339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,390
Teenpä minäkin uuden ketjun (vrt. Antero) ja toivon, ettei sitä siirretä hukkumaan osaksi jotain satoja viestejä pitkää vanhaa topikkia. Asia kuitenkin on ihan uusi ja uutisarvoinen.
Erilaisissa yhteyksissä on väläytelty, että mitäpä jos HKL tekisi itse itselleen sopivan ratikan, kun ei näemmä muut siihen pysty taikka halua. Mm. Haltian blogissa kerrottiin taannoin, että tällainen vaihtoehto on ollut ihan lautakunnassakin keskusteluissa. Ratikkayksikössä ollaan siirrytty tuumasta toimeen, ja minulla oli tilaisuus tutustua alustaviin piirustuksiin. Työ ei suinkaan ole aivan alkuvaiheessa, vaan siellä on jo karsittu erilaisia ratkaisuja pois ja mietitty muutamia yksityiskohtia hyvinkin pitkälle. Mutta vielä ollaan toki kaukana oman vaunutehtaan avaamisesta... Tavoitteena on ensin rakentaa protovaunu, jos siis suunnittelu päättyy niin, että tätä voidaan pitää järkevänä sijoituksena.
Tällä hetkellä piirustuspöydällä on kaksinivelinen, kolmiosainen, 26,5 metriä pitkä ja 2,4 m leveä vaunu. Leveys vaihtelee, 2,4 on suurin leveys tuossa istuinten korkeudella. Kaarresäde on tuttu 15 m.
Vaunussa on neljä kääntyvää teliä, jotka ovat periaatteessa samanlaiset kuin nykyisten korkeiden nivelratikoiden telit oikeine akselineen. Tuttu ja turvallinen teliratkaisu, jonka avulla vältetään runkomurtumat ja tärinä. Akselit edellyttävät akselin kohdalla jonkin verran korkeampaa lattiaa kuin Variossa on ja niinpä tässä vaunussa on pienet luiskat käytävillä telien kohdalla, samaan tapaan kuin busseissakin. Kuitenkin vaunu on täysin portaaton eli 100% matalalattia. Kuljettajarahastuskin onnistuu, jos siitä ei luovutakaan.
Telit on sijoitettu niin, että B-vaunussa on kaksi teliä ja A- ja C- vaunujen päissä yksi teli.
En ole insinööri, mutta kyllä nuo suunnitelmat ainakin minut vakuuttivat. Varioiden erilaiset ongelmat on otettu huomioon, ja ainakin piirustuspöydällä vaunu selviää niin jyrkistä kaarteista, S-mutkista, notkelmista kuin harjanteistakin. Itse olen sitä mieltä, että projekti on ilman muuta syytä viedä protovaiheeseen asti ja ajaa sitten protovaunulla pitkään, vaikka kokonainen vuosi, ennen sarjatuotannon käynnistämistä.
Vaikka tällainen oma tuotanto tuntuisi ensi ajattelemalla kalliilta, niin onkohan kuitenkaan noin? Suunnittelu maksetaan tietysti kokonaan itse, mutta jos Helsinki tilaisi "valmiin" vaunun jostain, niin sitä olisi kuitenkin muokattava meidän oloihimme ja kukas ne suunnittelukulut maksaisi ellei tilaaja? Lisäksi tässä jää kokonaan yksi voittoa tavoitteleva porras pois, mikä tietysti tuntuu vaunun hinnassa.
Erilaisissa yhteyksissä on väläytelty, että mitäpä jos HKL tekisi itse itselleen sopivan ratikan, kun ei näemmä muut siihen pysty taikka halua. Mm. Haltian blogissa kerrottiin taannoin, että tällainen vaihtoehto on ollut ihan lautakunnassakin keskusteluissa. Ratikkayksikössä ollaan siirrytty tuumasta toimeen, ja minulla oli tilaisuus tutustua alustaviin piirustuksiin. Työ ei suinkaan ole aivan alkuvaiheessa, vaan siellä on jo karsittu erilaisia ratkaisuja pois ja mietitty muutamia yksityiskohtia hyvinkin pitkälle. Mutta vielä ollaan toki kaukana oman vaunutehtaan avaamisesta... Tavoitteena on ensin rakentaa protovaunu, jos siis suunnittelu päättyy niin, että tätä voidaan pitää järkevänä sijoituksena.
Tällä hetkellä piirustuspöydällä on kaksinivelinen, kolmiosainen, 26,5 metriä pitkä ja 2,4 m leveä vaunu. Leveys vaihtelee, 2,4 on suurin leveys tuossa istuinten korkeudella. Kaarresäde on tuttu 15 m.
Vaunussa on neljä kääntyvää teliä, jotka ovat periaatteessa samanlaiset kuin nykyisten korkeiden nivelratikoiden telit oikeine akselineen. Tuttu ja turvallinen teliratkaisu, jonka avulla vältetään runkomurtumat ja tärinä. Akselit edellyttävät akselin kohdalla jonkin verran korkeampaa lattiaa kuin Variossa on ja niinpä tässä vaunussa on pienet luiskat käytävillä telien kohdalla, samaan tapaan kuin busseissakin. Kuitenkin vaunu on täysin portaaton eli 100% matalalattia. Kuljettajarahastuskin onnistuu, jos siitä ei luovutakaan.
Telit on sijoitettu niin, että B-vaunussa on kaksi teliä ja A- ja C- vaunujen päissä yksi teli.
En ole insinööri, mutta kyllä nuo suunnitelmat ainakin minut vakuuttivat. Varioiden erilaiset ongelmat on otettu huomioon, ja ainakin piirustuspöydällä vaunu selviää niin jyrkistä kaarteista, S-mutkista, notkelmista kuin harjanteistakin. Itse olen sitä mieltä, että projekti on ilman muuta syytä viedä protovaiheeseen asti ja ajaa sitten protovaunulla pitkään, vaikka kokonainen vuosi, ennen sarjatuotannon käynnistämistä.
Vaikka tällainen oma tuotanto tuntuisi ensi ajattelemalla kalliilta, niin onkohan kuitenkaan noin? Suunnittelu maksetaan tietysti kokonaan itse, mutta jos Helsinki tilaisi "valmiin" vaunun jostain, niin sitä olisi kuitenkin muokattava meidän oloihimme ja kukas ne suunnittelukulut maksaisi ellei tilaaja? Lisäksi tässä jää kokonaan yksi voittoa tavoitteleva porras pois, mikä tietysti tuntuu vaunun hinnassa.