HSL-alueen runkobussilinjasto 2012-2022

Minkä takia muuten 531 haluttiin säilyttää eikä annettu 530:n korvata 531:n reittiosuutta Tiistilästä Espoon keskukseen? kävin muutaman päivä sitten tutustumassa näihin uusiin runkolinjoihin, ja yllätyin kyllä suuresti kun huomasin Iso Omenan edessä olevilla pysäkeillä että niissä lukeekin vain 520 eikä lainkaan 530, ja kun otin selvää asiasta, niin kävi ilmi ettei 530:n reitti kulje siitä lainkaan vaan se kääntyy Iso Omenan bussiterminaalista oikealle, eli meneekin Finnooseen päin ja Finnoon kautta eli ei mene lainkaan Piispansiltaa ja Olarin kautta, vaan bussiyhteyden sieltä päin Espoon keskukseen tarjoaa edelleen "sininen linja" eli 531, ja jos haluaa jatkaa Espoon keskuksesta eteenpäin, on vaihdettava bussia, kun nykyäänhän 531:n päättäri on Espoon keskuksessa Jorvin sijaan. Mielestäni olisi ollut järkevämpää lakkauttaa 531, ja annettu 530:n paikata 531:n reittiosuutta Tiistilästä Jorviin, ja sieltä sitten 565:n reittiosuutta eteenpäin. Ihmisille olisi näinollen jäänyt edelleen vaihdoton yhteys Tiistilästä Jorviin sekä Ikeaan ja vielä runkolinjalla, josta saa mennä sisään myös keskiovesta.

Vastaus pähkinänkuoressa: 530 korvasi Matinkylä-Espoon keskus välillä pääasiassa linjat 134 ja 136. Jos Espoonväylä joskus valmistuu Puolarmetsän ja Espoon keskuksen väliselle pellolle, siirtynee 530 kulkemaan sitä pitkin nopeana linjana ja jäljellä olevat 531 ja 542 mitä ikinä ovatkaan pysyvät hitaammalla Finnoontiellä.
 
Vastaus pähkinänkuoressa: 530 korvasi Matinkylä-Espoon keskus välillä pääasiassa linjat 134 ja 136. Jos Espoonväylä joskus valmistuu Puolarmetsän ja Espoon keskuksen väliselle pellolle, siirtynee 530 kulkemaan sitä pitkin nopeana linjana ja jäljellä olevat 531 ja 542 mitä ikinä ovatkaan pysyvät hitaammalla Finnoontiellä.

No minkä takia sitten 530 kääntyykin bussiterminaalista oikealle eikä vasemmalle Piispansillalle päin, ja sieltä sitten länsiväylälle niinkuin 134 ja 136 teki?
 
No minkä takia sitten 530 kääntyykin bussiterminaalista oikealle eikä vasemmalle Piispansillalle päin, ja sieltä sitten länsiväylälle niinkuin 134 ja 136 teki?

Koska Finnoon metroaseman ympäristöön on rakennettu ja rakennetaan edelleen paljon ja 530 palvelee sitä paremmin kuin reitti motaria pitkin.
 
No minkä takia sitten 530 kääntyykin bussiterminaalista oikealle eikä vasemmalle Piispansillalle päin, ja sieltä sitten länsiväylälle niinkuin 134 ja 136 teki?

Varmasti sen takia, että palvelee myös Finnoon alueen ja metroaseman, jonka ympäristöön on kaavoitettu 17 000 uudelle asukkaalle. Finnoo oli aiemmin pääosin joutomaata.
 
Linjan 520 ajoaikasuunnittelussa on täytynyt tapahtua jokin virhe, sillä Myyrmäen ja Leppävaaran välille ajankohdasta ja suunnasta riippuen suunnitellut ajoajat 10-13 minuutissa ovat täysin epärealistisia. Matkustin tänään kyseisellä linjalla Martinlaakson asemalta Leppävaaran suuntaan 16.11-lähdöllä, jolla on Myyrmäen aika 16.17 ja Leppävaaran aika 16.29. Bussi saapui edelliseltä vuorolta noin 10 minuuttia myöhässä ja uudelle sivulle päästiin matkaan noin 16.13. Täysin normaalilla ajotavalla Uusmäen päättärin kohdalla oltiin n. klo 16.30 eli minuutti Leppävaaran ajasta jäljessä.

Kävin sitten vähän myöhemmin kellottamassa henkilöautolla tuon välin (nopeusrajoituksia noudattamalla ja pysähtymättä pysäkeille). Leppävaara-Myyrmäki 12min 20s, Myyrmäki-Leppävaara 12min 40s ja noihin osui vielä useampia suotuisia liikennevalokiertoja.

Sanoisin, että Vihdintien-Rajatorpantien risteys on sellainen, että jos siinä bussilla joutuu vähänkään pysähtymään, niin se on pahin viiveen aiheuttaja, mitä se perinteisesti on muillekin linjoille ollut. Ei siinä näyttänyt olevan mitään etuuksia busseille.

Reittiopas näyttää edelleen samaa aikaa tuolle välille vaikka muistelisin maanantaina reittihaulla reittioppaan antaneen tuon välin matka-ajaksi 15min pysäkiltä pysäkille. Maanantaina satuin kellottamaan noita aikoja kyydissä, tosin vain minuutin tarkkudella, jolloin sain Louhelan asema 4:45, Vihdintien-Vanhan Hämeekyläntien risteys 4:54 ja Leppävaara 5:02 eli aamuyöstäkään käytännössä ilman muuta liikennettäkään ei päästä 11 minuuttiin, mitä reittiopas tarjoaa nyt arjen keskipäiville.

Muita aikoja oli Myyrmäen asema 6:26 ja Leppävaaran asema 6:39 sekä toiseen suuntaan Leppävaaran asema 9:42, Ojapolku 10:02, mutta tuo jälkimmäinen oli se vuoro jossa olin ilmeisesti rikkinäisen PL 605:n kyydissä, joka päästi seuraavan 520:n vuoron ohitse. Kuljettajaohjeessa tuo väli on kuitenkin 16min.
 
Onko Vihdintien/Rajatorpantien risteys Vantaan kaupungin, Väyläviraston, Elyn vai minkä vastuulla? Kenelle pitää soittaa, että "herätys! Bussietuudet kuntoon ja vähän äkkiä!". Harmittaa, kun runkolinjoihin satsataan, ja sitten jossain nukutaan Ruususen unta..
 
Onko Vihdintien/Rajatorpantien risteys Vantaan kaupungin, Väyläviraston, Elyn vai minkä vastuulla? Kenelle pitää soittaa, että "herätys! Bussietuudet kuntoon ja vähän äkkiä!". Harmittaa, kun runkolinjoihin satsataan, ja sitten jossain nukutaan Ruususen unta..

Liikennevalokierrot ja -etuudet joukkoliikenteelle ovat Suomessa jopa HSL-alueella (ratikoita lukuunottamatta, tai siltä se sivustaseuraajana tuntuu) täysin lastenkengissä. Näihin tarvittaisiin pikainen parannus erityisesti runkolinjojen reiteille.
 
Onko Vihdintien/Rajatorpantien risteys Vantaan kaupungin, Väyläviraston, Elyn vai minkä vastuulla? Kenelle pitää soittaa, että "herätys! Bussietuudet kuntoon ja vähän äkkiä!". Harmittaa, kun runkolinjoihin satsataan, ja sitten jossain nukutaan Ruususen unta..

Tuo taitaakin olla Vantaan "hauskin" liikennevalo. Hirveä sotku koko risteys kun bussilinjoja ja etuutta pyytäviä tulee joka suunnasta ja ties minne joka kiertoon. Vantaan kaupungin kautta tuon ainakin saa eteenpäin, kun on ELY-tien ja kaupungin kadun risteämä.
 
Vihdintien/Lammaslammentien/Luhtitien risteyksessä on ollut toimivat valoetuudet jo vuosikausia, ne tulivat jo linjan 571 aikana. Nykyään ne antavat etuuden linjalle 300. Linjoille 583/584 etuutta ei kuitenkaan taideta antaa. Ainakin itse olen huomannut että nämä linjat usein seisovat risteyksen valoissa.
Vihdintien/Rajatorpantien risteys on liikennemääriltään paljon suurempi. Kuinka siihen saataisiin järkevästi toimivat valoetuudet kaikille kolmelle runkolinjalle 300, 520 ja 530, ilman että muut liikennevirrat häiriintyisivät liikaa?
Lisäksi vielä jokainen näistä linjoista kulkee risteyksessä eri suuntiin. Risteyksessä ei myöskään ole erillisiä bussikaistoja, joten etenkin ruuhka-aikaan etuuksien antaminen voisi olla mahdotonta, jos bussit seisovat jonossa muiden autojen kanssa.
 
Vihdintien/Lammaslammentien/Luhtitien risteyksessä on ollut toimivat valoetuudet jo vuosikausia, ne tulivat jo linjan 571 aikana. Nykyään ne antavat etuuden linjalle 300. Linjoille 583/584 etuutta ei kuitenkaan taideta antaa.

Tuohon voin kommentoida, että risteyksen valoja muutettiin Luhtitien rakentamisen yhteydessä ja olen suunnitelmat nähnyt koska kollegani ovat ne tehneet.

Etuudet koodataan käsittääkseni tyypillisesti "route"-pohjalta eli mihin suuntaan linja on menossa, niin se ainakin suunnittelijan pöydältä ohjelmoijalle lähtee (linjaa ei tässä kohtaa määritellä, vaan route eli reitti, mihin suuntaan halutaan etuuksien mahdollisuus). Tällöin ohjelmoijan tehtävä on ns. hoitaa hommansa ja HSL sitten "käskee" mille linjalle mikäkin (reitin) etuus milloinkin annetaan tai ollaan antamatta.

Käytännössä nuo "routet" mitä kojeille määritellään ovat esim. Rajatorpantieltä suoraan tai Vihdintieltä vasemmalle, minne ikinä on alunperin odotettu tulevan bussilinjoja nykyisyydessä ja tulevaisuudessa.
 
Linjan 520 ajoaikasuunnittelussa on täytynyt tapahtua jokin virhe, sillä Myyrmäen ja Leppävaaran välille ajankohdasta ja suunnasta riippuen suunnitellut ajoajat 10-13 minuutissa ovat täysin epärealistisia. Matkustin tänään kyseisellä linjalla Martinlaakson asemalta Leppävaaran suuntaan 16.11-lähdöllä, jolla on Myyrmäen aika 16.17 ja Leppävaaran aika 16.29. Bussi saapui edelliseltä vuorolta noin 10 minuuttia myöhässä ja uudelle sivulle päästiin matkaan noin 16.13. Täysin normaalilla ajotavalla Uusmäen päättärin kohdalla oltiin n. klo 16.30 eli minuutti Leppävaaran ajasta jäljessä.

Kävin sitten vähän myöhemmin kellottamassa henkilöautolla tuon välin (nopeusrajoituksia noudattamalla ja pysähtymättä pysäkeille). Leppävaara-Myyrmäki 12min 20s, Myyrmäki-Leppävaara 12min 40s ja noihin osui vielä useampia suotuisia liikennevalokiertoja.

Sanoisin, että Vihdintien-Rajatorpantien risteys on sellainen, että jos siinä bussilla joutuu vähänkään pysähtymään, niin se on pahin viiveen aiheuttaja, mitä se perinteisesti on muillekin linjoille ollut. Ei siinä näyttänyt olevan mitään etuuksia busseille.
Linjojen 520 ja 530 aikatauluongelmat on ilmeisesti tunnistettu suunnittelupuolellakin. HSL:n tiedote 520 / 530 aikataulumuutoksista.
 
520:n lähdöt Martinlaakson suunnasta aikaistuvat n.4 minuuttia ja Leppävaaran ohitusajat näyttäisivät olevan minuutin aikaisempia. Aikataulunmukainen matka-aikahan Myyrmäki-Leppävaara välillä oli 3 min vähemmän kuin kuljettajaohjeessa ja nyt siitä tulee kuljettajaohjetta vastaava. Mietin, että saattaisikohan 13min matka-aika olla ollut tarkoitettu tuolle välille vasta, kun Lintulaaksontien jatke eli linjan varsinainen suunniteltu reitti on valmis. Sekin on nyt taas myöhentynyt hamaan tulevaisuuteen, kun Espoon sivulla lukee sen odottava uutta yleiskaavaa.
 
Runkobussien osuus kaikista bussien nousuista oli 32,8% ensimmäisen kokonaisen kuukauden aikana täydellä runkobussilinjastolla. https://hslfi.azureedge.net/globala...tajamaarat/matkustajamaarat_0101_30092023.pdf

Taitaa jäädä toistaiseksi korkeimmaksi luvuksi, kun jo meneillään olevasta kuukaudesta viimeisen kolmanneksen linja 15 ottaa osan 550:n nousuista, saati sitten kun bussilinja loppuu kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kootaanpa tähän mitä on toteutunut alkuperäisestä suunnitelmasta.

Jokeri 0 – Reitillä nykyään linjat 500 ja 510
Tiedelinja – itäinen osa edelleen hidas katuverkolla kulkeva 506, Pasila–Tapiola linjana 510
Jokeri 1 – Raidejokeri, päätepysäkkinä Keilaniemi Westendinaseman sijaan
Jokeri 2 – Itäinen osa linjana 560, läntinen osa linjana 520
Jokeri 3 – Itäinen osa jatkettu Aviapoliksesta lentokentälle linjana 570, läntinen osa toteuttamatta
HAKU (entinen 741) – ei enää olemassa missään muodossa
TUUSU – linja 600 Tammiston sijaan Kartanonkosken kautta
VIHTI – linja 300 Vantaankosken sijaan Myyrmäkeen, Pitäjänmäellä ja Konalassa linja 30
KIVIS – ei toteutettu
E1 – linja 530 Matinkylä–Espoo–Jorvi– ja linja 200 –Leppävaara–Jorvi–Espoo
E2 – osa linjan 510 jatketta
E3 – ei toteutettu

Aika suuri osa suunnitelmasta on siis toteutunut. Lisäksi suunnitelmasta puuttuvia reittejä on toteutettu 400:n, 530:n sekä läntisen Helsingin nivelbussilinjojen muodossa. Erityisen näkyviä puuttuvia yhteyksiä ovat korkealaatuinen yhteys Kumpulan kampukselta länteen sekä Kuninkaantammen suora yhteys keskustaan. Noista jälkimmäinen odottaa joko Kuninkaantammen liittymää (ja 431:n reittimuutosta) tai 52:n päätepysäkin siirtoa, joka mahdollistaisi 66:n jatkeen Kuninkaantammeen KIVIS-linjan tapaista reittiä pitkin.
 
520:n lähdöt Martinlaakson suunnasta aikaistuvat n.4 minuuttia ja Leppävaaran ohitusajat näyttäisivät olevan minuutin aikaisempia. Aikataulunmukainen matka-aikahan Myyrmäki-Leppävaara välillä oli 3 min vähemmän kuin kuljettajaohjeessa ja nyt siitä tulee kuljettajaohjetta vastaava. Mietin, että saattaisikohan 13min matka-aika olla ollut tarkoitettu tuolle välille vasta, kun Lintulaaksontien jatke eli linjan varsinainen suunniteltu reitti on valmis. Sekin on nyt taas myöhentynyt hamaan tulevaisuuteen, kun Espoon sivulla lukee sen odottava uutta yleiskaavaa.
Meneekö siis 520 Vanhalta Hämeenkyläntieltä Sotilastorpantien kautta Lintulaaksontielle?
 
Takaisin
Ylös