Sopiiko bensiini linja-autojen polttoaineeksi? Luin jostakin lehdestä että bensahybridi on helpompi rakentaa kuin dieselhybridi. Bensiinikäyttöisen ajoneuvon hiukkaspäästöt ovat pienemmät kuin dieselajoneuvon vaikka hiilidioksidipäästöt ovat hieman suuremmat. Kaupungin ilmanlaadun kannalta voisi olla viisasta pienentää hiukkaspäästöjä hiilidioksidipäästöjen kustannuksella. Veroton bensiini on suunnilleen samanhintaista kuin dieselöljy, tosin bensiiniajoneuvon polttoaineen kulutus on hieman suurempi.
Ottomoottorin hyötysuhde on ymmärtääkseni ratkaisevasti diesel-moottereita huonompi, kuten voi todeta esimerkiksi kalvoissa näkyvästä diesel- ja kaasubussin energiankulutuksen erosta, joten en pidä bensiinihybridiä järkevänä busseille. Ja hybridihän on käytännössä voimansiirrollinen ratkaisu, joten en ymmärrä minkä takia dieselhybridin rakentaminen olisi bensiinihybridiä hankalempaa. Pikkuautoissa ongelmana taitaa olla diesel-moottorin bensiinimoottoria suurempi koko ja paino, ja kun lisäksi hybridilaitteisto ottaa tilaa ja painoa, voi niiden yhdistäminen olla haastavampaa. Mutta suurissa busseissa tätä ongelmaa ei pitäisi olla. Lisäksi hybriditekniikka vähentää tulosten mukaan dieselin hiukkaspäästöjä jopa energiankulutusta enemmän, kun moottori voi toimia optimaalisemmalla alueella. Myös nykyäiakaisten diesel-moottoreiden hiukkassuodattimet poistavat käytännössä hiukkaspäästöt.