HSL-alueen paras bussimalli

HSL-alueen mukavin bussimalli

  • Carrus City M

    Äänet: 12 14.1%
  • Carrus City L

    Äänet: 29 34.1%
  • MB O405N2

    Äänet: 2 2.4%
  • Lahti 402

    Äänet: 9 10.6%
  • Ikarus E94

    Äänet: 3 3.5%
  • Ikarus E94 F

    Äänet: 1 1.2%
  • Scala

    Äänet: 14 16.5%
  • Volvo 8700 LE

    Äänet: 27 31.8%
  • Irisbus Crossway LE

    Äänet: 11 12.9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    85
  • Äänestys suljettu. .
Melkein mahdotonta valita ykkönen...

8700 olisi muuten matkustajan kannalta ylivoimainen penkkejä myöten, mutta bussin takapäässä tulee tunkkaista ja kuumaa - eritoten teleissä joko matkustamon pituudesta tai ison koneen lämmöntuoton johdosta. Siihen "edesauttaa" vielä huono avattavien ikkunoiden sijoittelu ja koko (alkuvuosien malleissa ne puuttui kokonaan). Ilmastoinninkaan toimivuudesta ei saanut viime kesällä oikeaa kuvaa, kun yleensä juuri Volvoissa se tuppasi (mahdollisesti avattujen luukkujen johdosta) olemaan pois päältä.

Scala olisi muuten myös hyvä, kun ilmastointi näyttää pelaavan noissa aika hyvin ja avattavia ikkunoita riittää ilmastoimattomissa keskiosaankin, mutta ne penkit... Tuohon lisääntyy vielä viimeisen parin vuoden bussien koneesta tulevat tärinät siellä matkustamon takapäässä.

Hetken näkymien valossa matkustaisi talvella mieluummin Volvon kyydissä ja kesällä Scalassa - olisi siellä ilmastointi tai ei.

Muista sen verran, että joko meluisuus tai ahtaus pilaa matkustamisen - kun ollaan kohtuullisen pitkän kokoinen, niin polville ei löydy joka bussissa tilaa...

P.S.: Scalaan on muten älytty tehdä yksi juttu, mikä puuttuu melkein kaikista muista - nimittäin kiertoilmalämmitin on keskioven lisäksi myös takaoven vieressä.
 
Viimeksi muokattu:
Minun mielestä Carrus City L on paras, varsinkin jos alustana on Volvo B10BLE. Toiseksi paras on Volvo 8700LE ja kyl Irisbus Crossway LE on myös ihan hyvä jos siinä on Voithin vaihteisto!
Uudet Scalat ovat aivan hirveitä, Manneista puhumattakaan.
Olen kans samaa mieltä! Ainoa hyvä noissa uusissa Scaloissa on tehokas ilmastointi!
 
Minun mielestä Carrus City L on paras, varsinkin jos alustana on Volvo B10BLE. Toiseksi paras on Volvo 8700LE ja kyl Irisbus Crossway LE on myös ihan hyvä jos siinä on Voithin vaihteisto!Olen kans samaa mieltä! Ainoa hyvä noissa uusissa Scaloissa on tehokas ilmastointi!

Olen samaa mieltä! Sain rallikyytiä Westendin Linjan Irisbusilla linjalla 111, kun taas Pohjolan Liikenteen Irisbuseja yritän välttää.
 
Osittain järkiperäisesti, osittain ehkä persuntumalla, olen päätynyt Lion's Cityyn. Kaikilla osa-alueilla tasaisen laadukas bussi.
 
Osittain järkiperäisesti, osittain ehkä persuntumalla, olen päätynyt Lion's Cityyn. Kaikilla osa-alueilla tasaisen laadukas bussi.

Jos vaihteet olisivat oikein säädettyinä... Kerran linjalla h57 oli kuljettaja joka osasi käyttää kick-down toimintoa, mutta eihän se bussi kiihtynyt nopeammin, vaan moottori päästeli hienoja ääniä:cool: ja vaihteet vaihtuivat oudosti (?).

On muuten myös erittäin kuuma kesällä, ja kuljettajan paikka on tyhmästi asetettu matkustajapenkkien alapuolelle.
 
Annoin kyllä ääneni Volvo 8700LE:lle. Yleisesti olen uusien bussien ystävä, joten Scala, Crossway ja Lion's City tulevat kyllä perässä hyvinä, mutta Volvo on (siis omasta matkustajan näkökulmasta) ehkä paras bussi. Tyylikäs ulkomuoto on jo hyvä plussa. Penkit on mukavia, bussi on sisustaltaan aika hyvä ja avara, verrattuna vaikkapa Scalaan, joka tuntuu kovin täyteen ahdeltulta sisustaltaan. Äänimaailma on (yleensä, poikkeuksia kyllä on) siedettävä. Yleisesti hyvä matkustaa.

MANin Lion's Citystä olen myös pitänyt. Mielestäni se on tyylikäs ja hyvä kaupunkibussi. Matkustamisen kannalta ainakin omat kokemukset olleet hyviä. Täysmataluus ja 2+2+2 ovet antaa myös plussaa.

Scalakin on toki hyvä, ja siinäkin on hyvät puolensa, mutta jotenkin on kovin täyteen ahdetun oloinen joka häiritsee minua paljon. Vanhemmissa Scaloissa tuppaa kone pitämään kaikennäköistä soundia, ja penkit tosiaan on liukumäen tuntuisia välillä.. Crosswaysta kyllä huomaa, että on halpabussi. Matkustamisen kannalta samaa tasoa kuin Scala/8700LE, mutta osa sisätilaratkaisuista on erikoisia tällä alueella joka pistää silmään ja jopa vähän häiritsee.
 
Kerron tässä omia mielipiteitäni kuljettajan näkökulmasta autoista joita olen työssäni ajanut.

Parhaita automalleja joita olen ajanut työssäni, näillä on aina ilo ajaa:

1. Volvo B10BLE / Carrus City L (PL 847 ja 848)
Varmatoimisia perustyökaluja, erittäin miellyttävä ja tasainen kulku. Korit ovat laadukkaita eikä turhia nitinöitä ja kilinöitä kuulu.

2. Scania L94UB6x2 / Lahti 402 (PL 828 - 832, 850 ja 852)
Kulkevat tasaisesti ja jämäkästi, hyviä ajaa. Sisäänpäin kääntyvät nopeatoimiset ovet. Valitettavasti näissä alkaa jo ikä ja kilometrit tuntua.

3. Scania L94UB6x2*4 / Lahti Scala (PL 801-806)
Hyviä ajaa, tasainen kulku ja rullaavat hyvin. Kaikin puolin onnistuneita autoja joista on vaikea keksiä pahaa sanottavaa.

4. Volvo B10M / Carrus City (PL 842)
Luotettava perustyökalu, korkealattiaisessa autossa on parempi jousitus ja ajotuntuma kuin matalissa.


Muita:

Irisbus Crossway LE (PL 736-760)
Nämä autot herättävät monenlaisia tuntemuksia. Periaatteessa autot ovat ihan hyviä ajaa kun ne vain suostuvat toimimaan, kulku on suhteellisen tasaista ja miellyttävää, moottorissa riittää voimaa. Ilmastointi ja lämmitys ovat tehokkaita, kesällä on mukavan viileää ja talvipakkasillakin tarkenee hyvin. Vikoja näissä autoissa on vain ollut ihan liikaa, varsinkin ovien kanssa saa tapella lähes päivittäin. Kuljettajan tila on turhan ahdas. Uutena näissä oli vaarallisen liukkaat lattiamatot, mutta onneksi ne on jo vaihdettu. Ainoa automalli jolla olen jäänyt kahdesti saman päivän aikana linjalle.

Volvo B7RLE / 8700
Vanhemmat autot (PL 841, 864, 867, 869, 874 ja 887) ovat pahasti epäonnistuneita, ovijarru irtoaa usein ikävästi nykäisten ja vaihteisto vaihtaa myös nykäisten. Kaikenlaisia vikoja on ollut turhan paljon.
Uudemmat autot ( PL 701-722 ja 870) ovat mukavampia ajaa, mutta näissäkin on ollut jonkin verran vikoja. Nämä ovat erittäin pienikulutuksisia.

Scania OmniCity (PL 853, 854, 856 - 858)
Hyviä autoja ahtaisiin paikkoihin, kääntyvät todella ketterästi. Hallintalaitteet ovat hieman totutusta poikkeavat ja vaativat perehtymistä.

Scania K230 / Lahti Scala (PL 855, 865, 882, 889 - 891) En erityisemmin pidä näistä autoista. Jarrut ottavat töksähdellen ja vaihteisto nykäisee vaihtaessaan.
 
Siitä on taas aikaa kun on viimeksi äänestetty PK-seudun mukavimmasta katurista, mutta nyt kun jotkin mallit ovat lopullisesti hävinneet HSL-liikenteestä niin kysytään mitkä nykyisistä ajokeista eniten miellyttää!

Mielipiteitä selatessa on tullut mieleen pitäisikö olla äänestys erikseen matkustajan ja kuljettajan näkökulmasta? Ne eroavat näköjään toisistaan.
 
Mielipiteitä selatessa on tullut mieleen pitäisikö olla äänestys erikseen matkustajan ja kuljettajan näkökulmasta? Ne eroavat näköjään toisistaan.

Tuo on aivan totta, ammattilaiset, eli kuljettajat kommentoivat enemmän bussien ajo-ominaisuuksia tai moottorin tehoa kun taas moni harrastaja kiinnittää enemmän huomiota matkustusmukavuuteen tai sisätilojen sisustukseen. Kuitenkin melko selväksi on nyt käynyt että suosikeiksi on joukosta erottunut klassinen Carrus city L ja Volvo 8700LE.
 
Kauttaaltaan kuskina vanhemmissa busseissa miellyttää ajon tasaisuus. Carrus City L on hyvä esimerkki kun jarrut toimii pehmeästi ja samoin kiihdytys. Uudet Scalat ovat taas esimerkki juuri päinvastaisesta. Matkustajana tykkään vanhempien autojen pehmeistä penkeistä ja juuri siitä tasaisesta kyydistä. Tietysti kesällä kaipaisi ilmastointia. Talvella taas ei ole ongelmia lämmön kanssa.
 
Tehdäänkö PK-seudulle jotenkin erilaisia Scaloja kuin vaikkapa Tampereelle? Täällä päin Scalan penkillä voi röhnöttää ilman, että tarvitsisi pelätä penkiltä valumista.
En allekirjoita väitettä. Vanhimmat TKL:n Scalat ovat kyllä melkoisen nuhjuisia tätä nykyä ja ainakaan meikäläinen ei siinä penkissä oikein pysy valumatta.

Entisenä pääkaupunkiseutulaisena (asuin seudulla 2001-2007) annoin ääneni ehdottomasti Carrus City L:lle, tuolle loistavalle bussimallille, jota Tampereen seudulle hankittiin aikoinaan valitettavan vähän. Toisaalta Volvon B10BLE-alustan päälle rakennettu bussi ei huono voi ollakaan, ja onhan täällä meillä päin näitä Paunulla Lahti 402-korisina. Voisin toisaalta tuoda esiin mielestäni ainakin matkustusmukavuudeltaan parhaan bussimallin, nimittäin Volvon B10LA-52/Carrus City U:n. Vielä ei ole tullut vastaan sellaista bussia, joka yltäisi tämän tasolle matkustajan näkökulmasta, joskin nykymalleista 8700-telit pääsevätkin lähelle. Yhtä tasaista kyytiä nekään eivät tarjoa uukkariin verrattuna, mutta mm. se onkin oikeastaan ainoita pikku miinuksia ko. mallissa.
 
8700LE:ssä ja Carrus City L:ssä saa vedettyä mukavimmat puolen tunnin tirsat matkustaessa Leppävaarasta Niipperiin töistä kotiin. :D 8700LE:lle annoin ääneni.
 
Vastasin Carrus City M kuljettajan kannalta katsottuna. Mukava Volvon jousitus, kunnon manuaalisesti käytettävät korin toiminnot (ovistakin löytyy pakkoavaus ja -sulku). Matkustajillekin on pehmeät penkit.

Scalan nykyversioista ja 8700LE:stä ei taida löytyä edelleenkään ovien pakkoavausta tai -sulkua? Korjatkaahan jos olen väärässä, meinaan on "muutaman" kerran harmittanut kun ylämäkipysäkillä ei pysty sulkemaan keskiovea väärin säädetyn oven turvatoiminnon vuoksi.
 
Vastasin Carrus City M kuljettajan kannalta katsottuna. Mukava Volvon jousitus, kunnon manuaalisesti käytettävät korin toiminnot (ovistakin löytyy pakkoavaus ja -sulku). Matkustajillekin on pehmeät penkit.

Scalan nykyversioista ja 8700LE:stä ei taida löytyä edelleenkään ovien pakkoavausta tai -sulkua? Korjatkaahan jos olen väärässä, meinaan on "muutaman" kerran harmittanut kun ylämäkipysäkillä ei pysty sulkemaan keskiovea väärin säädetyn oven turvatoiminnon vuoksi.
Kyl mää olen saanut 8700:n temppuilevat ovet ojennukseen ihan perinteisellä tavalla pitämällä oviviiksi tai urakkanappi "pohjassa" kunnes ovet ovat kokonaan kiinni.
 
Vastasin Carrus City M kuljettajan kannalta katsottuna. Mukava Volvon jousitus, kunnon manuaalisesti käytettävät korin toiminnot (ovistakin löytyy pakkoavaus ja -sulku). Matkustajillekin on pehmeät penkit.

Scalan nykyversioista ja 8700LE:stä ei taida löytyä edelleenkään ovien pakkoavausta tai -sulkua? Korjatkaahan jos olen väärässä, meinaan on "muutaman" kerran harmittanut kun ylämäkipysäkillä ei pysty sulkemaan keskiovea väärin säädetyn oven turvatoiminnon vuoksi.
Ei ole väärin säädetty turvatoiminta vaan ovien sulkeutumisnopeus säädetty väärin; takimmainen lehti pitää sulkeutua AINA ensin, myös ylämäessä! Silloin ei ole ongelmia :lol: Ja todellakin pakkosulku toimii viiksellisissä juuri niin että pidetään niin kauan kunnes ovi on kiinni. Ei tosin auta jos edellä mainitussa tapauksessa tiivisteet jäävät "väärinpäin"...
 
Takaisin
Ylös