Enpä ois millään uskonu että HelB tulee voittamaan Jokerin...
Uusimmassa Paikallisliikenne-lehdessä asiantuntijat puhuivat HelB:n asemasta nyt ja tulevaisuudessa. Yksi heistä totesi, että HelB:n tulisi olla HSL:n uusien käytäntöjen ja palveluiden kokeilijayritys, jolloin HelB täyttäisi tehtävänsä kaupungin omistamana yrityksenä paremmin ja tappiot pienenisivät. Näen tämän Jokerin voittamisen kuuluvan juurikin tähän suunnitelmaan, sillä Jokerillehan tulee avorahastus, joka on uusi käytäntö HSL-alueella. Myös lukuisat kilpailutushäviöt viime aikoina ovat saattaneet kuulua tähän suunnitelmaan. Kun hävitään pienet linjat pois, saadaan isommille kokonaisuuksille (lentokenttälinjat, Jokeri ja tiettyjen alueiden linjat) tilaa. Ja onhan se myös henkilökunnan kannalta edullisempaa, kun on isot suuntaviivat, joiden mukaan edetään.
Nobina hävisi kolme linjaa, joista kaksi (h16 ja h55) ehkä ihan tarkoituksella. Ensi elokuusta lähtienhän Myllypurosta ei sitten enää ajetakaan kuin linjat h92/N, h94/A/B/N/V, h95/N ja h97/N/V, jolloin autot on helppo siirtää sieltä esim. Herttoniemeen, jos ja kun Myllypuron varikko suljetaan. Näin Nobina siis pienentää sitä automäärää, joka pitää uudelleensijoittaa.
Ja vielä autoihin liittyen: Nobinan tuntien on hyvin mahdollista, että poistetaankin Jokeri-Volvoja vanhojen autojen sijaan. Alkavat ne sen verran rujossa kunnossa olla muuhun Nobinan kalustoon verrattuna.
Lopuksi pyytäisin huomioimaan, että ylläoleva kirjoitus perustuu omiin käsityksiini, eikä kaikki tieto välttämättä ole faktaa.