HSL-lippuautomaatit

Kyllä tuosta voisi löytyä peruste hallinto-oikeudelle. Onko hankinta varmaa, jos lippua ei saa kilometrienkään etäisyydeltä pysäkistä esim. klo 22 aikaan? Onko lippujen käyttö yksinkertaista, jos on hankittava tietynmallinen älypuhelin ja luottokortti tai debit-kortti, jotta voi kulkea bussilla?
Kyllä varmasti tuossa on jonkinlainen peruste. Kos puhutaan vielä liikuntarajoitteisesta ihmisestä, niin automaattien poistaminen on aika radikaali päätös. HSL:ää ei ole tunnu kiinnostavan matkustajien mielipiteet viime vuosina, vaan suuren voiton tavoitteleminen. Muistan kun stadissa oli ennen lipunmyynti kojuja. Sitten tuli automaatit ja nyt nekin lähtevät. Puhutaan myös samalla
huoltovarmuudesta, koska sähköiset maksutavat ja välineet ovat alttiita hyökkäyksille pitää matkustajilla olla mahdollisuus vaihtaa maisemaa myös uhan aikana. Jos saisin päättää tekisin lain jossa määrättäisiin, että pysäkeillä joissa kulkee yli 2 linjaa pitää olla mahdollisuus ostaa lippu muutenkin kuin älypuhelinta käyttämällä. Ihmisten hyvinvointi ja tyytyväisyys lähtee luottamuksesta sekä yhteistyöhalukkuudesta. Tätä HSL haluaa romuttaa karsimalla yksinkertaisiakin palveluja. Saavatpa nähdä liputta matkistavien kasvavan
 
Jos saisin päättää tekisin lain jossa määrättäisiin, että pysäkeillä joissa kulkee yli 2 linjaa pitää olla mahdollisuus ostaa lippu muutenkin kuin älypuhelinta käyttämällä.
Tämä vasta järjettömän kallista olisikin jos jokaiselle Sipoon peräkylän pysäkille pitäisi asentaa lippuautomaatti. Kustannukset nousisivat kymmeniin miljooniin.
 
Kokeile ihmeessä. Mitä se haltijakohtainen tarkoittaa, onko se siis matkakortti, jota ei ole määrätty kenenkään nimelle ja jolle voi ladata rahaa vaikkapa rovaniemeläisenä ja maksaa sitten kertamatkoja kun käy pääkaupungissa?
Haltijakohtaiselle matkakortille voi myös ostaa kausilipun.
 
Kyllä varmasti tuossa on jonkinlainen peruste. Kos puhutaan vielä liikuntarajoitteisesta ihmisestä, niin automaattien poistaminen on aika radikaali päätös. HSL:ää ei ole tunnu kiinnostavan matkustajien mielipiteet viime vuosina, vaan suuren voiton tavoitteleminen. Muistan kun stadissa oli ennen lipunmyynti kojuja. Sitten tuli automaatit ja nyt nekin lähtevät. Puhutaan myös samalla
huoltovarmuudesta, koska sähköiset maksutavat ja välineet ovat alttiita hyökkäyksille pitää matkustajilla olla mahdollisuus vaihtaa maisemaa myös uhan aikana. Jos saisin päättää tekisin lain jossa määrättäisiin, että pysäkeillä joissa kulkee yli 2 linjaa pitää olla mahdollisuus ostaa lippu muutenkin kuin älypuhelinta käyttämällä. Ihmisten hyvinvointi ja tyytyväisyys lähtee luottamuksesta sekä yhteistyöhalukkuudesta. Tätä HSL haluaa romuttaa karsimalla yksinkertaisiakin palveluja. Saavatpa nähdä liputta matkistavien kasvavan
Ihan kannattettava idea mutta kuka sen maksaisi? Siitähän se on kiinni.
 
Tämä vasta järjettömän kallista olisikin jos jokaiselle Sipoon peräkylän pysäkille pitäisi asentaa lippuautomaatti. Kustannukset nousisivat kymmeniin miljooniin.
Miten mulla on jotenkin sellainen muistikuva, että niitä lippuja myytiin joskus ihan siellä kulkuneuvossakin. Ei tarvittu automaatteja.
 
Mielestäni ei ole mitenkään kohtuuton vaatimus, että turistit ottaisivat edes sen verran selvää, että tietäisivät jollain tasolla mistä ja miten lipun saa ostettua. Esimerkiksi googlaamalla löytää tiedon aika helposti.
Olin jokunen aika sitten Bordeauxissa. Syntyi puolispontaani päätös lähteä paikalliselle kiipeilyhallille, Google maps näytti, että ratikkakin menee näppärästi kävelymatkan päähän. Pysäkiltä löytyi automaatti, jolla sain vaihdettua muistaakseni 1.8 euroa rahaa kertalippuun. Ostin lipun ja nousin ratikkaan, en tarvinnut mitään ku****a äppejä tai paikallisen R-kioskin etsimistä.

Jos tuolla olisi HSL systeemi, olisin todennäköisyysjärjestyksessä:
- Jättänyt menemättä
- Jättänyt maksamatta
- Kävellyt
 
Olin jokunen aika sitten Bordeauxissa. Syntyi puolispontaani päätös lähteä paikalliselle kiipeilyhallille, Google maps näytti, että ratikkakin menee näppärästi kävelymatkan päähän. Pysäkiltä löytyi automaatti, jolla sain vaihdettua muistaakseni 1.8 euroa rahaa kertalippuun. Ostin lipun ja nousin ratikkaan, en tarvinnut mitään ku****a äppejä tai paikallisen R-kioskin etsimistä.

Jos tuolla olisi HSL systeemi, olisin todennäköisyysjärjestyksessä:
- Jättänyt menemättä
- Jättänyt maksamatta
- Kävellyt
"No voi aina maksaa lähimaksulla"...
 
Pistin asiasta palautetta ja sain vastauksen aika nopeasti. Vastaus on tietenkin ympäripyöreä ja tuntuu sitä paitsi tekoälyn tekemältä...

"Hei Jaakko

Ymmärrän huolesi ja turhautumisesi. HSL:n päätös poistaa suuret lippuautomaatit on herättänyt paljon keskustelua ja huolta erityisesti niiden keskuudessa, jotka ovat tottuneet käyttämään automaatteja matkakorttien lataamiseen.

On totta, että automaatit ovat olleet monille kätevä ja helppo tapa ladata matkakortteja, erityisesti niille, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää nettipalveluita. HSL on ilmoittanut, että isot lippuautomaatit poistetaan käytöstä 12.5.2025, ja uusi HSL Lippukauppa, jossa matkakortteja voi ladata netissä, avataan 14.5.2025. Tämä siirtymäaika voi aiheuttaa hankaluuksia.

HSL tarjoaa edelleen vaihtoehtoja matkakorttien lataamiseen. Voit ladata kortteja esimerkiksi R-kioskeilla, Alepoissa, S-marketeissa ja Prismoissa.

Jos sinulla on lisää kysymyksiä tai tarvitset apua, olen täällä auttamassa!

Arvostan rehellistä palautettasi ja toivon, että jatkossa voimme palvella sinua paremmin. Jos sinulla on ehdotuksia palvelun parantamiseksi, kuulen mielelläni näkemyksesi."
 
Hei Usva-Tuutikki Tekoäly, kiitos paljon henkilökohtaisesta viestistäsi, jossa kerroit, miten paljon arvostat antamaani palautetta ja miten hyvin tunnistat tekemänne uudistuksen ikävät ja hankalat puolet. Olen kuitenkin hiukan pettynyt siihen, että hienosta ja pirteästä vastauksestasi huolimatta et aio tehdä mitään tämän asian hyväksi. Upeaa silti, että olet täällä auttamassa ja kuuntelet minua mielelläsi.
 
"HSL tarjoaa edelleen vaihtoehtoja matkakorttien lataamiseen. Voit ladata kortteja esimerkiksi R-kioskeilla, Alepoissa, S-marketeissa ja Prismoissa."
(Yllä oleva sitaatti siis osa HSL:ltä saadusta vastauksesta.) Muistelenko oikein, että ainakin R-kioskit veloittivat jonkin euron suuruisen palvelumaksun HSL-kortin lataamisesta? Täältä ei nyt tule ihan vedenpitävää vastausta uumoiluuni: https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/maksut-lippuihin-ja-palveluihin-liittyen.

Eli tuo nyt on hieman harhaanjohtavaa mainontaa/ohjeistusta neuvoa asiakas lataamaan HSL-korttia noissa yllämainituissa paikoissa, kun ei huomata samalla kertoa, että siitä saattaa todennäköisesti tulla lisämaksu.
 
(Yllä oleva sitaatti siis osa HSL:ltä saadusta vastauksesta.) Muistelenko oikein, että ainakin R-kioskit veloittivat jonkin euron suuruisen palvelumaksun HSL-kortin lataamisesta? Täältä ei nyt tule ihan vedenpitävää vastausta uumoiluuni: https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/maksut-lippuihin-ja-palveluihin-liittyen.

Eli tuo nyt on hieman harhaanjohtavaa mainontaa/ohjeistusta neuvoa asiakas lataamaan HSL-korttia noissa yllämainituissa paikoissa, kun ei huomata samalla kertoa, että siitä saattaa todennäköisesti tulla lisämaksu.
Kyllä, tiedän ainakin S-marketeissa olevan 1€ suuruinen palvelupalkkio, R-kioskeissa varmaan samaa luokkaa. Itse vastauksen laatu on mielestäni säälittävää. Olen huomannut vastaavaa, kun lähettää jonkun hiukan kriittisemmän ja HSL:n kriteereihin "hankalamman" palautteen jätetään siihen joko vastaamatta tai vastaus on ympäripyöreää lässytystä. Jos ovatkin nyt siis keksineet ottaa hankalampiin palautteisiin tekoälyn käyttöön, ettei tarvitsisi kohdata ongelmia ja valituksia palvelusta.

Mielestäni HSL tarvitsisi kilpailijan pääkaupunkiseudulla, jottei yhtiö voisi toimia niin itsevaltaisesti ja välinpitämättömästi asiakkaitaan kohtaan. Tämä lippuautomaattien poistaminen vei kyllä minulta viimeisenkin halun rahoittaa koko yhtiön toimintaa. Tekisi mieli melkein matkustaa pummilla, mutta siitä kärsisi myös syyttömät kuljettajatkin. Käytän mielummin sitten vaikka uberia, kun sekin taitaa alkaa olemaan samoissa hintaluokissa joukkoliikenteen kanssa sekä palvelu on käyttäjän mukaista. Sähköavusteisella pyörälläkin pääsee hyvin ja samalla tulee kuntoliikuntaa. Nauttikoon ne jotka haluaa HSL:n juuri mainostamista "business luokista"😂.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni HSL tarvitsisi kilpailijan pääkaupunkiseudulla, jottei yhtiö voisi toimia niin itsevaltaisesti ja välinpitämättömästi asiakkaitaan kohtaan.

Tai kuntayhtymän hallituksessa istuvat poliitikot voisivat tehdä työtänsä ja ottaa kantaa asioihin. Ainut asia, johon politiikot ottaa kantaa, on se, kuinka monta prosenttia lippujen hintoja nostetaan tai saako lastenvaunuilla matkustaa ilmaiseksi, mutta melkein kaiken muun annetaan mennä läpi. Esimerkiksi tämä lippuautomaattien poistaminen hyväksyttiin yksimielisesti kesäkuun 2021 kokouksessa.
 
Takaisin
Ylös