Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Pajune kieltää uutisoinnin esittämän kannan
Käydessäni keväällä Madridissa kiinnitin huomiota minulle omituiselta tuntuvaan asiaan: Parin korttelin päässä toisistaan oli kaksi saman yrityksen suurta tavarataloa. Aivan sama juttu, kuin Hesassa olisi nykyinen Stockmann ja sen lisäksi myös Kampin keskus olisi Stockmann (kuten SRV taisi alussa haaveilla).
Piti oikein käydä sisällä molemmissa toteamassa, että ihan oikeesti olivat kumpikin täynnä ihmisiä. Samalla tavalla kun meillä on ihmisiä täynnä Stockmann, Sokos, Forum, Kampin keskus ja sitten jumbot ja omenat.
Minusta olennainen ero meihin nähden on siinä, että Madrid - paitsi että se on paljon isompi kuin pk-seutu - on paljon tiiviimpi, ja sen lähiörakenne on ilmeisesti paljon nuorempaa kuin meillä. Keskustalle on suuri asiakaspotentiaali, joka on siedettävällä etäisyydellä käyttämään keskustan palveluita. Kun meillä hajoitetaan seutu niin, että neljännes Madridin ihmismäärästä asuu halkaisijaltaan tuplalla alueella, on pakko hajoittaa ne palvelutkin. Tulee vaan liian pitkä matka - ja se on pakko tehdä autolla, joita ei keskustan katuverkko enää niele.
Antero
Tämä on erittäin hyvin sanottu.Keskustat eivät näivety siinä mielessä, että kaupankäynti niissä vähenisi, vaan siinä mielessä, että niiden liikevaihto ei kasva samassa tahdissa seudun kasvun kanssa.
Käydessäni keväällä Madridissa kiinnitin huomiota minulle omituiselta tuntuvaan asiaan: Parin korttelin päässä toisistaan oli kaksi saman yrityksen suurta tavarataloa. Aivan sama juttu, kuin Hesassa olisi nykyinen Stockmann ja sen lisäksi myös Kampin keskus olisi Stockmann (kuten SRV taisi alussa haaveilla).
Piti oikein käydä sisällä molemmissa toteamassa, että ihan oikeesti olivat kumpikin täynnä ihmisiä. Samalla tavalla kun meillä on ihmisiä täynnä Stockmann, Sokos, Forum, Kampin keskus ja sitten jumbot ja omenat.
Minusta olennainen ero meihin nähden on siinä, että Madrid - paitsi että se on paljon isompi kuin pk-seutu - on paljon tiiviimpi, ja sen lähiörakenne on ilmeisesti paljon nuorempaa kuin meillä. Keskustalle on suuri asiakaspotentiaali, joka on siedettävällä etäisyydellä käyttämään keskustan palveluita. Kun meillä hajoitetaan seutu niin, että neljännes Madridin ihmismäärästä asuu halkaisijaltaan tuplalla alueella, on pakko hajoittaa ne palvelutkin. Tulee vaan liian pitkä matka - ja se on pakko tehdä autolla, joita ei keskustan katuverkko enää niele.
Antero