yrittää hyötyä uudesta kilpailutilanteesta. Concordialle tulee YTV-liikenteeseen syksyksi niin paljon uutta kalustoakin, että sillä riittäisi käytettyjä busseja tarjottavaksi ruuhkavuoroihin. 64/N, 67/X ja erityisesti 70/T,V sopisivat hyvin Hakunilasta ajettaviksi ja Laajasalon liityntälinjat Myllypurosta.

PL:llä ei ole suuria paineita tässä kilpailussa, koska sillä on nyt suhteellisen vähän liikennettä puolustettavana ja PL:llä on nyt maksimi-ikää lähestyviä busseja, jotka voisi korvata 64:ltä vapautuvalla kalustolla. PL joutunee siis tarjoamaan ainakin melkein kaiken liikenteen uusilla busseilla. Jos HelBin hinnat nousee kovasti, niin PL voi kuitenkin olla kilpailukykyinen. Saaren Auton perinteisen linjan 67 häviäminen 2004 alusta lähtien HKL-Bussiliikenteelle oli katkera paikka PL:lle ja nyt se voi yrittää ottaa sen takaisin. Ilmalan varikko taas on hyvällä paikalla linjojen 22 ja 23 hoitamista ajatellen.

Nouseva hintataso saattaisi houkutella Helsingin sisäiseen liikenteeseen myös uusia toimijoita. Ainakin Veolia voisi olla kiinnostunut comebackistä. Koillis-Helsingin linjat sopisivat Veolian nykyisille varikoille. Vasta tullut voitto YTV-kilpailussa kiristää tosin Veolian kalustotilanteen niin tiukaksi, että vapaata kalustoa ei oikein ole.
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Nouseva hintataso saattaisi houkutella Helsingin sisäiseen liikenteeseen myös uusia toimijoita. Ainakin Veolia voisi olla kiinnostunut comebackistä. Koillis-Helsingin linjat sopisivat Veolian nykyisille varikoille. Vasta tullut voitto YTV-kilpailussa kiristää tosin Veolian kalustotilanteen niin tiukaksi, että vapaata kalustoa ei oikein ole.

Eikö Veolialle likene mahdollisuutta hankkia uutta/käytettyä kalustoa oikein kunnolla vai onko pula nimenomaan toissijaisesta kalustosta?
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Eikö Veolialle likene mahdollisuutta hankkia uutta/käytettyä kalustoa oikein kunnolla vai onko pula nimenomaan toissijaisesta kalustosta?

Noilla Koillis-Helsingin linjoilla on ruuhkavuoroja sen verran paljon, että pelkkiä uusia tarjoamalla tarjouksesta tuskin saa kilpailukykyistä. Käytettyjä kyllä voi aina ostaa, vuokrata tai uittaa konsernin sisältä, mutta se on aina kalliimpaa kuin pihassa valmiiksi seisovien autojen ottaminen liikenteeseen.
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Tietääkö joku jo päivämäärän jolloin tulokset julkistetaan?
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Tietääkö joku jo päivämäärän jolloin tulokset julkistetaan?

Tänään.

Kohde 85 (22, 23, 23N): Pohjolan Kaupunkiliikenne
Kohde 86 (67, 67X): Pohjolan Kaupunkiliikenne
Kohde 87 (70, 70T, 70V): Helsingin Bussiliikenne
Kohde 88 (64, 64N): Pohjolan Kaupunkiliikenne
Kohde 89 (Laajasalo): Helsingin Bussiliikenne
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Tänään.

Kohde 85 (22, 23, 23N): Pohjolan Kaupunkiliikenne
Kohde 86 (67, 67X): Pohjolan Kaupunkiliikenne
Kohde 87 (70, 70T, 70V): Helsingin Bussiliikenne
Kohde 88 (64, 64N): Pohjolan Kaupunkiliikenne
Kohde 89 (Laajasalo): Helsingin Bussiliikenne
Hahaa! Hallelujaa! Juhlat! Viini, laulu, naiset, lämmin yö!
Paras uutinen aikoihin, ettei ensi vuonna enää tarvitse ajaa linjaa 67. :) Kidutusmenetelmistä ymmärrän ruoskinnan, sormiruuvit, neulat kynsien alle ja sähköiskut genitaaleihin, mutta 67:n ajaminen on jo epäinhimillistä! :) 22 on myös tosi kirjekuorenkuivakasta vääntöä, onneksi sekin lähtee pois! Ja 23 on Niemikotisäätiön tukiasuntolinja.
Onneksi olkoon vain Pölhölän pojille todellisesta lottovoitosta! :)

Siniset bussit kuuluvat Laajasaloon nyt ja jatkossakin. Hyvä niin, hyvät linjat!
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Tämä tarkoittaa PL:lle 25 auton lisäliikennettä ensi vuodenvaihteessa, mitenköhän löytyy tilaa ilmalan varikolta? tuntuu olevan aika täysi jo nykyään, sijaintinsa puolesta varikko on kyllä parhaalla mahdollisella paikalla.
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Onko vielä tiedossa minkälaista kalustoa linjoille on tulossa?

Tammelundin voisi kuvitella jatkavan h70(T/V) alihankintaa kaasu Säffleillään.
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Semmosta on se vapaa kilpailu Suomessa. Valtion ja kaupungin firmat jyrää.
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Hyvä että PL voitti linjan h23 koska nyt kuljettajat voivat vaihtaa siinä pasilan pysäkillä h58/B, 59 ja 23/N :smile:
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Mielestäni on hyvä, että PL voitti lisää liikennettä. Pääasia, ettei nyt mennyt Concalle tai HelBille ainakaan uusia. Tuo 22:n kuljettajavaihdot on aika kätevää tehdä ihan Ilmalassa kun reitti siitä menee ohi. Mutta tuossa on nyt vaan sen verran liikennettä jo, että Ilmalassa alkaa olemaan täyttä, näkyy olevan jo ennestään. Eli oliskohan tulossa kenties sivutoimipisteitä jo peräti?

Tuon h89 suhteen nyt en ihmettele, että meni HelBille. PL ei taida haluta mennä sinne sotkemaan autojansa, kun kerta jo h83:n liikenne heillä on siellä.. :)
 
Vs: HKL:n 18. kilpailu

Hyvä että PL voitti linjan h23 koska nyt kuljettajat voivat vaihtaa siinä pasilan pysäkillä h58/B, 59 ja 23/N :smile:

Pasilan aseman pysäkit vaihtopysäkkeinä ovat ongelmallisia. Liikenne tukkeutuu helposti vaihdon aikana estäen muitten bussien ja raitiovaunujen liikennettä.

Mielestäni vaihdot olisi parempi tehdä Ratapihantiellä jatkaen molemmilla puolilla pysäkkialueen pituutta vaikka toisella pysäkkimerkillä ja linjojen 58/B ja 59 IK:n suuntaan 23:n pysäkin jälkeen merkinnällä "vaihtopysäkki".

Ai niin, tällä järjestelyllä IK:sta ja RT:lta tullessa vähenisi henkilöautojen pysäköintitilaa:oops:
 
Takaisin
Ylös