Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tietääkö kukaan mitään Espoon linjojen kilpailutuksesta?
Jos luitte tuolta HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013, niin juuri noita edellämainitsemianne muutosehdotuksia on toteutumassa. Linja h68 muutetaan kulkemaan suoraan Hämeentietä, Merihaan ja Hermannin osuuden korvaa linjat 55/55K (joka pätkäistään rautatientorille talviliikenteen 2012 alussa), ja linjalta 39 poistuu A ja 39N alkaa kulkemaan klo 21 jälkeen, 39 perusreitti pidennetään Martinlaaksoon ja uusi linja 39B alkaa liikennöimään nykyiseltä linjan 51 päätepysäkiltä Hankasuontien päästä.
Jos luitte tuolta HSL:n liikennöintisuunnitelmasta 2012-2013,...
Tapahtuuko nuo 39 yms. talviliikenteessä 2012?
Oletteko tuumanneet, että mitkä yhtiöt tulevat liikennöimään tulevia viikonlopun aamuyölinjoja? Nythän lakkautettavia h04:ää, h05:ttä, h08:aa ja h09:ää liikennöi Nobina. Tuleeko se ajamaan linjoja h72N ja h76N, ainakin luulen niin. Mutta kuka hoitaa linjan h67N. Käsittääkseni Nobinan sopimuskausi jatkuu ainakin vuoden 2013 loppuun. Myös linjoilla h40, h43, h64N, h68 ja h71 jatketaan viikonloppuöinä liikennettä. Hoitavatkohan "päiväyhtiöt" myös aamuyöliikenteen vai käykö niinkuin takavuosina kun Itä-Helsingin aamuyölinjoilla Helb (vai oliko se vielä HKL-Bussillikenne) ajoi jokaöiset lähdöt ja Connex viikonloppulähdöt?
Tarjouskilpailun ratkaisu:
Kohde 115 (20, 20N, 04N): Veolia Transport Espoo ja Veolia Transport Vantaa -tarjousyhteenliittymä
Kohde 116 (81, 81B): Nobina Finland
Kohde 117 (80, 82, 82B, 83): Nobina Finland
Kohde 118 (24, 40, 42, 43, 02N): Helsingin Bussiliikenne
Kohde 119 (41): Helsingin Bussiliikenne
Kohde 120 (75, 77, 05N): Helsingin Bussiliikenne
Lisätietoja: HSL
05N liikennöitsijä vaihtuu vuodenvaihteessa Helsingin bussiliikenteeksi. Tarjouskilpailu 20/2010
05N:n liikennöitsijä vaihtuu kylläkin vasta 1.1.2014, eli Nobina tullee liikennöimään 76N:ää siihen asti.
Liikennöintisuunnitelma 2012-2013 sanoi:Linjat 03N-09N
Talviliikenteen alussa linjat 05N, 06N, 08N ja 09N lopetetaan. Linjat korvataan seuraavasti:
05N: Perustetaan uusi linja 76N: Rautatientori – Malmi – Tapanila – Puistola – Heikinlaakso – Tattarisuo – Rautatientori. Pihlajamäen yöliikenne hoidetaan jatkamalla linjan 71 liikennöintiaikaa per-jantai- ja lauantaiöinä.
06N: Perustetaan uusi linja 72N: Rautatientori – Patola – Pukinmäki – Töyrynummi – Suutarila – Siltamäki – Rautatientori. Koskelan ja Oulunkylän yöliikenne hoidetaan jatkamalla linjojen 64N ja 65N liikennöintiaikaa perjantai- ja lauantaiöinä.
08N: Jatketaan linjojen 68 ja 71 liikennöintiaikaa perjantai- ja lauantaiöinä.
09N: Perustetaan uusi linja 67N: Rautatientori – Metsälä – Maunula – Paloheinä – Torpparinmäki – Rautatientori. Käpylän ja Oulunkylän yöliikenne hoidetaan jatkamalla linjan 64N liikennöintiaikaa perjantai- ja lauantaiöinä.
Muutoksilla parannetaan yölinjaston selkeyttä ja kattavuutta
05N:n liikennöitsijä vaihtuu kylläkin vasta 1.1.2014, eli Nobina tullee liikennöimään 76N:ää siihen asti.
HSL sanoi:Linjat ja liikennöitsijät 1.1.2012 alkaen
Linjat 20, 20N, 04N
Veolia Transport Vantaa Oy ja Veolia Transport Espoo Oy tarjousyhteenliittymä
Linjat 81, 81B, 80, 82, 82B, 83
Nobina Finland Oy
Linjat 24, 40, 42, 43, 02N, 41
Helsingin Bussiliikenne Oy
Linjat 75, 77, 05N
Helsingin Bussiliikenne Oy
Eli mikä ihme nyt sitten pitää paikkaansa?
Kyllä - 02N, 04N ja 05N kilpailutettiin juuri hetki sitten ja kyseisten pakettien sopimukset astuvat voimaan 1.1.2012.
Kuitenkin 02N:n, 04N:n ja 05N:n sopimukset sisällytetään näihin paketteihin vasta 1.1.2014 kun nykyiset sopimukset loppuvat. HelB ajaa siis 02N:ää 31.12.2013 asti, jolloin liikennöitsijäksi vaihtuu HelB, NF ajaa 04N:ää 31.12.2013 asti, jolloin liikennöitsijäksi vaihtuu VT ja NF ajaa myös 05N:ää 31.12.2013 asti, jolloin liikennöitsijäksi vaihtuu HelB.
Nimim. joboo ei totisesti tainnut lukea tai sitten luetun ymmärtämisessä on vakavia puutteita. Tekstissä mainitaan varsin selväsanaisesti laskujeni mukaan kolme kertaa, että muutokset tapahtuvat talviliikenteen alussa. Kaiken järjen mukaan siis ensi syksynä, koska kyse on liikennöintisuunnitelmasta 2012-13.
Toisaalta noilla uusilla reiteillä 09N:n vuorovälin voisi säilyttää puolessa tunnissa ajamalla sitä vain kahdella autolla kolmen sijaan - nykyään kierrosaika on noin 60-70 minuuttia. Tuolloin 68:n ja 71:n yölähtöjä voisi ajaa kolmella yhteisellä autolla niin, että kummallakin linjalla vuoroväli olisi 40 minuuttia. Esimerkiksi ykkösauto ajaisi 2.00 Rtorilta Pihlajamäkeen, 2.30 Pihlajamäestä Rtorille, 3.00 Rtorilta Latokartanoon, 3.30 Latokartanosta Rtorille ja 4.00 Rtorilta Pihlajamäkeen. Kakkosauton ensimmäinen lähtö taas olisi 2.20 Rtorilta Latokartanoon ja kolmosauton ensimmäinen lähtö 2.40 Rtorilta Pihlajamäkeen - tai kenties 2.00 Latokartanosta Rtorille ennen sitä?