vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,136
Oikein hyvä näkökulma perusteluineen.Jos asemalta kulkee vain lähijunia ja se on HSL-alueella, se on metroasema.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Oikein hyvä näkökulma perusteluineen.Jos asemalta kulkee vain lähijunia ja se on HSL-alueella, se on metroasema.
Oikein hyvä näkökulma perusteluineen.
Lähijunien nykyinen linjatunnuskäytäntö on OK, mutta M-tunnus pitää saada vaihdettua johonkin muuhun, koska muuten on vaara että sitä luullaan metroksi.
Lähijunien keskinopeus on suurempi, kuin metrojen.
Kyllä vain on merkittävästi, kun huippunopeus, mitä normaalisti käytetään, on 150% suuri verrattuna metron vastaavaan. Lisäksi lähijunissa on konnareita/junamyyjiä, metroliikenteessä ei.Vain koska saman tuotenimen alle on sotkettu kahta erilaista junaa: joka asemalla pysähtyviä ja asemia ohittavia. A-, M- ja I-juna eivät ole metroa nopeampia. I-juna ehkä hitusen, muttei merkitsevästi.
Kyllä vain on merkittävästi, kun huippunopeus, mitä normaalisti käytetään, on 150% suuri verrattuna metron vastaavaan. Lisäksi lähijunissa on konnareita/junamyyjiä, metroliikenteessä ei.
Ja nehän ovat sama tuote: Samanluokkainen kalusto, sama hinta, samat maksutavat, sama operaattori, joissain tapauksessa samat raiteet.
Minusta on tarpeeksi selkeää, että ne ovat yksinkertaisesti lähijunia ja niille on oma lähijunakarttansa ja niihin pääsee rautatieasemilta, muttei metroasemilta. Metrolla on nyt, tällä vuosikymmenellä ja todennäköisesti seuraavallakin vuosikymmenellä vain yksi yhteinen asema lähijunien kanssa, ennen Pisaraa päärautatieasema ja Pisaran jälkeen Hakaniemi.
En ymmärrä miksi eivät voisi olla samalla kartalla?
Voihan ne junat, metro ja vaikka Jokeribussikin olla samalla kartalla ilman että niitä teennäisesti sen enempää yritetään uittaa saman brändin sisään.
Mikään oikea metro maailmassa (Underground, subway) ei taida käydä neljän kaupungin alueella.
Menee toki metropolialueen ulkopuolelle, mutta eiköhän käyttäjistä n 3/4 tule metropolialueen sisältä, ja lähijunia käytetään ainakin Espoossa ja Vantaaalla paljon kaupungin sisäisin matkoihin.Lähijuna (Commuter Train) ei ole metro koska se menee "metropoli" alueen ulkopuolelle, ja palvelee pääosin muita kuin "metropolialueen" asukkaita.
Näihin väitteisiin kaivattaisiin perusteluja:
Tukholman metro (tunnelbana) kulkee ainakin 7 eri kaupungin alueella.
Menee toki metropolialueen ulkopuolelle, mutta eiköhän käyttäjistä n 3/4 tule metropolialueen sisältä, ja lähijunia käytetään ainakin Espoossa ja Vantaaalla paljon kaupungin sisäisin matkoihin.