Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Joukkoliikennelautakunta käsittelee ensi viikolla HKL:n selvitystä ympäristöystävällisen kaupunkiliikenteen kehittämisestä Helsingissä. Itse raportti on saatavilla HKL:n sivuilta. Siellä ehdotetaan mm. esiselvityksen tekemistä nykyaikaisen johdinautojärjestelmän toteutettavuudesta, hyödyistä ja kustannuksista Helsingissä.
Julkaisu on kokonaisuudessaan oikein hyvä, mutta pari kommenttia.
Sivulla 7 kaivataan keinoja juna- ja raitioliikenteen luotettavuuden parantamiseksi. Keinoja ei tarvitse löytää, vaan ottaa tunnetut keinot käyttöön.
Edelleen sivulla 7 oleva energiankulutuskuvio antaa väärän kuvan metron energiankulutuksesta. Esitetty lukema on ainoastaan junien kulutus. Asemat kuluttavat sähköä puolet siitä määrästä jonka junat kuluttavat, joten kyse ei ole merkityksettömästä energiankulutuksesta. Vuoden 2005 tilastojen mukaan metroliikenne asemineen kulutti 0,15 kWh/matkustajakilometri ja raitioliikenne 0,23 kWh. HKL-raideliikenne keskimäärin kulutti 0,17 kWh/m-km.
Kun raportin tarkoitus on pohtia ympäristöystävällisen liikenteen kehittämistä, siinä tulee pohtia tulevia keinoja. Kun pienillä vaunuilla ainoastaan kantakaupungin alueella toimiva raitioliikenne kuluttaa 0,23 kWh/m-km, bussiliikenteen korvaaminen esikaupungeissa nykyisiä suuremmilla raitiovaunuilla tarjoaa paremman potentiaalin kuin esitetty 0,23 kWh/m-km. Ja kun raitioliikenne ei edellytä kallista ylläpitoa ja suurta energiankulutusta vaativia asemia, säästetään raitioliikenteellä merkittävä osa metroliikenteen energiankulutuksesta.
Olisin odottanut laskelmia ja pohdintaa raideliikenteen potentiaalista ja nykytilanteen parantamisesta, etenkin kun suurin osa raportista on käytetty bussiliikenteen ympäristötalouden pohtimiseen. Metroliikenteen osalta sen kehittäminen kevyemmäksi eli pikaraitiotiemäiseksi on eduksi sekä järjestelmän soveltuvuudelle seudulle ylipäätään että myös asemien valtavan energiankulutuksen ja muiden kustannusten vähentämiseksi. Ratikoiden kohdalta olisi odottanut arvioita liikennöintikäytäntöjen tehostamisen ja vaunukoon kasvattamisen vaikutuksista.
Polttomoottorikäyttöisen bussiliikenteen kehittämiseen uhrataan tavattomasti voimia monella sektorilla. Useissa tapauksissa todetaan, että kustannukset kallistuvat. Sekä autot että energia maksavat enemmän, jopa kymmeniä prosentteja. Näihin verrattuna raportissa todettu johdinautoliikenteen 5 %:n kalleus kokonaisuudessa verrattuna nykyiseen dieselbussiliikenteeseen on naurettava ero. Herää kysymys, miksi pitäisi tutkia ja kokeilla järjestelyitä, jotka tiedetään kalliimmiksi kuin johdinautot? Johdinautot ovat valmis ja koeteltu teknologia, joka on toiminut menestyksekkäästi jo yli puoli vuosisataa. Toivottavasti raportissa luvattu arvio osoittaa, miten laajalti johdinautoilla on kannattavaa korvata niitä dieselbussiyhteyksiä, jotka raitioliikenteen laajentamisen jälkeen vielä jäävät jäljelle.
Johdinautoista haluttiin aikanaan eroon "erilaisesta järjestelmänä" - ja tilalle tuli toinen erilainen järjestelmä, metro. Vaihtoehtoisen polttomoottoriteknologian ja jopa hybriditekniikan käyttöönotolla näyttää ilmeisesti olevan vielä suurempi ongelma "erilaisesta järjestelmästä" kuin verrattaessa dieselbussia ja johdinautoja. Etanolibussien kohdalla todetaan, ettei niitä voi palovaaran vuoksi huoltaa ja korjata dieselille soveltuvissa tiloissa. Vetyautojen kohdalla tilanne lienee vielä vakavampi. Kun mennään ylläpidon yksityiskohtien tasolle, koko moottori- ja polttoaineteknologia muilla polttoaineilla on eri kuin dieselillä. Tarvitaan päällekkäiset mutta erilliset jakeluverkot polttoaineelle, omat korjaamot polttoainetekniikalle jne. On paljon helpompi jakaa johdinauton ylläpito bussi- ja ratikkapuolen kesken, koska kori- ja alusta voidaan ylläpitää yhdessä dieselautojen kanssa ja sähkötekniikka yhdessä raitiovaunujen kanssa.
Kokonaisuudessaan raportti on kiintoisaa luettavaa ja antaa hyvät perustiedot vaihtoehtoisista polttoaineteknologioista. Raideliikenteen osalta paperi jää valitettavan köykäiseksi eikä vakuuta osaamisesta tällä alueella.
Antero