HKL:n suunnitelmat oman raitiovaunun kehittämisestä

Helsingissä tuskin tullaan äkkinäisesti palaamaan vain kahteen suuntaan ajettaviin vaunuihin. Siksi ajatuksesi noin 20 vaunun hankkimisesta kaksisuuntaisina on mielestäni johdonmukaisinta.

Tämä on totta. Jos toisaalta nyt päätettäisiin hankkia vain kaksisuuntaisia vaunuja, olisi jo melko pian mahdollista rakentaa uusia osuuksia kaksisuuntaisten vaunujen ominaisuuksia hyödyntäen. Uudet rataosuudet kun joka tapauksessa vaativat niitä uusia vaunuja. Vanhat vaunut jätettäisiin sitten nykyiselle verkolle.
 
Kaikenkaikkiaan erittäin hyviä ja kehityskelpoisia ideoita sekä hyviä perusteluita, Late ja GM5. Toivon totisesti, että ottaa tuulta purjeisiin.
 
Viimeisestä viestistä on päässyt jo kulumaan useampi kuukausi. Tänä aikana Helsinkiin on saapunut Crotram koejoilla ja uusien vaunujen hankinta on yleisestikin lähempänä.

Siis: mikä on oman HKL-vaunun tilanne? Onko jollakulla asiasta tietoa, josta saa puhua julkisesti?
 
Lisää puhtia sekä omaan suunnitteluun että tulevan ratikkahankinnan tarjouspyyntöä varten löytyi Berliinin Innotrans 2008 -messuilta viime viikolla. Messuraporttini kuvineen löytyy taas blogistani.

p.s. mukaan on mahtunut ratikoiden lisäksi myös pari hybridibussia ;)
 
Lisää puhtia sekä omaan suunnitteluun että tulevan ratikkahankinnan tarjouspyyntöä varten löytyi Berliinin Innotrans 2008 -messuilta viime viikolla. Messuraporttini kuvineen löytyy taas blogistani.
Kaunis kiitos Mirvalle hyvin ja nopeasti kirjoitetusta messuraportista. Jos puolue kelpaa, äänestäkää Mirvaa, mikäli haluatte poliitikon, joka on sekä kiinnostunut että ymmärtää näistä asioista. Niitä on muuten harvassa, joilla molemmat ehdot täyttyvät.

Antero
 
Kaunis kiitos Mirvalle hyvin ja nopeasti kirjoitetusta messuraportista. Jos puolue kelpaa, äänestäkää Mirvaa, mikäli haluatte poliitikon, joka on sekä kiinnostunut että ymmärtää näistä asioista. Niitä on muuten harvassa, joilla molemmat ehdot täyttyvät.

Harmi, ettei löydy tästä länsilaidan kultahammasrannikkokaupungista noin asiantuntevia ja joukkoliikenteestä innostuneita ehdokkaita.

t.Rainer
 
Erinomainen ja kiinnostava selvitys Mirvalta tosiaankin. Kiitos siitä!

Onko muuten hybridibussien hankinta tosissaan harkinnassa? Alan ammattilaisena kyllä kiinnostaisi kokeilla moista ja mielelläni olisin mukana tuottamassa ympäristöystävällistä bussiliikennettä niillä, jos vain toimivat ja ovat luotettavia. Toki Jenkeissä ja Kanadassa on jo satoja sellaisia ainakin New Yorkin ja Toronton kaupunkien bussiliikenteessä ja luulisi hyvinkin, että varsinkin jälkimmäisen olosuhteet muistuttavat meikäläisiä.
 
Kiitos kauniista sanoista :redface:

Hybridibusseja toivottavasti tullaan näkemään ainakin aluksi testikäytössä. Kyllä siellä jo käyntikortteja vaihdeltiin puolin ja toisin, että josko liikennöitsijät vaikkapa saisivat kokeiluun niitä ja sitä kautta jos osoittautuvat toimivaksi, voitaisiin kilpailutusperiaatteisiin niitä alkaa lisäämään.
 
Vau! Onnittelut Haltia, hieno ja asiantunteva reportaasi!

Stadlerin Tangosta haluaisin sanoa, että se on tietääkseni vastoin kuin Variotram/Variobahn Stadlerin omaa suunnittelutyötä ja eroaa huomattavasti entisen Adtranzin vaunuista. Se ei ole kokomatalalattiainen ja siten siinä on myös perinteisiä telejä. Baselhan tilasi niitä 60 kappaletta. Baselin rataverkko on ehkä tietyin osin verrattavissa Helsingin olosuhteisiin, tosin radan kunto on siellä parempi. Jos Tango menestyy Baselissa niin ehkä sellaista voisi harkita Helsinkiinkin jos tuo minimikaarresäde nyt saadaan sopimaan. Stadlerin kotisivuilla ilmoitetaan 12 metriä.

http://www.stadlerrail.com/images/content/BVB_d.pdf

HeiterBlickin Leoliner on ollut ainakin toimiva ratkaisu. Ongelmista ei ole kuulunut ja ensimmäiset metrin raideleveydelle rakennetut vaunut ajavat jo Halberstadtissa. Tähän asti valmisteut vaunut ovat lyhyitä mutta esim Leipzigissä niitä ajetaan kahden vaunun yksikköinä ja saahan vaunusta pidemmänkin variaation. Mitä eroa muuten Leolinerilla ja aika saman näköisellä City Riderilla on..?

Kaiken kaikkiaan trendi näyttää menevän pois kokomatalalattiaisista vaunuista osamatalalattiaisiin telien käytön mahdollistamiseksi.

Solarikesn Urbinot ovat käytössä myös Dresdenissä ja väite, että kuljettaja ei kuule moottoria on kyllä paikkaansa pitävä. Jos istuu niveltä taaempana juttu on kuitenkin jotain aivan muuta. Ja valitettavasti äänenvoimakkuus liikkeelle lähdettäessä on kyllä kaikkea muuta kuin hiljainen erityisesti auton ulkopuolella. Hybridiversiokin on käynyt Dresdenissä koeajoissa. Selvästi hiljaisempi mutta alustavien mittausten mukaan kuulemma ei taloudellinen. Valmistaja ilmoitti silloin, että hienosäätöä ja parannuksia on luvassa ja seuraava malli onkin sitten jo taloudellisempi. Ehkä tämä messuilla esitelty malli edustaakin tätä uudempaa sarjaa..?

Onneksi näyttää kuitenkin siltä, että kilpailu lisääntyy ja hinnat pysyvät näin ehkä paremmin kurissa.
 
Takaisin
Ylös