HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Ainakin h71:llä on niin paljon käyttäjiä että teli tai nivelbussi olis kyllä tarpeen, varsinkin ruuhka-aikana mennään ihan tuulilasikuormissa.

Viikinmäkeen on nousemassa vieläpä uusi asuinalue, mikä lisää 71:n matkustajamääriä entisestään.
 
Onko h68:lla ja h71/V:llä muka niin paljon matkustajia, että nivelbussi on tarpeellinen? Itse mieltäisin ennemminkin linjat h39 ja h59 näin kuormitetuiksi?
Nousumäärät (2008 kun en ole jaksanut päivittää), lähdöt (katoin aikataulusta), nousuja per lähtö
39 6 127 136 45,1
59 2 695 161 16,7
68,X 5 047 171 29,5
71 7 463 209 35,7
71V 650 34 19,1

Eli voitpi olla tuon 39:n suhteen hyvinkin oikeassa. En tiedä kun en käytä, 71 jos joskus eksyn niin on aika täysi. Siitä saisi aika kuormitetun runkolinjan kun yhdistäisi vaikka 73:n.
 
Vaikka siellä onkin parissa kohteessa vaihtoehtoina teli ja nivel niin tuskin yksikään liikennöitsijä enää nykyään tosissaan alkaisi tarjoamaan nivelkalustoa yhteenkään kohteeseen, taitaa sen verran iso ero olla telin ja nivelen hinnassa. Ajettiinhan 71 muuten vielä 90-luvulla nivelillä kun niitä HKL:n laivueessa runsain määrin oli, eikä noi kuormitukset siitä ajasta ainakaan pienentyneet ole, uutta asutusta on tullut runsaasti linjan varrelle!
 
Viimeksi muokattu:
Nousumäärät (2008 kun en ole jaksanut päivittää), lähdöt (katoin aikataulusta), nousuja per lähtö
39 6 127 136 45,1
59 2 695 161 16,7
68,X 5 047 171 29,5
71 7 463 209 35,7
71V 650 34 19,1

Eli voitpi olla tuon 39:n suhteen hyvinkin oikeassa. En tiedä kun en käytä, 71 jos joskus eksyn niin on aika täysi. Siitä saisi aika kuormitetun runkolinjan kun yhdistäisi vaikka 73:n.

39:llä on varmasti vähän enemmän vaihtuvuutta matkustajissa kuin 71:llä eli toisinsanoen 39:n busseissa yksittäistä istumapaikkaa sivun aikana käyttää useampi matkustaja.
 
On kyllä hienoa että h45:lle on tulossa pienkalustoa, kun Honkasuolle alkaa ensi vuonna rakentua uutta asuinaluetta, mitkä pitäisi valmistua sitten 2017 vuoteen mennessä. Elikkä tulee erittäin tukalat vuodet :)
 
On kyllä hienoa että h45:lle on tulossa pienkalustoa, kun Honkasuolle alkaa ensi vuonna rakentua uutta asuinaluetta, mitkä pitäisi valmistua sitten 2017 vuoteen mennessä. Elikkä tulee erittäin tukalat vuodet :)

Miten niin 45:lle on tulossa pienkalustoa? sinne tulee A2-luokan autoja, eli vähintään 40 istumapaikkaa, ei sen pienempää kuin nykyinenkään kalusto! Mitä tulee Honkasuon uuteen alueeseen, kun sitä asutusta alkaa sinne todella tulemaan niin kyllä HSL varmasti tilanteeseen reagoi jos on tarvetta liikenteen lisäämiselle.
 
Vaikka siellä onkin parissa kohteessa vaihtoehtoina teli ja nivel niin tuskin yksikään liikennöitsijä enää nykyään tosissaan alkaisi tarjoamaan nivelkalustoa yhteenkään kohteeseen, taitaa sen verran iso ero olla telin ja nivelen hinnassa. Ajettiinhan 71 muuten vielä 90-luvulla nivelillä kun niitä HKL:n laivueessa runsain määrin oli, eikä noi kuormitukset siitä ajasta ainakaan pienentyneet ole, uutta asutusta on tullut runsaasti linjan varrelle!

Yhtälö on melko yksinkertainen: 16 niveltä + niiden kuljettajat vastaan 20 teliä + niiden kuljettajat.

Jos neljän kuljettajan odotettavissa oleva kulu sopimuskauden aikana (palkkaus, koulutus) ylittää 20 telin ja 16 nivelen kokonaiskulujen erotuksen, niveliä kannattaa tarjota.

Vaikka nyt yhtälö täyttyisi perinteiseen tapaan telien ja lisäkuljettajien voitoksi, teollisuusvaltion trendi henkilökustannusten nousussa ja materiaalikustannusten laskussa aiheuttaa leikkauskohdan ennen pitkää. Hetki voi olla vaikka nyt.
 
Yhtälö on melko yksinkertainen: 16 niveltä + niiden kuljettajat vastaan 20 teliä + niiden kuljettajat.

Jos neljän kuljettajan odotettavissa oleva kulu sopimuskauden aikana (palkkaus, koulutus) ylittää 20 telin ja 16 nivelen kokonaiskulujen erotuksen, niveliä kannattaa tarjota.

Vaikka nyt yhtälö täyttyisi perinteiseen tapaan telien ja lisäkuljettajien voitoksi, teollisuusvaltion trendi henkilökustannusten nousussa ja materiaalikustannusten laskussa aiheuttaa leikkauskohdan ennen pitkää. Hetki voi olla vaikka nyt.
Onko varikoilla enää tarvittavia tiloja/välineitä nivelien huoltamiseen ja korjaamiseen? Missä nivelbussi saadaan sisälle montun päälle tai on nostimia ylös nostoa varten?
 
Näköjään linjalle - - h63 puolestaan telejä, miksi näin?

h63:lla on nykyään ruuhka-aikoina aika täyttä, varsinkin aamuisin. Toisaalta teliautoihin siirtymällä saadaan myös automäärää vähennettyä kolmella, jolloin tuskin tulee pidemmän vuorovälin ansiosta jonoutumista.
 
Onko varikoilla enää tarvittavia tiloja/välineitä nivelien huoltamiseen ja korjaamiseen? Missä nivelbussi saadaan sisälle montun päälle tai on nostimia ylös nostoa varten?

Ei kai nostimista mitoittavaa kustannusta seitsemälle vuodelle saa millään, vaikka hankkisi upouudet nivelien rinnalla?

Huoltohallin pidentäminen sille yhdelle huoltolinjalle mitä kymmenkunta niveltä voi vaatia ei liene myöskään kovin repäisevä kustannus. Varsinkaan jos kyse on muutenkin remontoitavasta huoltolinjasta.
 
Miten niin 45:lle on tulossa pienkalustoa? sinne tulee A2-luokan autoja, eli vähintään 40 istumapaikkaa, ei sen pienempää kuin nykyinenkään kalusto! Mitä tulee Honkasuon uuteen alueeseen, kun sitä asutusta alkaa sinne todella tulemaan niin kyllä HSL varmasti tilanteeseen reagoi jos on tarvetta liikenteen lisäämiselle.

No tällä hetkellä h45:lla on 46-paikkaisia Ikarus E94:a. Silloin on 6-paikkaa vähemmän. Aamuisin ja iltaisin autot ovat aivan täynnä että istumaan ei pääse.
 
Näköjään linjalle h18 vaaditaan 2-akselisia ja h63 puolestaan telejä, miksi näin?

Ainakin h71:llä on niin paljon käyttäjiä että teli tai nivelbussi olis kyllä tarpeen, varsinkin ruuhka-aikana mennään ihan tuulilasikuormissa.

h18 en tiedä, mutta sen mitä olen h63:lla matkustanut niin ihan täydellä lastilla siinä mennään, ja välillä on joillekkin vuoroille teli eksynykkin, ei ole sekään oikein riittänyt.

Tuolla oli muuten jotain outoja kohtia, joista en ole kuullut mitään edes, eli h18 siirtyisi Eira - Munkkivuori reitille, h16 Rautatientori - Kulosaari, h55 Rautatientori - Koskela, olikoha vielä muitakin muutoksia. Onko noista jokin suunnitelma, kun en muista että olisin mistään asiasta lukenut...
 
Tuolla oli muuten jotain outoja kohtia, joista en ole kuullut mitään edes, eli h18 siirtyisi Eira - Munkkivuori reitille, h16 Rautatientori - Kulosaari, h55 Rautatientori - Koskela, olikoha vielä muitakin muutoksia. Onko noista jokin suunnitelma, kun en muista että olisin mistään asiasta lukenut...

Eikös nämä liity siihen jokin aika sitten julkaistuun Etelä-Helsingin joukkoliikennesuuunnitelmaan, käsitin kyllä että sekin oli vasta suunnitelma eikä vielä lainkaan lopullinen versio. Esimerkiksi tuon h18 muutos Eiraan taitaa toteutua vasta v.2015 jolloin linjan 14B sopimus päättyy. Tarkoittaako nuo linjojen 16 ja 55 päättämiset R.torille että linjan 24 reitti tulee vuoden 2013 alusta kulkemaan reittiä Eira(Merikatu)-Erottaja-Kamppi-Marian sairaala-Seurasaari?
 
Viimeksi muokattu:
Onko h68:lla ja h71/V:llä muka niin paljon matkustajia, että nivelbussi on tarpeellinen? Itse mieltäisin ennemminkin linjat h39 ja h59 näin kuormitetuiksi?
Eikös (jos liikennöitsijä valitsee A-vaihtoehdon) vain jommalle kummalle tulisi tässä kohteessa nivelbussit ja toiselle telibussit:
HSL:n hallituksen kokouksen esityslista sanoi:
Kohteen 145 vaihtoehdossa A, liikenteen hoitoon tarvitaan 12 telilinja-autoa ja 11 nivelbussia.
Niveliä pyydettäneen luultavasti h71/V:lle, jolla on tällä hetkellä ruuhkassa 6 min vuoroväli, eli yli kaksi kertaa 68:a tiheämpi.

h59 ei tarvitse niveliä, sillä ysin jatkettua Ilmalaan sen käyttäjämäärät laskevat juuri sille tasolle että telibusseilla pärjää. Lisäksi nivel-58 tasoittaa Herttoniemi-Pasila-välin kuormittumista. h39:n kanssa olen samaa mieltä, mutta usein perätysten tiheään ajelevat 71:set kyllä voittavat tarpeessa h59:n.

Onkos mitään yölinjaa, jonka seisomapaikatkin tuuppaavat loppumaan? Nivelet voisivat ehkä olla hyödyksi öisinkin varikoilla seisomisen sijaan. Viikonloppuisin päiväsaikaan taas niveliä voisi pyytää vaikka h11:lle, ainakin sesonkiaikaan.
 
Itseäni kyllä hieman ihmetyttää kuinka iso ero tehdään Telibussin ja Nivelbussin välille, nythän on esitetty että jos liikennöidään nivelillä, niin suuremman kapasiteetin takia säästetään monta autoa verrattuna teleihin. Silloin kun telit syrjäyttivät nivelet, perustelut olivat että teliin mahtuu yhtä paljon matkustajia kuin niveleen, kuinka tämä on nyt muuttunut? Toinen pointti taisi olla matalan telibussin huomattavasti halvempi hinta verrattuna niveleen, nivelen huoltokustannuksetkin taitavat olla korkeammat kuin telibussilla? Itselläni ei ole mitään sitä vastaan jos Helsinkiin saataisiin takaisin nivelbussit, toisi ainakin piristystä nykyiseen varsin yksitoikkoiseen kalustokantaan!
 
Takaisin
Ylös