Mikään oikea metro maailmassa (Underground, subway) ei taida käydä neljän kaupungin alueella.
Helsingin varsinaiset lähijunatkin kulkevat vain yhden kaupungin (jonka nimi on tyhmästi pääkaupunkiseutu) alueella samalla tavoin kuin Lontoon Underground kulkee yhden kaupungin, Lontoon, alueella. Helsingin lähijunat kyllä kulkevat kuuden kunnan alueella, samalla tavoin kuin Underground kulkee noin kolmenkymmenen kunnan alueella (en nyt jaksa kaivaa lähdettä, kuinka monen tarkalleen).
---------- Viesti lisätty kello 12:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:54 ----------
Karjaalaiset, Kirkkonummelaiset, Riihimäkeläiset, Lahtelaiset ja Keravalaiset eivät sitten käytä lähijunaa? Eikä näihin kaupunkeihin tehdä lähijuna matkoja?
Y-, Z-, H-(, T-) ja R-junat ovat täysin eri tuote kuin HSL:n tilaamat lähijunat (kaikki loput). Siksi se tulisi tulla brändissä ja tuotteistuksessa selkeämmin esiin.
---------- Viesti lisätty kello 12:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:56 ----------
I-junalla menee Kehä I:n kohdalle 12 minuuttia siinä missä metrolla vartti - on sillä jo joillekin merkitystä.
3 minuutin ero yhden junan kohdalla ei muuta tuotteen olennaisinta olemusta. Se ei tee lähijunasta express-vuoroa. Ne tulevat entistä enemmän olemaan sama tuote Pisaran myötä.
---------- Viesti lisätty kello 13:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:59 ----------
Haluatko integroida nyt lähijunan metroon vai HSL:ään? -- Yksi vahva brändi, HSL, joka korostuu jo aina kuljettaessa HSL-alueen joukkoliikenteessä.
Sekä että. Mutta HSL ei tarvitse kahta erinimistä ja -näköistä mutta muuten täysin samanlaista metrotuotetta. Jos tuote kaikilta olennaisilta osiin on samanlainen, sen tulee olla samanniminenkin. Silloin metro-brändi pääsee vahvistamaan myös tätä toista metrotuotetta. Ja jollei lähijunien laatutaso kaikilta osin vastaa metroa, sekin tulee pikimmiten korjata.
---------- Viesti lisätty kello 13:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:01 ----------
Millä tavalla on selvempää sekoittaa nämä oranssit M-junat ja metrot keskenään, kun tällä hetkellä niistä ei mennä sekaisin, kun juna ja metro on selkeästi eri kulkupelejä.
Ei tuo Vantaankosken metrolinjan kirjaintunnus mikään taivaalta annettu ole. Se tulisi joka tapauksessa muuttaa, ja se myös muutetaan Kehäradan myötä.
---------- Viesti lisätty kello 13:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:03 ----------
Sanoin, ettei mielestäni ole järkevää yhdistää runkobussilinjoja metrobrändiin, en sanonut, etten halua erottaa runkolinjoja selkeästi erillisellä brändillä.
Runkobussilinjojen maalaaminen oranssiksi _ei_ ole sen yhdistämistä metrobrändiin. Ne ovat edelleen täysin oma brändinsä. Niillä on vain hyvin hienoinen viite siitä, että niilläkin on hyvin tiheä palvelu, vakaa laatutaso ja ne ovat kenties myös vähän nopeampia. Ne ovat metro-brändin alla vasta jos niitä myös nimitetään metroiksi. Mutta niin ei tulla tekemään.
---------- Viesti lisätty kello 13:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:06 ----------
No, jollakin Tukholman kaupungin sivulla mainitaan metron kulkevan vain A- vyöhykkeellä. Ja toisaalla sanottiin että A- vyöhyke kattaa vain Tukholman keskustan. :???:
Central-Stockholm on eri asia kuin Stockholm Centrum.
Tästä kartasta näet, että Tukholman kunta kyllä kuuluu kokonaan A-vyöhykkeeseen, mutta käänteinen ei ole totta. A-vyöhykkeeseen kuuluvat tai ulottuvat myös Solna, Danderyd, Lidingö (johon metro tosin ei kulje; piti kyllä), Nacka (kuten ei myöskään; ja samoin on yhä suunnitteilla), Huddinge ja Botkyrka. Tällä ei kuitenkaan ole mitään väliä, koska kyse on yhdestä yhtenäisestä kaupunkiseudusta, ihan samoin kuin Helsingin seudullakin. Täälläkin kehitys (onneksi) on koko ajan integroidumpaan suuntaan. HSL oli yksi osa tätä kehitystä. HSL on leimallisesti yhden metropolialueen liikennettä, ei kaupunkienvälistä.
---------- Viesti lisätty kello 13:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:15 ----------
Tässä joudutaan menemään sen mukaan mitä HSL ja YTV aikoinaan on kaikessa "viisaudessaan" (tai typeryydessään) päättäneet. Luulen että Karjaalle ei lähes kukaan mene paikallisjunalla IC2:n ollessa monin verroin mukavampi kuin Sm1 tai Sm2.
Yleisesti ihmettelen että HSL maksaa tuommosesta liikenteestä. Toki Karjaaltakin käydään täällä töissä, mutta heillä on käytössä joko omat autot tai junana IC2 taikka sitten tulevat bussilla. Eri asia jos VR itse järjestäisi tuon "paikallis"liikenteen.
Y-junalla pääsee Leppävaaraan ja Masalaan sekä kyytiin Inkoosta ja Siuntiosta. Se on niiden pääasiallinen funktio. Lisäksi ne ovat halvempi vaihtoehto piheille. Ne eivät kuitenkaan ole HSL:n liikennettä, vaan HSL maksaa niistä nettoperiaatteella, eli VR saa pitää kaikki lipputulot ja HSL maksaa vain HSL-alueen sisäisistä matkoista, ja niitäkin toistaiseksi vain vanhan HSL-alueen mukaan, eli ei Kirkkonummelle ulottuvia matkoja. Varsinaisesti Y-junat ovat LVM:n tilaamaa liikennettä, mutta sekin maksaa nettoperiaatteella. Kaikilta olennaisilta osin Y-junat ovat siis vain ja ainoastaan VR:n järjestämää liikennettä, jota valtio subventoi ja johon HSL maksaa itselleen matkustusoikeuden.
---------- Viesti lisätty kello 13:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:20 ----------
Samalla logiikalla kaikki palvelu kaikkialta voidaan poistaa. Karkeasti joka toinen kerta kun matkustan lähijunalla, joku ostaa lipun konnarilta.
Ja kuinka monta kertaa olet nähnyt metrossa ostettavan lipun konnarilta? Et yhtään kertaa, koska siellä ei lippuja myydä. Onko siitä valitettu HSL:lle? Mikä on se olennainen ero, miksi lähijuna-nimisessä metrossa pitäisi saada lippu konnarilta, kun ei metrossakaan saa?
Palvelu on tärkeää, mutta on myös olennaista tutkia, mikä on kustannustehokasta palvelua. Konnareihin uppoava raha kannattaisi käyttää sekin tiheämpään liikenteeseen. Kyse on siitä, miten niukat resurssit kohdistetaan palvelutaso maksimoiden. Lipunmyyjät junassa ovat oikeasti vain marginaalisen ihmisryhmän palvelu. Sanoit itsekin, että joka toinen kerta. Voisi siis sanoa, että karkeasti koko lipunmyyntiosastolla myydään vain yksi lippu per matka. Ja samalla siellä matkustaa 100-1000 matkustajaa ilman tarvetta lipunmyyjälle. Lipunmyyjät ovat junassa vain ja ainoastaan, koska VR voi sen laskuttaa HSL:ltä eikä HSL voi sanoa siihen yhtään mitään.
Vai pitäisikö mielestäsi metrossakin olla lipunmyyjät? Ja ratikassa? Eikö sekin olisi parempaa palvelua?
Ensimmäinen lauseesi on muuten tyyppiesimerkki kaltevan pinnan argumentista eli loogisesta virheestä argumentoinnissa. En ehdottanut, että kaikki palvelu kaikkialla on turhaa, vaikka sanoin että yksi palvelu yhdessä paikassa onkin turhaa. Ja edeltävä kappaleeni on vastaavanlainen, käänteinen. Se on ihan yhtä huono argumentti.