Tuosta HSL:n kustannustasosta olisi mukava päästä porautumaan syvemmälle. Ehkäpä luvut aukeavat vähän paremmin kun ymmärtääkseni Järvenpää ja HSL ovat seuraavaksi tekemässä tuosta analyysiä, ja siihen toki pohjaksi olen katsonut Tuusulan liittymisselvityksestä luvut, mutta niissä oli parin vuoden sisällä syntynyt sekä Keravan että Tuusulan osalta isot heitot. Tuusulan liittymisselvityksessä arvioitiin vuodelle 2017 (arvio tehty 2015) Keravalle 5,33 M€ ja Tuusulalle 3,10 M€ ja Järvenpäälle 3,94 M€. Ja kuten totesit, Keravan toteutuma 2018 oli 1,2 M€ ja Tuusulan 1,82 M€. (Huom 2017 vs 2018 yms.) Melko erikoinen.
Multa löytyi lista, joilla on selitetty 2018 talousarvion ja 2018 tilinpäätöksen välisiä operointikustannusten eroja:
Keravan osalta kokonaisero on säästöä 1,14 M€
- 0,99 M€ selittää muutokset junaliikenteen kustannustasossa ja matkustuskäyttäytymisessä
- 0,09 M€ muodostuu Keravan seutulinjojen kustannusjaon/-tason muutoksista
- 0,08 M€ on ennakoitua pienempää maksuosuutta Helsingin sisäisiltä bussilinjoilta
- 0,06 M€ kertyy ennakoitua vähäisemmästä matkustamisesta Tuusulan linjoilla tai linjojen ennakoitua pienemmästä kustannustasosta
- Lisäksi on muita eriä, jotka tiputtivat kustannuksia yhteensä 0,11 M€
Muutamissa ryhmissä on myös pieniä maksuosuuden nousuja. Tällaisia ovat:
- Sipoon bussiliikenne 0,17 M€ (selittynee aikataulurakenteella, joka toi talvella yleensä Sipoon 985 linjan Päivölään juuri ennen Keravan sisäistä 975 linjaa)
- Suomenlinnan lautta 0,01 M€
- Keravan sisäinen liikenne 0,01 M€
Käytännössä siis operointikulujen puolella kaikki muut erät ovat hyvin lähellä toteutunutta, paitsi tuo junaliikenneosio. Lisäksi lipputulojen puolella on sitten toinen merkittävä muutos. Keravalla erityisesti lähiseutu 2 ja 3 lippujen tulot ylittivät ennusteen.
Tuusulassa on kaksi suurta erää, joille säästöt on kirjattu:
- VR lähiliikenne Kehäradan jälkeen 1,09 M€ (Johtuu siitä, että junaliikenteen matkustajia oli ennakoitua vähemmän (2,3 % -> 1,6 % koko junaliikenteen matkustajamäärästä)
- Tuusulan bussiliikenne 1,46 M€
Muita poikkeamia on molempiin suuntiin ja suuruudeltaan enintään 0,06 M€ ja tuottavat säästöjä yhteensä 0,12 M€.
Lipputulopuolella seutulipputulot ovat alittaneet talousarvion.
HSL:n kustannusjakojärjestelmä on yleisesti ottaen pienten kuntien hankalasti ennakoitava, koska operointikustannukset jaetaan toteutuneen matkustuksen mukaan. Bussipuolelta saadaan kohtuullisen luotettavat tiedot (paitsi avorahastettavilta) runkolinjoilta, mutta muissa välineissä ne perustuvat lippulajitutkimukseen, jonka otosta ei käytännössä ole mahdollista kasvattaa niin suureksi, että se olisi tarkka myös pienillä kunnille. Tästä johtuu, että sattuman tuottamia merkittäviäkin heittoja voi muodostua aina, kun tehdään uusi lippulajitutkimus. Muutaman vuoden tasolla tilanne kuitenkin tasaantuu. Tähän HSL:llä on myös järjestelmä, että edellisten vuosien kertyneitä kuntakohtaisia yli-/alijäämiä käytetään tasaisesti kolmen vuoden aikana, millä saadaan tasattua todellisia kunnan kassasta lähteviä maksuosuuksia eri vuosien välillä, vaikka tilinpäätöksissä ja talousarvioissa on enemmänkin heittelyä.