HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Tuskin on Varhassa kaasubussia kun ei ole tankkausmahdollisuutta... :cool:

Eikös 600-sarjan alkupää mannet ole kaasubusseja? ;) Jos oikein muistan... :eek: Ja neki on Varhan varikolla... Ainakin muutama.

---------- Viesti lisätty kello 20:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:38 ----------

Gasum, Viilarintie 7.

Ja no, siinähän se tulikin, eli kyllä siinä on ihan varikon vieressä.
 
Vaikka se kaasuasema on osoitteessa Viilarintie 7, (tiedoksi niille jotka eivät tiedä, niin Varhan varikon osoitehan on tosiaan Viilarintie 5) niin kaasuaseman ja bussivarikon erottavat toisistaan aita. Sen lisäksi se kaasuaseman piha on aikalailla pieni, ja väittäisin että 14,7m pitkä kaasukameli ei siihen pihaan helpolla mahdu :icon_frown: Ehkä Helb 930 tuurailee vain varhan vuoroja ruhasta käsin silloin tällöin, ei kuulemma ole kauhean tavatonta ?

Tuossa vielä kuva ko. paikasta
 
Vaikka se kaasuasema on osoitteessa Viilarintie 7, (tiedoksi niille jotka eivät tiedä, niin Varhan varikon osoitehan on tosiaan Viilarintie 5) niin kaasuaseman ja bussivarikon erottavat toisistaan aita. Sen lisäksi se kaasuaseman piha on aikalailla pieni, ja väittäisin että 14,7m pitkä kaasukameli ei siihen pihaan helpolla mahdu :icon_frown: Ehkä Helb 930 tuurailee vain varhan vuoroja ruhasta käsin silloin tällöin, ei kuulemma ole kauhean tavatonta ?

Tuossa vielä kuva ko. paikasta

Hankalaahan se voi olla, mutta olen omin silmin nähnyt siinä busseja tankattavan, juurikin Man teliä :)
 
Hankalaahan se voi olla, mutta olen omin silmin nähnyt siinä busseja tankattavan, juurikin Man teliä :)

Jos olet nähnyt Mannen siinä, niin pakkohan se on sitten uskoa. :smile: Eihän siinä asemassa tarvitse mitään erikoista olla, tankkaahan TLL:kin kaasuautonsa Tattarisuon "tavallisella" kaasuasemalla. Siinä on tosin piha _reilusti_ isompi. Ja Nobinalla kun oli vielä ne kaasu City L:t, niin ne käytiin tankkaamassa Ruskeasuon "tavallisella" asemalla hakamäenkujalla. Sekin on aika ahdas kadunpätkä nykyään
 
Vaikka se kaasuasema on osoitteessa Viilarintie 7, (tiedoksi niille jotka eivät tiedä, niin Varhan varikon osoitehan on tosiaan Viilarintie 5) niin kaasuaseman ja bussivarikon erottavat toisistaan aita. Sen lisäksi se kaasuaseman piha on aikalailla pieni, ja väittäisin että 14,7m pitkä kaasukameli ei siihen pihaan helpolla mahdu :icon_frown: Ehkä Helb 930 tuurailee vain varhan vuoroja ruhasta käsin silloin tällöin, ei kuulemma ole kauhean tavatonta ?

Tuossa vielä kuva ko. paikasta
No, minä ajan Ruhan varikolta ja kaikki kaasu bussit ovat kyllä mielestäni ruhassa, niin 500-sarjan lyhyet Mannit,600-sarjan teliMannit, 700-sarjan lyhyet Mannit kuin myös 800-ja 900-sarjan lyhyet-ja teliMannit.

---------- Viesti lisätty kello 14:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:38 ----------

Ei ole Helb 930:stä enään näkynnyt linjalla h45. Sitä korvaa nykyään Helb 419 ja Helb 820 on myös kadonnut ja sitä korvaa Helb 418.
Onko kellään tietoa miksi näitä on vaihdettu isompaan kalustoon?.
Helb 930 oli Konekeskolla tähän päivään asti(niinkuin aiemmin kerroin sinne vieneeni) ja 820 oli Lahden autokorilla ilmastointi asennuksessa, myös se haettu tänään takaisin.
 
Nak sanoi:
Ehkä Helb 930 tuurailee vain varhan vuoroja ruhasta käsin silloin tällöin, ei kuulemma ole kauhean tavatonta ?

No, minä ajan Ruhan varikolta ja kaikki kaasu bussit ovat kyllä mielestäni ruhassa, niin 500-sarjan lyhyet Mannit,600-sarjan teliMannit, 700-sarjan lyhyet Mannit kuin myös 800-ja 900-sarjan lyhyet-ja teliMannit.

Tarkoitinkin viestissäni, että Ruhan varikolta ajetaan Varhan sarjoja. En tiedä tapahtuuko näin nykyään, mutta tietääkseni joskus näin on tapahtunut.

Voisiko tilanne olla niin, että se Man jolla ajetaan kokopäivä aamusta iltaan, joutuu käymään päivällä tankkaamassa kaasua? Silloinhan tankkaus käy kätevimmin keskellä päivää, kun poiketaan itäkeskuksesta linjalta 519 Viilarintielle tankkaamaan?

Aikoinaanhan mm. TLL tankkasi Mersuja kesken päivää entisellä Pirkkolan maakaasuasemalla h62:n päätepysäkillä, ja Nobinan kaasut käytiin tankkaamassa päivällä Ruskeasuolla kun h15A:lla ei ollut kaikille autoille tarvetta.
 
Tarkoitinkin viestissäni, että Ruhan varikolta ajetaan Varhan sarjoja. En tiedä tapahtuuko näin nykyään, mutta tietääkseni joskus näin on tapahtunut.

Voisiko tilanne olla niin, että se Man jolla ajetaan kokopäivä aamusta iltaan, joutuu käymään päivällä tankkaamassa kaasua? Silloinhan tankkaus käy kätevimmin keskellä päivää, kun poiketaan itäkeskuksesta linjalta 519 Viilarintielle tankkaamaan?.
Tuo välitankkaus se todennäköisin vaihtoehto, vaikka periaatteessa kaasun pitäisi riittää, sarjat pääsääntöisesti tehty niin että ensimmäisenä aloittavat lopettavat aikaisemmin ja yön viimeiset aloittavat aamulla vasta kuuden jälkeen :cool:
 
No, minä ajan Ruhan varikolta ja kaikki kaasu bussit ovat kyllä mielestäni ruhassa, niin 500-sarjan lyhyet Mannit,600-sarjan teliMannit, 700-sarjan lyhyet Mannit kuin myös 800-ja 900-sarjan lyhyet-ja teliMannit.

---------- Viesti lisätty kello 14:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:38 ----------

Helb 930 oli Konekeskolla tähän päivään asti(niinkuin aiemmin kerroin sinne vieneeni) ja 820 oli Lahden autokorilla ilmastointi asennuksessa, myös se haettu tänään takaisin.

Jess! Helb 820 on sitten huomenna linjalla :) Sentää huomen aamulla pääsisi lämpimällä kyydillä :)
 
Tarjouskilpailun järjestäminen on esillä HSL:n hallituksessa 13.12.

HSL:n hallituksen kokouksen esityslista sanoi:
HSL:n keväällä 2012 järjestämään bussiliikenteen tarjouskilpailuun tulevat ne Helsingin sisäiset linjat, joiden nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät vuoden 2012 lopussa. Tarjouskilpailu ratkaistaan huhtikuussa 2012.
Kilpailutettavan bussiliikenteen laajuus on noin 8,3 milj. linjakilometriä vuodessa. Liikenteen hoitoon tarvitaan arkisin 134 linja-autoa, jotka ovat kaksiakselisia A1- ja A2-tyypin linja-autoja sekä C-tyypin telilinja-autoja. Mikäli kohteiden 141 ja 145 ratkaisussa päädytään vaihtoehtona oleviin D-tyypin nivellinja-autoihin, kierroksen kalustotarve on yhteensä 127 linja-autoa arkisin. Nyt kilpailutettavan liikenteen laajuus on noin 9 % HSL:n tilaaman bussiliikenteen linjakilometreistä ja noin 10 % automäärästä.

Tarjouskilpailuun 23/2012 tulevat liikenteen kohteet ja linjat ovat

Kohde 137
Linja 16
(Rautatientori – Korkeasaari)

Kohde 138
Linja 18
(Eira – Munkkivuori)
Linja 18N
(Katajanokka – Munkkivuori)

Kohde 139
Linja 39
(Kamppi – Malminkartano)
Linja 39N
(Elielinaukio – Malminkartano)
Linja 45
(Kamppi – Malminkartano)

Kohde 140
Linja 55
(Rautatientori – Koskela)

Kohde 141
Linja 58
(Itäkeskus – Munkkivuori)
Linja 58B
(Itäkeskus – Meilahden klinikat)

Kohde 142
Linja 59
(Herttoniemi – Pajamäki)

Kohde 143
Linja 63
(Elielinaukio – Paloheinä)

Kohde 144
Linja 69
(Elielinaukio – Malmi)

Kohde 145
Linja 68
(Rautatientori – Latokartano)
Linja 71
(Rautatientori – Pihlajamäki)
Linja 71V
(Rautatientori – Pukinmäki)

Kohde 146
Linja 92
(Itäkeskus – Myllypuro)
Linja 92N
(Rautatientori – Kontula)
Linja 94
(Itäkeskus – Kontulankaari)
Linja 94A
(Kotikonnuntie – Kivikko – Kotikonnuntie)
Linja 94B
(Kivikonlaita – Kontula)
Linja 94N
(Rautatientori – Kontulankaari)
Linja 94V
(Kontula – Kontulankaari)
Linja 95
(Itäkeskus – Keinutie)
Linja 95N
(Rautatientori – Länsimäki)
Linja 97
(Itäkeskus – Mellunmäki)
Linja 97N
(Rautatientori – Kontula)
Linja 97V
(Itäkeskus – Mellunmäki)

Kohteista 141 ja 142 sekä kohteista 143 ja 144 sallitaan yhdistelmätarjous.

Kohde 141 ja 145 kilpailutetaan kahdella eri vaihtoehdolla siten, että aikataulut ja kalustokierrot laaditaan sekä telibusseille (C –tyyppi) että nivelbusseille (D –tyyppi).
Kohteen 141 vaihtoehdossa A, liikenne hoidetaan 20 telilinja-autoa ja vaihtoehdossa B liikenteen hoitoon tarvitaan 16 nivellinja-autoa.
Kohteen 145 vaihtoehdossa A, liikenteen hoitoon tarvitaan 12 telilinja-autoa ja 11 nivelbussia. Vaihtoehdossa B liikenne hoidetaan 26 telilinja-autoa.

Kohteiden 137 ja 139 – 146 sopimuskausi alkaa 1.1.2013 ja päättyy 31.12.2019. Kohteen 138 sopimuskausi alkaa 1.1.2013 ja päättyy 31.12.2015, jotta linjan 18 liikennöinti voidaan järjestää uudestaan linjan 14B nykyisen sopimuskauden päättyessä. Jos HSL:n hallitus hyväksyy liikennöintisuunnitelman 2012 – 2013 käsittelyn yhteydessä linjan 14B lakkauttamisen Etelä-Helsingin linjastosuunnitelman mukaisesti, siirtyy osa linjan 18 liikenteestä toistaiseksi ajettavaksi 31.12.2015 päättyvällä linjan 14B sopimuksella.

Lisäksi liikennöintisopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään 3 vuoden jatko-optioon. Option käyttäminen edellyttää hyvin hoidettua liikennettä sopimuskaudella ja molempien osapuolten hyväksyntää. Optiolla voidaan myös sovittaa sopimuksen jatkaminen linjaston ja kilpailukohteiden tuleviin muutoksiin.

Liityntäliikenteessä linja-autokaluston tulee olla A1-tyyppiä (matalalattiainen kaupunkilinja-auto, jossa on vähintään 32 istumapaikkaa). Kuormittuneimmilla linjoilla kaluston tulee olla joko A2-tyyppiä (vähintään 40-paikkainen matalalattiainen kaupunkilinja-auto), C-tyyppiä (3-akselinen matalalattiainen kaupunkilinja-auto, jossa on vähintään 49 istumapaikkaa) tai D-tyyppiä (matalalattiainen nivellinja-auto, jossa on vähintään 52 istumapaikkaa).

Kohteissa 137 ja 140, joiden linjat liikennöivät Helsingin kantakaupungin ympäristövyöhykkeellä ja joiden liikennöintisopimus on seitsemän (7) vuotta, linja-autokalustolta edellytetään EEV-tason päästönormin täyttämistä. Kohteissa 138, 139, 141 – 145 kaluston päästöluokan tulee olla vähintään Euro 3 –tason mukaista.

Kalustotyyppivaatimukset on määritelty tarkemmin kohteittain.
Kilpailukohteiden tiedot on esitetty liitetaulukossa 1.
Ehdotus (SR)
Hallitus päättää
a
järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun esittelyosassa mainituista kohteista 137 – 146 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista hallituksessa huhtikuussa 2012.

b
että kohteiden sopimuskaudet ovat seuraavat:
-kohteissa 137 ja 139 – 146 sopimuskausi alkaa 1.1.2013 ja päättyy 31.12.2019 (7 vuotta)
- kohteessa 138 sopimuskausi alkaa 1.1.2013 ja päättyy 31.12.2015 (3 vuotta)
-lisäksi kaikkiin sopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään kolmen (3) vuoden jatko-optioon.

c
oikeuttaa toimitusjohtajan hyväksymään vähäisiä muutoksia kilpailukierroksen kohteiden määrittelyyn

d
oikeuttaa liikennepalvelut -osaston johtajan hyväksymään tarjouskilpailusta esitettyjen tarkentavien kysymysten vastaukset

Tässä kohteiden tiedot.

PL käyttää 1 vuoden jatko-optiota linjoilla h22, h23 ja h23N.
 
Viimeksi muokattu:
Onko h68:lla ja h71/V:llä muka niin paljon matkustajia, että nivelbussi on tarpeellinen? Itse mieltäisin ennemminkin linjat h39 ja h59 näin kuormitetuiksi?

h11 ilmeisesti yhdistyy linjan h16 kanssa ? Kulosaarelaiset suuttuu kun ei pääse bussilla herttoniemeen, vaan joutuu kävelemään metrolle asti :lol: ja h55 katkeaa Rautatientorille?
 
Katajanokallekin saadaan yöbussi (18N). Saa nähdä onko käyttäjiä. 18N kulkee kuitenkin "vain" 25 minuutin välein ja Katajanokallekin ehtii keskustasta melkeinpä kävelemään samassa ajassa. Kiertääköhän tuo 18N sitten myös Eiran kautta? Muistaakseni kummassakaan edellä mainitsemistani paikoista ei ole aiemmin ollutkaan aamuyöliikennettä.
 
Näköjään linjalle h18 vaaditaan 2-akselisia ja h63 puolestaan telejä, miksi näin?

Onko h68:lla ja h71/V:llä muka niin paljon matkustajia, että nivelbussi on tarpeellinen?
Ainakin h71:llä on niin paljon käyttäjiä että teli tai nivelbussi olis kyllä tarpeen, varsinkin ruuhka-aikana mennään ihan tuulilasikuormissa.
 
Katajanokallekin saadaan yöbussi (18N). Saa nähdä onko käyttäjiä. 18N kulkee kuitenkin "vain" 25 minuutin välein ja Katajanokallekin ehtii keskustasta melkeinpä kävelemään samassa ajassa. Kiertääköhän tuo 18N sitten myös Eiran kautta? Muistaakseni kummassakaan edellä mainitsemistani paikoista ei ole aiemmin ollutkaan aamuyöliikennettä.

HSL haluaisi aloittaa linjan 18N liikenteen klo 23 ja lopettaa ratikkalinjan 4 yöliikenteen.

---------- Viesti lisätty kello 16:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:23 ----------

Tarjouskilpailun järjestäminen on esillä HSL:n hallituksessa 13.12.

On kyllä taas aivan järkyttävän pieniä kohteita, kun joku 63 on tuolla yksinään. Ja sitten nämä sementoidaan vuoden 2020 alkuun asti. Eli kun tulee "äkillisiä" säästötarpeita, niin sehän tiedetään, mistä ne säästöt otetaan kun ei näistä minikokoisista "paketeistakaan" voi.

Jos HSL:n hallitus tekisi muutakin kuin leimaisi paperit, niin se voisi vaikkapa niputtaa edes tämän kierroksen Elielin bussit yhteen pakettiin, samoin RT:ltä lähtevät yhteen pakettiin ja 58+59 yhteen pakettiin, noin niin kuin esimerkiksi.
 
Takaisin
Ylös