HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 22/2011

Vaikuttaako sitten Veolian hieman hankala varikkotilanne Keravalla sitten niin paljon, ettei Veolia(kaan) ollut halukas jättämään omaa tarjoustaan Keravan linjoista 5, 8 ja 9?

Onko tämä siis tietoa, ettei tullut tarjouksia näistä linjoista vai vaan olettamusta?
 
Huomattavaa on myös se että lähes kaikki autot on uusia elokuussa.. Minnehän ne vanhat meinataan työntää?

Laskeskelin tuossa että nobina tarvitsee uusien linjojen e65, 158, 160, 165 hoitoon vanhaa kalustoa 17 auton verran, esimerkiksi linjoille 158 ja 160 on tarjottu uutta kalustoa vasta 08/13. kun vähennetään tuo 17 autoa koko kalustonvähennystarpeesta, joka näyttäisi olevan 65 autoa, niin jäljelle jää 48 ylimääräistä autoa, tuo määrä hoituu poistamalla loput -98 -ja -99 city M, -ja L:t sekä -99 ikarukset ja osa -00 city L:stä tai -02 ikaruksista.
 
Joo toivottavasti Nobina ei voita niitä.. Vihdintien tilanne pysyy samana kun nykyään vain 345:llä rupeaa ajamaan pari nobinaa

no ei se palvelutaso parane lainkaan linjalla 345. Linja on tunnin mittainen maaseutulinja. Linjalle sopisi parhaiten matala-lattia puolituristit. Näitä on Ruotsissa käytössä runsaasti, ja Suomessakin Lahdessa Reissu-Ruotilla (Scaloja turisti-istuimin) ja Turussa Turkubussilla Lahti 403:a myös turisti-istuimin. HSL:n palvelutaso kun lähtee kaupunkiliikenteen tarpeista, itse kuullut HSL:n edustajalta että esim. Lohjan liittyessä HSL:ään ajetaan heidän mielestä moottoritietä Lohjalle kaupunkivehkeillä 80 km/h! Ruotsissa on paremmin määritelty palvelutaso, sellaiset seutulinjat jotka ovat yli 20 km ja ajavat selkeästi pidemmän matkan maanteitä ajetaan ns puolituristibusseilla.
HBL ajoi linjaa MAN kaasubusseilla, jotka eivät jaksa Rinnekodin mäkiä, nyt tulee sitten Nobinan kaupunkivehekietä jotka ovat mitä ovat. Jos 345 ylittäisi kunnanrajan voisi vaikka Korsisaari tai joku muu ajaa sitä sopivammalla kalustolla!
 
Laskeskelin tuossa että nobina tarvitsee uusien linjojen e65, 158, 160, 165 hoitoon vanhaa kalustoa 17 auton verran, esimerkiksi linjoille 158 ja 160 on tarjottu uutta kalustoa vasta 08/13. kun vähennetään tuo 17 autoa koko kalustonvähennystarpeesta, joka näyttäisi olevan 65 autoa, niin jäljelle jää 48 ylimääräistä autoa, tuo määrä hoituu poistamalla loput -98 -ja -99 city M, -ja L:t sekä -99 ikarukset ja osa -00 city L:stä tai -02 ikaruksista.

Nykykalustoa jää yli itseasiassa 65-70 auton verran, koska uusia tulee 80 kpl ja liikenne kasvaa 11 autolla. Poistettavan kaluston määrä voi toki olla pienempi jos kalustoa pidetään tulevien kilpailujen varalle. Poistettavien listalla voi hyvinkin olla myös kalustoa autosarjoista #400-409 ja #413-443, kun näistä osa on jo viime vuosien aikana mennyt poistoon.
 
uusia autoja toki on, mutta sitten käytännössä ajetaan vanhoilla huonokuntoisilla autoilla, eritysesti ruuhkavuorot

Vuoden 2009 kilpailutuksessa ESLL tarjosi linjalle v50 neljä uutta irisbus crosswayta ja yhden ikarus E94F:n, käytännössä linjaa on kuitenkin ajettu koko sopimuskauden siten että kokopäivävuoroissa on kaksi crossaria ja ruuhkavuoroissa ajetaan kahdella tai kolmella ikaruksella. Neljää crossaria samanaikaisesti tuolla linjalla olen nähnyt todella harvoin! Ikaruksien osuus tarjotusta on siis huomattavasti suurempi kuin pitäisi. Itseäni ei kyllä haittaa vaikka lyhyitä ruuhka-vuoroja ajetaankin vanhemmalla kalustolla, suoraan sanottuna ei tunnu järkevältä hankkia upouutta kalustoa pelkästään lyhyisiin ruuhka-sarjoihin kun suurin osa ajasta kalliita autoja seisotettaisiin varikolla. On mielestäni kuitenkin väärin tarjota sellaista kalustoa jollaisella ei todellisuudessa tulla ajamaan.
 
Tämän kilpailukierroksen tuloksena HSL-alueen liikenteeseen saadaan uusia kevytrakenteisia busseja 52kpl http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/helsingin_seudulle_keveita_busseja/ Mikään uusi juttuhan tämä ei ole, Kabushan on näitä tehtaillut jo vuodesta 2002 lähtien ja tällaisia on ollut jo vuosikaudet käytössä kaikissa suurissa KA-kaupungeissa, miksiköhän HSL-alueella otetaan tämä ratkaisu vasta nyt käyttöön? Polttoaineen kulutus tällaisessa bussissa on kuitenkin neljänneksen pienempi kuin nykyisenkaltaisissa busseissa. Tässä vielä tietoa Kabuksen kevytrakennebussista http://www.kabus.fi/tuotteet
 
Viimeksi muokattu:
Aika lailla uusia autoja oli tarjottu myös linjoille E21, E29, E82 ja 324, joita itse Niipperin asukkaana käytän. Noh, saas nähdä nyt sitten millaista kalustoa sinne käytännössä tulee..
 
Aika lailla uusia autoja oli tarjottu myös linjoille E21, E29, E82 ja 324, joita itse Niipperin asukkaana käytän. Noh, saas nähdä nyt sitten millaista kalustoa sinne käytännössä tulee..

Musta tuntuu että nuo uudet kevyrakennebussit on tulossa juurikin Nobinan pohjois-Espoon linjoille koska sinne on kaikki bussit tarjottu uusina, linjojen e21-e27, e29, e51, e82, 315, 321, 324 ja 345 yhteenlaskettu kalustotarve on juuri se 52 autoa joka on sama kuin tilattavien kevytrakennebussien määrä.
 
Takaisin
Ylös