Camo Lissabone
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 14 Elokuu 2005
- Viestit
- 940
En näe mitään järkeä muuttaa tällä hetkellä raskaita bussireittejä, kuten h65A, 66A, raitiolinjoiksi. Nytkin raiteiden välityskyky alkaa olemaan erityisesti Pitkänsillan tienoilla käytetty ja ysilinjan myötä tulee vielä lisää vaunuja. Matka-aika pitenee ja häiriöalttius lisääntyy. Pysäkkialueetkaan eivät voi kovin suuria olla.Senkin uhalla, että saan kaikkien trollikkafanien vihat päälleni, niin uskaltaudun sanomaan seuraavaa:
Mielestäni ei ole järkevää harkita Helsinkiin johdinautoja. Täällä on jo bussit, ratikat, metro ja lähijuna. En koe perustelluksi perustaa viidettä järjestelmää noiden rinnalle. Tilanne olisi erilainen, jos kaupungissa ei olisi ratikoita (Landskrona), ja tietysti tilanne olisi erilainen myös silloin, jos johdinautojärjestelmä sattuisi jo olemaan olemassa.
Raskaimmat bussireitit saadaan paikallissaasteettomiksi muuttamalla ne raitiolinjoiksi, mikä alentaa päästökuormaa. Muilla reiteillä voidaan hyvin käyttää busseja, jos suurempia yksiköitä ei tarvita. Ihan oikeasti bussien (dieselbusseistakin tulee yhä puhtaampia) vaikutus Helsingin ilmanlaatuun tai, jos ylevämpiä halutaan olla, maailmanlaajuiseen ilmastonlämpenemiseen, on täysin mitätön.
Hassua on myös se, että samalla kun puuhastellaan bussien päästöjen kanssa, haluttaisiin toisaalta lisätä vesiliikennettä (sitä ei kyllä halua HKL), joka vasta polttoainetta kuluttaakin.
Sen sijaan näiden bussilinjojen muuttaminen trollikoilla ajettaviksi on järkevää. Paljon yhteistä reittiosuutta, myös raitiovaunujen kanssa, jolloin voidaan valmiita raitioteiden sähkönsyöttöasemia käyttää hyväksi trollikoiden virroittamiseen. Itä-Helsingin Metron liityntälinjoillekin trollikat sopisivat, koska niillä on paljon yhteisiä reittiosuuksia keskenään, joilla on tiheähkö vuoroväli ja Vartiokylän varikkokin on trollikoita ajatellen hyvässä paikassa.
Kannattaa muistaa, että trollikoilla ei vain vähennetä saasteita kaupungissa, vaan niillä voidaan vähentää riippuvuutta öljystä (ja maakaasusta). Käsittääkseni monilla mailla onkin jo olemassa suunnitelmia öljyriippuvuuden vähentämiseksi, jotta öljyn jatkuvasti kallistuessa ja öljyvarojen huvetessa ei tulisi niin suuria ongelmia! Sähkön hyvä puolihan on sen tuottaminen monilla eri tavoilla. Vaikka ydinvoimalla! Hyvinhän ne ydinjätteet Suomen kallioperässä säilyvät pari miljardia vuotta rauhassa. Sitten kun aurinko kuolee, kallioperä luultavasti repeilee, mutta siinä säteilyssä ja kärvennyksessä ei joillain ydinjätteillä ole enää mitään merkitystä!