Kilpailuttaminen sinänsä on järkevää toimintaa, mutta yritysten kannalta se ei ole aina helppoa. HSL:n tämän hetkisiä sopimuksia tarkasteltaessa kiinnitin huomiota seuraavaan seikkaan. Esim. Veolialla loppuu noin 95%:lla linjoista liikennöintisopimus elokuussa 2014, siis samaan aikaan. Optiot ovat toki mahdollisia. Myös WL:lla on samantyylinen tilanne. Tämä juontaa juurensa suurilta osin Kehäradan ja Länsimetron liikennöinnin aloitukseen. Myös Tammelundilla voi olla edessä huono tilanne, jos he häviävät H73:n ja ennen sitä ei voiteta kilpailuissa lisäliikennettä. Helbillä ja Nobinalla on parempi tilanne. Viimeisimmässä kilpailussa Nobina voitti paljon nimenomaan 7:n vuoden sopimuksia. Myös Åbergin Linjalla on pitkä sopimus linjalle 530. Pohjolan Liikenteellä tilanne on myös HSL-alueella se, että uutta 510 linjan sopimusta lukuunottamatta sopimukset katkeaa vuoden 2014 aikana ilman optioita. ESLL:llä on HSL-alueella myös tilanne se, että V50:n ja 611:n sopimus loppuu vuonna 2014 samaan aikaan.