HSL-alueen runkobussilinjasto 2012-2022

Lahdenväylän runkolinjojen häviäminen suunnitelmista tyystin on varsin outoa, kun eihän tuolla suunnalla ole edes rautatietä vaan runkobussi on ainoa mahdollinen sektorin runkolinja.
 
Ehkä se onkin syy Lahdenväylän runkolinjan puutteeseen. Kaikki nykyiset runkolinjat (paitsi 20 ja 30) kulkevat raskaan raideliikenteen asemien välillä. Lähiöpäätepysäkillä voi siis vaihtaa laita-alueen linjoilta sekä runkobussiin että raiteille. Pakkovaihto laita-alueiden bussilinjoilta raideliikenteen runkoyhteyteen (metro tai juna) on hyväksyttävämpää kuin pakkovaihto runkobussiin, sillä raideliikenteen runkoyhteydet ovat yleensä merkittävästi busseja nopeampia. Lahdenväylän seutulinjoja ei siis saa helposti katkaistua vaan ne kulkevat luontevimmin kantakaupunkiin asti. Näiden linjojen kantakaupungin osiot tarjoavat jo sen verran hyvän palvelun kuormitetuimmalle osiolle, että runkolinjaa voisi olla vaikea perustella.

EDIT: Hypoteettisesti jos Jakomäkeen olisi tullut HELI-radan asema, ja Östersundomin rakentaminen olisi tuonut radalle vaikkapa 10 minuutin välein kulkevan lähiliikenteen, Jakomäkeen olisi voinut tulla jonkinlainen bussiterminaali. Sinne olisi voinut sitten päättää kauempaa tulevat seutulinjat, jolloin Jakomäen ja kantakaupungin välille olisi jäänyt vain runkolinja.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös