HSL-alueen paras bussimalli

HSL-alueen mukavin bussimalli

  • Carrus City M

    Äänet: 12 14.1%
  • Carrus City L

    Äänet: 29 34.1%
  • MB O405N2

    Äänet: 2 2.4%
  • Lahti 402

    Äänet: 9 10.6%
  • Ikarus E94

    Äänet: 3 3.5%
  • Ikarus E94 F

    Äänet: 1 1.2%
  • Scala

    Äänet: 14 16.5%
  • Volvo 8700 LE

    Äänet: 27 31.8%
  • Irisbus Crossway LE

    Äänet: 11 12.9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    85
  • Äänestys suljettu. .
Otsikko on useista viesteistä päätellen väärä. Pitäisi ehkä äänestää alueen parhaasta matkustajan istuimesta.
 
Nobinan autossa 1124 on tosi hyvä istuimet. Korkeat melkein kuin kaukoliikenteen linja-autoissa. Ja omalla paikalla lisävalon mahdollisuus, stop -nappi hyvällä korkeudella sekä USB-liitäntä. ONko vielä parempaa paikkaa matkustajalle. Oli tänään linjalla 345.
 
Otsikko on useista viesteistä päätellen väärä. Pitäisi ehkä äänestää alueen parhaasta matkustajan istuimesta.

Joo. Selkeästi parhaat autot on Mercedes-Benzit. Kulkevat hiljaa, jousitus toimii hyvin, matkustamon ilman laatu on sopiva etc. Oikeasti olen kuitenkin tyytyväisin jos pysäkille tulevana bussina on Nobinan uudet Suburbanit, toiseksi tyytyväisin jos Nobinan pehmeäpenkkiset OmniExpressit, kolmanneksi tyytyväisin jos Transdevin VDL:t ja neljänneksi tyytyväisin jos Nobinan VDL:t, joissa viimeisellä rivillä on kuitenkin pehmeät penkit. Huonoin vaihtoehto on Scania kovilla penkeillä, sillä ne on todella epämukavat niissä. Penkit on siis lopulta tärkeämpi asia kuin auton tekninen laatu.
 
Otsikko on useista viesteistä päätellen väärä. Pitäisi ehkä äänestää alueen parhaasta matkustajan istuimesta.
Totta. Jos sensijaan puhuttaisiin auton ominaisuuksien, tekniikan sekä ajomukavuuden puolesta kuten autoja oikeasti arvioidaan niin tulos olisi todenmukaisempi. Eihän kukaan osta epäluotettvaa tai epämiellyttävää autoa vain pehmeiden istuimien takia. Ikävää että harva sitä oikeasti perehtyy autoihin tarkemmin
 
Viimeksi muokattu:
On tuolla teillä ja kaduilla kyllä runsaasti automalleja jotka eivät luotettavuudella ja tehokkuudella juhli. Varsinkaan kun vuosia on jo kertynyt. Ja osa niistä oli uutena aika tyyriitä. Eiköhän ne pehmeät penkit ja muut "pehmeät" ominaisuudet vaikuta aika paljon siihen millaisia autoja ihmiset ostaa.
 
On tuolla teillä ja kaduilla kyllä runsaasti automalleja jotka eivät luotettavuudella ja tehokkuudella juhli. Varsinkaan kun vuosia on jo kertynyt. Ja osa niistä oli uutena aika tyyriitä. Eiköhän ne pehmeät penkit ja muut "pehmeät" ominaisuudet vaikuta aika paljon siihen millaisia autoja ihmiset ostaa.

Mallissa käy Concordia aikaa ostetut City L Volvot.
400 -443 koneet väljiä alle 300 000 ajettuina, parissa tapauksessa kanki tuli kurkistelee ulos happea. Oli sentään sen miljoona Volvon jälkeläinen. Concordian johto kielsi ostamasta Volvoa näiden takia. Volvo ei suostunut vaihtamaan moottoreita ilman korvauksia, öljyä kone söi enemmän kuin dieseliä. No lopulta asiasta päästiin sopuun ja ne kävi kaikki siellä. (tammer diesel)
 
On ilman muuta selvää, että matkustajien näkökulmasta pehmeät korkeaselkänojaiset penkit nostavat laadukkuutta ja mukavuutta. Mielestäni niille on myös tilauksensa, sillä tosin ilman totuudenmukaisia tietoja, väitän matka-aikojen pidentyneen useilla linjoilla. Siivouksen ja ilkivallan näkökulmasta pehmeät penkit ovat varmasti huonoin valinta. Jos täällä nyt on keskitytty liiaksi näihin penkkeihin ja matkustajien näkökulmiin, niin kertokaa kuljettajat miksi jokin automalli on mielestänne paras HSL-alueella. Löytyykö kenties molempien näkökulmasta selkeää suosikkia?
 
Mersu kyllä kulkee mukavan tasaisesti pakko sanoa. En tiiä kuinka kestäviä ne loppupeleissä on mutta näin matkustajan/oman mielipiteen kannalta paras. Subit näyttävät sitten taas ulkonäöllisesti tyylikkäiltä. Penkeillä ei ole ainakaan omassa vertailussa hirveästi väliä, sillä en matkusta kovin pitkiä matkoja linjurilla.
 
Mersu kyllä kulkee mukavan tasaisesti pakko sanoa. En tiiä kuinka kestäviä ne loppupeleissä on mutta näin matkustajan/oman mielipiteen kannalta paras. Subit näyttävät sitten taas ulkonäöllisesti tyylikkäiltä. Penkeillä ei ole ainakaan omassa vertailussa hirveästi väliä, sillä en matkusta kovin pitkiä matkoja linjurilla.

Tuossa tulikin tuo kestävyyskysymys, itse en tiedä, joten kysyn että onko eri bussimerkkien suhteen eroja kestävyydessä ? Maallikko voisi olettaa että Mersut,Volvot ja Scaniat kestää enemmän, mutta miten sitten lienee. Kuunnellaanpa ammattimiesten vastauksia. Ja vielä kiinnostaa sekin, paljonko busseihin HSL-alueella kertyy kilometrejä, ennenkuin ne vaihdetaan.
 
Ja vielä kiinnostaa sekin, paljonko busseihin HSL-alueella kertyy kilometrejä, ennenkuin ne vaihdetaan.

Riippuu paljon linjasta. Pitkällä ja nopeahkolla linjalla, jolla on paljon kokopäiväsuoritteita, kuten vaikkapa 235:llä, voisi kuvitella uusiin busseihin kertyvän lähemmäs 150 000 km / v. Kolikon kääntöpuolena taas lyhyellä ja hitaalla linjalla, jolla on paljon ruuhkasuoritteita, voi uusiin busseihin kertyvät kilometrit olla alle 50 000 km / v luokkaa.

Sopimuksien pituus on yleisimmillään 7 vuotta, ja yksi ynnä yksi tarkoittaa kilometrejä kertyvän jotakin noin 400 000 – 1 000 000 km väliltä, ennen kuin autot siirtyvät lyhyempiin ruuhkavuoroihin.

Esimerkiksi monessa Transdevin 6-7 vuotta vanhoissa Scaloissa / Volvoissa, jotka eivät olleet oikeastaan muuta ajaneet kuin Länsiväylää ristiin rastiin, oli mittarissa noin miljoona kilometriä. Autot olivat edelleen iskussa, suurilta osin koska niiden ajamat kilometrit eivät olleet niin kuluttavia kuin hitaasti ajetut kilometrit.
 
Mahtava luku miljoona kilometriä. Onkohan henkilöautoissa paljon liikenteessä autoja, joilla mittarissa
1 000 000 km ?
 
Takaisin
Ylös