HSL-lippuautomaatit

Lisätkää lippukauppaan mahdollisuus tilata uusi matkakortti netistä vahvan tunnistautumisen avulla. Ei tarvi käsitellä valituksia siitä miten hankalaa Pasilaan on kulkea, kun tämänkin saa helposti ja nykyaikaisesti hoidettua itsepalveluna netissä.
Miten kauan sä luulet, että tolla puljulla on mitään matkakortteja olemassa? Eiköhän ne kohta poisteta kokonaan käytöstä. Olkoonkin, että ilman sitä korttia ei pääse pyöräparkkiin vai miten se nyt oli.
 
Onko HSL:ltä saatu vielä laskelmaa siitä, miksi korttimaksujen kulut ovat sille 10 kertaa kalliimpia kuin muille yrittäjille? Mihin tämä väite perustuu? Vetääkö joku Hyvän veljen korttimaksuhandling Oy välistä, vai onko väite suoraan valehtelua? HSL:n logiikalla jos kauppa myy 10 sentillä ostetun tikkarin asiakkaalle 20 sentillä, jäisi se 10 senttiä tappiolle julman korttiyhtiön maksujen vuoksi. Näin pienyrittäjänä en ihan purematta niele, todelliset kulut ovat prosentin-parin luokkaa.

Järjestelmän perustuskulut on jo maksettu, ja ne olisivat sitä pienemmät per lippu, mitä useampi lähimaksulippu olisi myyty. Mitään järkeä ei ole ensin kustantaa tälläistä systeemiä ja sitten toivoa, että mahdollisimman harva käyttäisi sitä.
 
Vaikka ihmisten valitus voi vaikuttaa turhauttavalta, täytyy käsittää, että eri ihmisillä on erilaisia tarpeita ja odotuksia.
Juuri tämä ihmisiltä unohtuu.

Ja se on ihan okei, että jos mä perustan Kallen Kahvilan, niin siellähän voin vaikka päättää, että maksutapana kelpaa vain Diners Club ja Singaporen dollarit. Jos ei se sovi, juokaa kahvinne muualla. Mutta kun Höseli tarjoaa julkista palvelua, jonka pitäisi olla kaikkien saavutettavissa ja jonka kanssa ei edes saa kilpailla, niin silloin (mun mielestä) on niin, että siinä joutuu sitten ottamaan huomioon sen, että yksi maksaa käteisellä, toinen matkakortilla, kolmas pankkikortilla ja neljäs sovelluksella, ja kaikkien näiden pitää jollakin kohtuullisella tavalla olla mahdollista ilman valtavia rajoitteita lisämaksujen, aukioloaikojen tms muodossa.
 
Vaikka ihmisten valitus voi vaikuttaa turhauttavalta, täytyy käsittää, että eri ihmisillä on erilaisia tarpeita ja odotuksia. Lippuautomaattien poistaminen voi olla perusteltua kustannussäästöjen kannalta, mutta se voi myös aiheuttaa ongelmia niille, jotka eivät käytä mobiililippuja tai joilla ei ole mahdollisuutta ostaa lippuja etukäteen. On siis ymmärrettävää, että ihmiset ovat huolissaan palveluiden heikkenemisestä, vaikka se tapahtuisi kustannusten säästämiseksi. Lisäksi, vaikka jotkut palvelut eivät olisi itselle tärkeitä, ne voivat olla elintärkeitä jollekin toiselle.
Se, että osa ei käytä mobiililippua, on aika heikko peruste. Mobiililipun kun saa käytännössä mihin tahansa älypuhelimeen. Toki kaikilla ei ole älypuhelinta, mutta se on mielestäni jokaisen oma valinta, joka perustuu haluttomuuteen oppia käyttämään nykyaikaista teknologiaa. Hinta tuskin on ylitsepääsemätön este, Powerista saa tälläkin hetkellä Android-luureja alkaen 79€.
Kyllä, mutta vaikka kompromissien tekeminen ja priorisointi on tärkeää, pelkkä taloudellinen tai käytännöllinen toteutettavuus ei saisi olla ainoa peruste päätöksille. On myös otettava huomioon sosiaaliset ja eettiset näkökulmat. Joskus kustannussäästöt voivat johtaa epäoikeudenmukaisuuteen tai syrjäytymiseen, jolloin on pohdittava, onko säästöjen arvoista aiheuttaa haittaa tietyille ihmisryhmille. Tasapainon löytäminen vaatii siis kokonaisvaltaista arviointia, jossa otetaan huomioon monia eri tekijöitä. Mielestäni uudistus on etuajassa lippujärjestelmän kehittyneisyyteen nähden.
Mielestäni on myös kohtuutonta, että pienen kansanosan itse itselleen aiheuttamat erityistarpeet aiheuttavat kaikille kohtuuttomia kustannuksia. Olisitko valmis esimerkiksi sellaiseen kompromissiin, jossa lippuautomaatit säilyisivät käytössä, mutta niihin tulisi myös palvelumaksu?
Automaattien häviämiseenhän liittyy se, että HSL:n taustajärjestelmän uusimisen myötä vanhat lippuautomaatit eivät ole yhteensopivia uuden järjestelmän kanssa. Lippuautomaattien säilyttäminen vaatisi ylimääräistä ohjelmistokehitystä, ja sehän on tunnetusti edullista lystiä. Luultavasti hintalappu pelkästään tälle pyörisi heittämällä sadoissatuhansissa. Lisätään siihen tosiaan vielä laitteiden ylläpitokulut korjauksista, kuittirullien vaihdosta ja käteisen käsittelystä, niin nuo tuskin maksaisi itseään koskaan takaisin.

Ja se on ihan okei, että jos mä perustan Kallen Kahvilan, niin siellähän voin vaikka päättää, että maksutapana kelpaa vain Diners Club ja Singaporen dollarit. Jos ei se sovi, juokaa kahvinne muualla. Mutta kun Höseli tarjoaa julkista palvelua, jonka pitäisi olla kaikkien saavutettavissa ja jonka kanssa ei edes saa kilpailla, niin silloin (mun mielestä) on niin, että siinä joutuu sitten ottamaan huomioon sen, että yksi maksaa käteisellä, toinen matkakortilla, kolmas pankkikortilla ja neljäs sovelluksella, ja kaikkien näiden pitää jollakin kohtuullisella tavalla olla mahdollista ilman valtavia rajoitteita lisämaksujen, aukioloaikojen tms muodossa.
Meidän käsitys valtavista rajoitteista poikkeaa ilmeisesti aika perustavanlaatuisesti toisistaan. Mielestäni ei ole kohtuutonta tai valtava rajoite olettaa, että ihmiseltä löytyy älypuhelin, pankkikortti, internet-yhteys, tai ainakin yksi edellämainituista.
 
Hinta tuskin on ylitsepääsemätön este, Powerista saa tälläkin hetkellä Android-luureja alkaen 79€.
Mun mielestä on lähtökohtaisesti täysin posketon ajatus, että mun pitää maksaa 79 € vain siitä ilosta, että se antaa mulle oikeuden ostaa matkalippu.

Mielestäni on myös kohtuutonta, että pienen kansanosan itse itselleen aiheuttamat erityistarpeet aiheuttavat kaikille kohtuuttomia kustannuksia.
Tästä olen, näin asiayhteydestä irrotettuna, samaa mieltä. Mutta meillä on kyllä ihan eri käsitys siitä, mikä on "pieni kansanosa".

Olen ensimmäisten joukossa sanomassa, että joukkoliikenne on joukkoja varten ja kaikenlaiset tyhjinä kiertelevät pakettiautot, joiden nousijakulu on taksiluokassa, pitää lopettaa, vaikka ne sitten jotain pienen pientä kansanosaa palvelisivatkin, noin esimerkiksi. Mutta pienen kansanosan määritelmästä olemme aivan eri mieltä.

Meillä on nyt jo tilanne sellainen, että joukkoliikenne ei palvele tasapuolisesti kaikkia, koska aika monella on varaa valita. Siksi busseissa esimerkiksi sukupuolijakauma ei ole tasainen – useammalla miehellä on mahdollisuus valita kuin naisella. Mutta todella monella, ei siis pienellä kansanosalla, ei sitä valinnanmahdollisuutta ole. Alaikäisillä ei ole ajokorttia. Monella vanhuksella ei ole sitä enää, ja ehkäpä tieliikenneturvallisuuden kannalta se on hyväkin. Näillä kahdella, suurella, ryhmällä ei myöskään välttämättä ole älypuhelinta. Itse asiassa juuri luin uutisen siitä, miten lapsille ostetaan se eka älyluuri myöhemmin kuin aiemmin, koska niiden haitoista puhutaan niin paljon. Lapsilla ei ole maksukorttiakaan.

Meidän käsitys valtavista rajoitteista poikkeaa ilmeisesti aika perustavanlaatuisesti toisistaan. Mielestäni ei ole kohtuutonta tai valtava rajoite olettaa, että ihmiseltä löytyy älypuhelin, pankkikortti, internet-yhteys, tai ainakin yksi edellämainituista.
Mä näen asian niin, että houkuttelevan joukkoliikenteen tulee mahdollistaa ennakoimattomat ja spontaanit matkat, johtuvat ne sitten siitä, että autosta puhkesi juuri rengas, siitä että alkoikin kuppi maistua ja auto piti jättää kapakan eteen tai ihan vaan siitä, että tuolla ulkona tallustellessa tuli mieleen, että nyt kun ratikka osui kohdalle, niin käynpä tervehtimässä mummoa, hän varmasti ilahtuu.

Tämän pitää olla mahdollista myös silloin kun luurista on akku loppu. Lähimaksu auttaa jo todella paljon, nyt vihdoin, mutta sulkee pois vähintään aika monet lapset.

Olen noin ylipäätään vähän huolissani siitä, että tämä jatkuva lippujen hankkimisen vaikeuttaminen tulee johtamaan yhä kasvavaan pummilla matkustamiseen. Ja siihenhän Höseli ei käytännössä puutu, sillä smurffeja on vain nimeksi eivätkä nekään saa "ketään" maksamaan niitä tarkastusmaksuja, oliko se nyt 75–80 % ulosottoon. Se ei ole joukkoliikenteen talouden kannalta hyvä asia.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös