339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Heh, mitenköhän tuon subventiotuen sitten jakaisi asukkaille käytännössä? Joku oma hakemusjärjestelmä, jolla sitä haetaan ja sitä kautta vähintään 10 % hallinnointikustannukset päälle, ja seuraavana kysytään miten työmatkakulujen verovähennykset tehdään...
Kieltämättä tuo 4000 henkeä on sellainen joukko, että perinteinen "tule kaupungintalon aulaan" ei ihan toimi. Jos tuo rajattaisiin niin, että kautta on ostettava kerrallaan vähintään 30 vrk saadakseen subvention, ja jos oletetaan että jokainen tosiaan tulisi kerran kuussa hakemaan rahansa eikä kokoaisi niitä useammilta kuiteilta, niin siellä ravaisi 4000/22/8 = 23 henkeä tunnissa hakemassa hyvityksiä.
Kela-korvauksethan saa nykyään lääkäristäkin ihan siinä käynnin yhteydessä. Jäke kun on pieni kaupunki, niin tuskin sieltä Höselin lippuja kovin monesta paikasta saa. Tällä hetkellä pisteitä taitaa olla kaksi R-kioskia ja siinä se. Siispä kaupunki voisi tehdä myyntipisteiden kanssa diilin, jossa kaupunki myöntää asukkailleen nettianomuksesta muovikortin, joka voi olla voimassa vaikkapa vuoden kerrallaan. Sitä näyttämällä myyntipiste antaisi hyvityksen samantien ja perisi sen kaupungilta. Samalla saataisiin väki lataamaan korttinsa oman kunnan alueella, mikä ei olisi huono juttu ollenkaan.
Verovähennys on tietysti tehtävä subventoidusta hinnasta. Verottajahan ei kuitteja kysele, joten oletusarvoisesti verovähennyksen perusteena on subventoitu hinta. Jos joku jättää subvention hakematta, se on sama tilanne kuin jos helsinkiläinen matkustaa kertalipuilla tai vaikka omalla autolla – verottaja ei silti korvaa kuin sen peruskausilipun.
Kirjoitit muuten aiemmin tilastosta, jonka mukaan jäkeläisistä käy pk-seudulla töissä 8630. (No, osa käy tietysti vaikkapa junalla Keravalla, joka ei ole pks mutta kuuluu Höseliin.) Silti rohkenisi ajatella, että 4000 voi olla oikeassa suuruusluokassa – noista 8630:sta tuskin läheskään puolet tekee työmatkaa joukkoliikenteellä.