HSL luopumassa vapaamittaisista kausilipuista

HSL sivuilta ei tuollaista tietoa löydy ja HS:n tämän päivän artikkelissa on ilmaus "tulossa". Ühiskaartin voi ladata netissä ja se lakkaa veloittamasta matkustajaa saman päivän aikana kun 3 euroa tulee täyteen, eli edellä ovat tässä.

Suomen osalta netissä voi ladata mm. Waltti-kaupunkien sekä Tampereen ja Turun matkakortteja. Lisäksi lataus onnistuu myös joillain liikennöitsijöillä, mm. Komia Liikenteellä, Porin Linjoilla ja Porvoon Liikenteellä. Tässä nyt pikaisesti esimerkkinä, miten jäljessä HSL on tässä(kin) asiassa.
 
Koko Helsinkiläiseen päätöksentekokulttuuriin kuuluu erilaisten verukkeiden käyttö ja monimutkainen selittäminen. HSL-korttiin verkossa lataaminen mahdollisuus on "tulossa". Jos tällä foorumilla on joukkoliikenteen asiantuntijoita niin kertovat mitä tuo ilmaus tarkoittaa.

Sukua ilmaisulle "pahviset tunnuslukukortit poistuvat". Piti poistua Nordeassa aikoja sitten, mutta ovat poistumassa edelleen.
 
HSL-korttiin verkossa lataaminen mahdollisuus on "tulossa". Jos tällä foorumilla on joukkoliikenteen asiantuntijoita niin kertovat mitä tuo ilmaus tarkoittaa.

Se tarkoittaa sitä, että kukaan ei tiedä, tuleeko se ja jos tulee, niin milloin.

Jos tuo kumileimasinhallitus haluaisi joskus päättää jotain, niin se voisi tässä päättää ensisijaisesti niin, että tuota hölmöä uudistusta ei tehdä, ja jos nyt sitten kuitenkin tehdään niin toissijaisesti niin, että se astuu voimaan aikaisintaan sitten, kun nettilataaminen on mahdollista, eikä päivääkään aiemmin.
 
On kyllä hienoa katsella tätä, kuinka HSL kulkee rohkeasti omaa polkuaan!

Kun muu maailma yrittää kaikin mahdollisin keinoin tuottaa räätälöityjä hyödykkeitä ja tehdä niiden maksamisesta helppoa, niin HSL kunnon hyvässä sosialismihengessä ei räätälöi yhtään mitään kenellekkään, vaan pakottaa kaikki käyttämään samaa, eikä varmasti etsi/kehitä uusia tapoja maksaa palveluistaan, ei ainakaan mitään universaaleja maksutapoja hyväksy, vaan pakottaa kaikki käyttämään hsl-kortteja/appeja tms tauhkaa, ihan niin kuin ihmisillä ei olisi lompakot ja puhelinten muistit täynnä vastaavaa tauhkaa muilta asiakasystävällisiltä tahoilta.

Hieno pulju!
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä ehdotat tilalle?

Myös minä odottelen vastauksia samaan kysymykseen?

Minulta ei kysytty, mutta olen tätä vuosien varrella pohtinut ja muutama vuosi sitten kävin myös Helsingin kaupunginvaltuutettujen kanssa tästä keskustelua. Silloin oli valtuutettuja, jotka olivat huolissaan siitä, mihin suuntaan Helsingin joukkoliikennettä oltiin kehittämässä ja huolissaan siitä, etteivät he voineet muuta kuin katsoa vierestä.

Tämä on kyllä hyvä kysymys. Höselin suurin ongelma on, että se on organisaationa julkean ylimielinen. Se vähät välittää niin suurimman jäsenkuntansa, muiden jäsenkuntiensa kuin myös kuntalaisten mielipiteistä. Ainakaan Helsingin virastot eivät ole olleet sellaisia enää vuosikymmeniin.

Toinen ulospäin hyvin kummallisena näyttäytyvä asia on se, että Höseliin on pesiytynyt valtavankokoinen virkamehistö, mutta siitä huolimatta asiat eivät tunnu etenevän, vaikka niitä olisi armeijallinen väkeä tekemässä. Tai ehkä juuri siksi.

Poliittinen ohjaus myös puuttuu käytännössä kokonaan. HKL-Suyn toimintaa valvoi, ihan oikeasti, joukkoliikennelautakunta, jonka jäsenet olivat aidossa vuorovaikutuksessa kuntalaisten kanssa ja jotka myös laittoivat virkamiehiä ruotuun silloin, kun siihen oli aihetta. HKL-Suyn hassuimmat keksinnöt kaatuivat ja muuttuivat lautakunnassa, tietysti vähän riippuen siitä miten aktiivinen lautakunta kulloinkin oli saatu. Höselin hallitus sen sijaan on, YTV:n perintönä, pelkkä kumileimasin. Muistan yhden ainoan asian, johon se on tässä vajaan 10 vuoden aikana vaikuttanut, se nimittäin esti nelosen yöliikenteen lakkauttamisen. Virkamiehistö tietysti mielellään menee sen taakse ja kertoo, että meillä hallitus päättää, mutta käytännössä tällä hallituksella voi päätättää aivan mitä tahansa. Varmaan se on tänään hyväksynyt tuon kuukausilippuasiankin, vai miten on?

Helsingin kannalta todennäköisesti sekä taloudellisesti että ennen kaikkea palvelutason kannalta olisi parempi ratkaisu irrottaa ainakin raitioliikenne Höselistä ja ottaa se kokonaan omaksi toiminnaksi. Muiden liikennemuotojen osalta tuo on hankalampaa, mutta valitettavasti näin jälkikäteen on todettava, että Helsinki menetti kyllä Höselin myötä todella paljon. En olisi arvannut niin käyvän, päinvastoin olin iloinen silloin, kun HKL-Suy ja YTV yhdistyivät. Mutta enhän minä ymmärtänyt sitä, ettei kyse ollutkaan yhdistymisestä vaan vain HKL-Suyn lakkauttamisesta ja YTV:n uuden logon julkistamisesta. Ei sitä tainnut HKL:nkään väki ymmärtää ennen kuin oli jo liian myöhäistä.

Höselihän on kirjattu lakiinkin, eli vaatisi sitten lainmuutoksen, että touhuun saataisiin joku järki. Ei ikävä kyllä ole näköpiirissä.
 
Poliittinen ohjaus myös puuttuu käytännössä kokonaan. HKL-Suyn toimintaa valvoi, ihan oikeasti, joukkoliikennelautakunta, jonka jäsenet olivat aidossa vuorovaikutuksessa kuntalaisten kanssa ja jotka myös laittoivat virkamiehiä ruotuun silloin, kun siihen oli aihetta. HKL-Suyn hassuimmat keksinnöt kaatuivat ja muuttuivat lautakunnassa, tietysti vähän riippuen siitä miten aktiivinen lautakunta kulloinkin oli saatu. Höselin hallitus sen sijaan on, YTV:n perintönä, pelkkä kumileimasin. Muistan yhden ainoan asian, johon se on tässä vajaan 10 vuoden aikana vaikuttanut, se nimittäin esti nelosen yöliikenteen lakkauttamisen. Virkamiehistö tietysti mielellään menee sen taakse ja kertoo, että meillä hallitus päättää, mutta käytännössä tällä hallituksella voi päätättää aivan mitä tahansa. Varmaan se on tänään hyväksynyt tuon kuukausilippuasiankin, vai miten on?

Nyt voi tuolle listalle laittaa ainakin toisen asian. Hallitus palautti ehdotuksen kuukausilippujen 30 päivän periodeista: https://yle.fi/uutiset/3-11330587
 
HSL sivuilta ei tuollaista tietoa löydy ja HS:n tämän päivän artikkelissa on ilmaus "tulossa". Ühiskaartin voi ladata netissä ja se lakkaa veloittamasta matkustajaa saman päivän aikana kun 3 euroa tulee täyteen, eli edellä ovat tässä.

On tästä rummutettu jo useissa lähteissä et nettilataus on tulossa kevään aikana ja on käytössä myös rajatulla määrällä testiasiakkaita. 2 kpl latauksen aktivointejakin olen bussissa jo nähnyt tai no, toinen jäi yritykseksi ainakin siinä mun ajamassa autossa.
 
Minusta HSL:n voisi lakkauttaa ja korvata ei millään. Joukkoliikenne järjestetään siten markkinaehtoisesti.
 
No tuo on suunnitelmana tosi ohut.

Mutta seurauksena kaupunkiliikenne järjestyisi samaan tapaan kuin nykyisin HSL-alueen ulkopuolelta tuleva työmatkaliikenne sekä kaukoliikenne järjestyvät. Liikenteen määrä ja lippujen hinnat asettuisivat kysynnän mukaan. Eri liikennöitsijöillä olisi luultavasti omat epäyhteensopivat lipputuotteet, ellei jonkinlaisia verkostoyhdistyksiä synny.
 
On tästä rummutettu jo useissa lähteissä et nettilataus on tulossa kevään aikana ja on käytössä myös rajatulla määrällä testiasiakkaita. 2 kpl latauksen aktivointejakin olen bussissa jo nähnyt tai no, toinen jäi yritykseksi ainakin siinä mun ajamassa autossa.

eli tulee käyttöön kuukauden sisällä. Kesäkuussa siis voimme ladata korttimme netissä.
 
Takaisin
Ylös