Vs: Hölmöä kun on sekä Rautatieasema että Kamppi
Ainakin Vantaalta tulevilla 400-, 600- ja 700-sarjan linjoilla matkustetaan paljon lähiöistä Meilahteen, Töölöön, Vallilaan, Kumpulaan, Hakaniemeen ym. paikkoihin, joita juna ei palvele.
Hurjaa nuoruutta muistellen: Asuin 70-luvun puolivälissä Myyrmäessä. Kesän 1975 olin töissä Meilahdessa. Oli suora bussi (452), mutta matka sujui nopeammin vaihdollisena: M-junalla Louhelasta Huopalahteen ja vaihto HKL:n bussiin 32 (Simonkenttä - Riistavuori). Tietysti tuossa ratkaisussani oli yhtenä syynä viehtymykseni junalla kulkemiseen, mutta (sattumalta) sopiva vaihtoyhteys kannusti jatkamaan. Joku toinen olisi tietysti saattanut pitää vaihtamista rasittavampana kuin muutaman minuutin pidempää matka-aikaa.
Enkä edes joka aamu ollut ainoa vaihtaja, vaikka silloin ei mitään seutulippujärjestelmää ollutkaan (junassa VR:n kuukausilippu ja HKL-bussissa ulkokuntalaisen ainut mahdollisuus 10 matkan sarjalippu). "Maalaisbussiin" olisi toki saanut 50 matkan sarjalipun, mutta VR:n kuukausilipussa oli tietenkin se etu, että viikonloppurientojen matkailu sujui samaan hintaan Helsinkiin tai jopa Korsoon ja Mankkiin asti.
Juna ja koko joukkoliikennejärjestelmä palvelee, jos se rakennetaan yhtenäiseksi ja yhteensopivaksi järjestelmäksi. (Tai se on joltakin osin sellainen suunnittelusta tai suunnittelun puutteesta riippumatta. :smile: ) Vaikka noita seutubussilinjoja nykyisin kilpailutetaan ja reitistöjä onkin tarkistettu, niin perusrakenteena on edelleen neljänkymmenenvuoden takainen malli. Sehän ei perustunut edes teoriassa mihinkään seudulliseen suunnitteluun, vaan alueiden jakamiseen liikennöitsijöille. Asenneilmastossa on tänäkin päivänä paljon vaikutusta mallilla "bussin ja junan kilpailu".
Helsingin sisälläkin on monia paikkoja, joissa bussit ja raideliikenne eivät todellisuudessa täydennä toisiaan, vaan tekevät päällekkäisyydellään systeemistä sekavan. Sisäisistä ja muista busseista puhumattakaan. Monella pätkällä on kyllä yhteenlaskettuna paljonkin liikennettä, mutta matkustajan kannalta kyseessä voi olla kolme eri systeemiä, kun kaikilla on eri pysäkit (raitiovaunu, sisäiset bussit, maalaisbussit), joillakin osuuksissa neljäkin, jos metro lasketaan mukaan.
Onneksi sentään yhdessä asiassa on päästy vanhasta eteenpäin. Enää ei ole erikseen kaupungin ja yksityisten pysäkkejä niin kuin vielä 70-luvulla. (Eipä ole "kaupungin" bussejakaan, vaikka kaupungin onkin.
) Tosin sen ajattelun jäänteitä lienevät esim. Kaisaniemen ja Kuusitien pysäkkijärjestelyt.
Miksi muuten Mannerheimintiellä palattiin takavuosina kokeillusta tiesuuntien mukaisesta pysäkkijärjestelystä jakoon HKL-linjat ja seutulinjat? Ei ainakaan edistä matkustajan mukavuutta, kun esim. Ruskeasuolla linjoilla 39 ja 45 on eri pysäkit kuin 200- ja 300-sarjalaisilla. Eikä kaikilta osiltaan ole ihan looginen sisäistenkään linjojen jako eri pysäkeille esim. Mäkelänkadulla tai Vilhonvuoressa.