Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä ehdotat tilalle?
Myös minä odottelen vastauksia samaan kysymykseen?
Minulta ei kysytty, mutta olen tätä vuosien varrella pohtinut ja muutama vuosi sitten kävin myös Helsingin kaupunginvaltuutettujen kanssa tästä keskustelua. Silloin oli valtuutettuja, jotka olivat huolissaan siitä, mihin suuntaan Helsingin joukkoliikennettä oltiin kehittämässä ja huolissaan siitä, etteivät he voineet muuta kuin katsoa vierestä.
Tämä on kyllä hyvä kysymys. Höselin suurin ongelma on, että se on organisaationa julkean ylimielinen. Se vähät välittää niin suurimman jäsenkuntansa, muiden jäsenkuntiensa kuin myös kuntalaisten mielipiteistä. Ainakaan Helsingin virastot eivät ole olleet sellaisia enää vuosikymmeniin.
Toinen ulospäin hyvin kummallisena näyttäytyvä asia on se, että Höseliin on pesiytynyt valtavankokoinen virkamehistö, mutta siitä huolimatta asiat eivät tunnu etenevän, vaikka niitä olisi armeijallinen väkeä tekemässä. Tai ehkä juuri siksi.
Poliittinen ohjaus myös puuttuu käytännössä kokonaan. HKL-Suyn toimintaa valvoi, ihan oikeasti, joukkoliikennelautakunta, jonka jäsenet olivat aidossa vuorovaikutuksessa kuntalaisten kanssa ja jotka myös laittoivat virkamiehiä ruotuun silloin, kun siihen oli aihetta. HKL-Suyn hassuimmat keksinnöt kaatuivat ja muuttuivat lautakunnassa, tietysti vähän riippuen siitä miten aktiivinen lautakunta kulloinkin oli saatu. Höselin hallitus sen sijaan on, YTV:n perintönä, pelkkä kumileimasin. Muistan yhden ainoan asian, johon se on tässä vajaan 10 vuoden aikana vaikuttanut, se nimittäin esti nelosen yöliikenteen lakkauttamisen. Virkamiehistö tietysti mielellään menee sen taakse ja kertoo, että meillä hallitus päättää, mutta käytännössä tällä hallituksella voi päätättää aivan mitä tahansa. Varmaan se on tänään hyväksynyt tuon kuukausilippuasiankin, vai miten on?
Helsingin kannalta todennäköisesti sekä taloudellisesti että ennen kaikkea palvelutason kannalta olisi parempi ratkaisu irrottaa ainakin raitioliikenne Höselistä ja ottaa se kokonaan omaksi toiminnaksi. Muiden liikennemuotojen osalta tuo on hankalampaa, mutta valitettavasti näin jälkikäteen on todettava, että Helsinki menetti kyllä Höselin myötä todella paljon. En olisi arvannut niin käyvän, päinvastoin olin iloinen silloin, kun HKL-Suy ja YTV yhdistyivät. Mutta enhän minä ymmärtänyt sitä, ettei kyse ollutkaan yhdistymisestä vaan vain HKL-Suyn lakkauttamisesta ja YTV:n uuden logon julkistamisesta. Ei sitä tainnut HKL:nkään väki ymmärtää ennen kuin oli jo liian myöhäistä.
Höselihän on kirjattu lakiinkin, eli vaatisi sitten lainmuutoksen, että touhuun saataisiin joku järki. Ei ikävä kyllä ole näköpiirissä.