Vs: Pajunen kieltää uutisoinnin esittämän kannan
Tehtäköön sitten keskustatunnelin sijaan keskustan ohitustunneli, jossa on sisään/ulospääsy vain jossain Lauttasaaren ja Herttoniemen tienoila, rahoitus kokonaisuudessaan sitten tunnelimaksulla ja mahdollisilla yksityisillä rahoittajilla. Mahtaako kannattaa?
Keskustan ohitustie on jo rakenteilla, eli Pasilanväylä. Alkaa Turunväylän jatkona Munkkiniemestä ja jatkuu Hakamäentietä Pasilaan ja siitä Teollisuuskadun kautta Itäväylälle. Lisäksi Maaliikennekeskuksen kautta Tuusulanväylälle ja Koskelantien kautta Lahdenväylälle.
Tunneli Mannerheimintien ali valmistuu Hakamäentien parannuksen yhteydessä. Vihdintieltä on ilmeisesti tarkoitus tehdä tunneli Turunväylälle (jos minulta kysyttäisiin niin tehtäisiin pitempi Perkkaalle saakka ja katettaisiin ainakin osa kustannuksista rakentamalla vanhalle Turunväylän pohjalle, mutta kun ei kysytä...) Idässä paperilla on tunneli Koskelantien suuntaisesti Lahdenväylällä (joka sekin pitäisi mielestäni vetää Viikin liittymään saakka.)
Tämä on suht järkevä tie- ja tunnelihanke. Ja sitä pitäisi käyttää hyväksi ohjaamalla poikittaisliikennettä etelämpää Pasilanväylälle. Jotenkin näin:
Jaetaan kantakaupunki kahteen vyöhykkeeseen.
Pohjoinen kantakaupunki: Meilahti, Taka-töölö, Munkkiniemi, Kruunuhaka, Katajanokka, Kallio, Pasila.
Eteläinen kantakaupunki: Etu-Töölö, Kamppi, jne.
Länsiväylän varresta ajetaan Eteläosaan Länsiväylää, Pohjoisosaan vaihtamalle kehillä Turunväylälle. Sama toisinpäin. Tiedä sitten miten tähän pääsisi, Kaivokatu, ja Pohjois-Espa kiinni, jollain kameravalvontahimmelillä valvottu läpiajokielto Mechelininkadulle Töölössä Turun- ja Länsiväylältä ja -väylille?