HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Luin sen ekalla kerralla hätäsesti. Kirjoitin sen jälkeen tänne ja kun oli aikaa lukea kunnolla niin sain vastauksen.

Suosittelen arvostamaan muita foorumin käyttäjiä sen verran, että jatkossa luet huolella ennen tänne kirjoittamista ja vielä miettiä huolella, mitä kirjoitat.
 
Voisinpa heittää oman veikkauskupongin tulevasta kilpailutuloksesta

Kohde 141 (h58, h58B): Pohjolan Liikenne
Kohde 142 (h59): Pohjolan Liikenne
Kohde 143 (h63): Helsingin Bussiliikenne
Kohde 144 (h69): Helsingin Bussiliikenne
Kohde 145 (h68, h71, h71V): Veolia Transport
Kohde 146 (h92, h92N, h94, h94A, h94B, h94N, h94V, h95, h95N, h97, h97N, h97V): Helsingin Bussiliikenne

141&142: Pohjolan Liikennettä pidän todennäköisimpänä vaihtoehtona näille linjoille, lyhyet siirtymät päätepysäkeille, sekä jos PL innostuisi tarjoamaan uusien lisäksi vanhoja, löytyy nykyisestä kalustosta ylimääräisiä sopivasti

143&144: Näillä Helb voi jatkaa luontevasti, tosin h69:lle voisi löytyä joku muukin todennäköinen, mutta veikkaus Helbin piikkiin

145: Veolialla jää jonkin verran kalustoa ylitse elokuussa Espoosta, ja siirtymät Hakunilasta eivät olisi pahat näille kääntöpaikoille. Tästä kierroksen yllättäjä.

146: Nobinalla on myllypuron varikkotilat purku-uhan alla (ei vain tietoa milloin?) jolloin joutuisi hakemaan taas lisää varikkotilaa jostain. Herttoniemeen kun ei liian montaa bussia mahdu. Helbillä on varmasti tässä saumat ottaa tämä paketti takaisin haltuun ja käytettyä kalustoakin jää sopivasti ylitse nyt elokuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Reilun viikon päästä julkaistaan tulokset, joten veikataanpa.

Kohde 141 (h58, h58B): Pohjolan Liikenne
Kohde 142 (h59): Pohjolan Liikenne
Kohde 143 (h63): Nobina
Kohde 144 (h69): Tammelundin Liikenne
Kohde 145 (h68, h71, h71V): Helsingin Bussiliikenne
Kohde 146 (h92, h92N, h94, h94A, h94B, h94N, h94V, h95, h95N, h97, h97N, h97V): Nobina

141 ja 142: Ilmalan varikon sijainnin takia PL pitänee omat linjansa ja onhan heillä kalustoakin (telejä) jo valmiiksi.
143: Nobinalla voisi olla saumat tähän kohteeseen, kun autoja voisi kierrättää h65A:n ja h66/A:n kanssa.
144: TLL:lle sopiva pieni kohde varikon lähimaastossa.
145: HelB pitänee Latokartanon ja Pihlajamäen linjat. Ja TLL jatkanee alihankkijana.
146: Nobina tekee voittavan tarjouksen. Jos ei muuten niin kierrätyksen ja uusien autojen avulla. :D
 
Edellisen kirjoittajan veikkaus on toki mielenkiintoinen, mutta kohteen 145 veikkaus siitä, että TLL jatkaisi alihankkija Helbille tuskin toteutuu. Jos en ole ymmärtänyt väärin niin Helb tekee jatkossa tarjouksia vain siten, että se ajaa kaikki lähdöt itse. Tämän kilpailutuksen jälkeen jää vielä toki alihankintaan H72 Nobinalle ja yksi lähtö 363 Ventoniemelle.
 
Edellisen kirjoittajan veikkaus on toki mielenkiintoinen, mutta kohteen 145 veikkaus siitä, että TLL jatkaisi alihankkija Helbille tuskin toteutuu. Jos en ole ymmärtänyt väärin niin Helb tekee jatkossa tarjouksia vain siten, että se ajaa kaikki lähdöt itse. Tämän kilpailutuksen jälkeen jää vielä toki alihankintaan H72 Nobinalle ja yksi lähtö 363 Ventoniemelle.

Tämän takia voisin veikatakin, että TLL voisi jopa voittaakin lisää omaa liikennettä, kun kalustoa vapautuu h71/V:ltä. TLL ei taida alihankkia h79:llä enää? h72:n sopimuskin on katkolla jo ensivuoden lopulla jos/kun ei optiota tule. Tuo 363:n alihankinta lähtö 7.44 taitaa melkein kuulua liikennöintisopimukseen, sillä ventoniemi on tainnut ajaa sitä aina?
 
Tämän takia voisin veikatakin, että TLL voisi jopa voittaakin lisää omaa liikennettä, kun kalustoa vapautuu h71/V:ltä. TLL ei taida alihankkia h79:llä enää? h72:n sopimuskin on katkolla jo ensivuoden lopulla jos/kun ei optiota tule. Tuo 363:n alihankinta lähtö 7.44 taitaa melkein kuulua liikennöintisopimukseen, sillä ventoniemi on tainnut ajaa sitä aina?

Itse asiassa 363 on aikaisemmin kilpailutuksessa kuin H72. 363:n sopimus katkeaa syksyllä 2013 ja H72:n sopimus 2013 vuoden lopussa. Eli 363 on kilpailutuksessa joulukuun tienoilla 2012 ja H72 huhtikuun tienoilla 2013.
 
Hyvä voitto Veolialle! Nobina ja pohjolakin piti asemansa :) saas nähdä tuleeko vdl:stä uusi perusbussi kun alustavasti Veoliakin tarjonnut vain niitä :)
 
Helbin häviökierre siis jatkuu, Veolia teki komean paluun Helsingin sisäiseen liikenteeseen aiemmin voitetun h74:n lisäksi, nähtäväksi jää häviääkö Helb myös seuraavaksi ratkeavassa kilpailussa linjat 18, 39 ja 45? PKL jatkaa 58:n ja 59:n liikennöimistä teleillä eikä niveliä siis tule, mielestäni tämä oli aika odotettua. Nyt kun Veolia hankkii kaikki bussit kohteisiin uusina ja suuri osa muuttuu telikalustolla ajettaviksi niin ilmeisesti on tarkoitus pidentää ruuhka-ajan vuoroväliä ja kenties lyhentää päiväliikenteen vuoroväliä jolloin nykyisiä ruuhka-vuoroja voidaan ajaa kokopäivävuoroina? Tuntuisi muuten aika hölmöltä hankkia kallista uutta telikalustoa pelkkiin ruuhka-vuoroihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tullut niveliä, mutta seuraavaksi vuorossa olevalle Jokerille tilanne on sen kannalta eri, että kaiken kaluston pitää vaatimusten täyttääkseen olla joko uutta tai vahvasti peruskorjattua. Tällä kertaa vanhat telit näyttivät vieneen voiton.

Tosin Veolian teli-VDL:t ovat myös kaikki uusia, tarjottiinko siihen niveliä lainkaan? Marginaali olisi kiinnostava tietää, koska siitähän voisi arvata millaista kuljettajakustannusten nousua pitää vielä odottaa.
 
Tämähän on aivan loistava lopputulos. Juuri näin pitää HelBin vastuullisena toimia. Eli täytetään se olemassaolon perusedellytys, että pidetään hintataso kurissa osallistumalla tarjouskilpailuihin. Ammattitaitoisesti on löytynyt se hintataso, jolla tarjous ei mene kilpailijan kipurajan alle, mistä seuraisi harmillisesti voitto, vaan ollaan onnistuttu tarjoamaan ns. toiseksi paras hinta. Näin kilpailijat ovat joutuneet painamaan omat hintansa alhaisiksi, ovat voittaneet liikenteen ja me veronmaksajat säästymme tappiollisen HelBin enemmältä rahoittamiselta.

Sopii toivoa, että tulevissakin tarjouskilpailuissa käy samalla tavala. Paras HelB on sellainen HelB, joka ei koskaan voita mitään, mutta osallistuu aina hintakilpailuun.

Paljonkohan muuten hintatason nousu on prosenteissa tämän kilpailukierroksen osalta, kun vertaa edellisen kierroksen hintoihin?
 
Paljonkohan muuten hintatason nousu on prosenteissa tämän kilpailukierroksen osalta, kun vertaa edellisen kierroksen hintoihin?

Tuossa viestissä #82 olevassa linkissä on tiedot

Kohde 141+142 + 4,5%
Kohde 143+144 + 3,3%
Kohde 145 + 11,8%
Kohde 146 + 6,1%

Yhteensä + 6,6%
 
Hyvä tulos Veolialle (etenkin), Nobinalle ja Pohjolan Liikenteelle! :D
On ilahduttavaa nähdä Veolian menestyneen Helsingin sisäisessä tarjouskilpailussa ja Nobinan sekä Pohjolan Liikenteen pitäneen linjansa. HelB:llä taas lienee edessä irtisanomisia ja kalustopoistoja jonkin verran...

Onkos muuten tietoa miltä varikoilta noita Veolian ja Nobinan linjoja ajetaan?
 
Onkos muuten tietoa miltä varikoilta noita Veolian ja Nobinan linjoja ajetaan?

Olisiko h63 Tuupakasta, h69 voisi olla sama/Hakunila ja h68, h71 ja h71V samalla tavalla kuin h74 eli Hakunilasta.

Hyvä paluu kyllä Veolialla Helsingin sisäiseen liikenteesen. Pohjola piti hyvin 58, 58B ja 59 linjat, ja Nobina omat Itiksen linjansa. Veolialla saattaisi noiden tarjousten perusteella olla hyvät mahdollisuudet seuraavassakin kilpailutuksessa Helsingin linjojen osalta (24/2012). Kuukauden päästähän sen näkee.

Miten tuo PL:n vanha kalusto mitä tarjosivat, eikö niihin pidä pistää tilaajaväritykset sekä kolmas lastenvaunupaikka, vai oliko se ainoastaan uutena tuleviin autoihin?

Ja mille linjalle/linjoille nuo Nobinan 6x Volvo teliä menevät?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös