HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Olikohan muuten HelBin viime kilpailutuksen tappio taktinen jotta saataisiin Varhan varikolle Jokerien autoilla tilaa? Muistaakseni suurin osa ellei kaikki h68, h71 ja h71V:n vuoroista ajetaan Varhasta ja h63:n kaikki vuorot ja h69:n osa vuoroista Varhasta. Omissa silmissäni tuo näyttää kyllä taktiselta häviöltä (ja riskin ottamiselta)
69 ajetaan kokonaan Varhasta mutta 63 kylläkin kokonaan Ruhasta;varikon ohi menevä linja, mitä järkeä olisi ajaa Varhasta? :eek:
 
Nobinalta jää nyt melkoinen määrä suhteellisen uutta telikalustoa jokerilta tyhjänpantiksi, mikähän on näiden telivolvojen 447-475 tulevaisuus? Niillähän pystyisi korvaamaan kaikki vanhemmat teliautot, eli -99 City L-telit, loput -00 teli-ikarukset sekä -01 teli-säfflet.

Tämä olisi vähintäänkin suotavaa, Nobina pystyy häivyttämään kaikki tätä sarjaa vanhemmat Telit pois ensi syksynä.

Hyvä voitto helbille :) h55 Veolialle oli aika oletettava, ottaen huomioon että Koskelan varikon sijainti oli heillä tiedossa tarjousten jättämisen aikaan
 
69 ajetaan kokonaan Varhasta mutta 63 kylläkin kokonaan Ruhasta;varikon ohi menevä linja, mitä järkeä olisi ajaa Varhasta? :eek:

Enpä olekaan pitkään aikaan 69:ä ajanut, mutta viimeksi kun tänä vuonna ajoin, sitä ajettiin vielä Ruhasta. Samoin 63 ajetaan kokonaan Ruhasta, josta olemmekin yhtä mieltä.

---------- Viesti lisätty kello 13:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:58 ----------

HELSINGIN BUSSILIIKENNE Jokerille? Tätä en kyllä odottanut.. Noh katsotaan mitä siitä tulee..
Jos tietäisi mitä kalustoa tulee niin olisi jees.

Siellä varmaan ajetaan linjan 550 aikataulun mukaisesti linja-autolla.

Ja epäilemättä, kun katsoo Helsingin Bussiliikenne Oy:n kaluston kuntoa tänä päivänä, siellä varmaan ajetaan linjan 550 aikataulun mukaisesti nykyistä parempikuntoisilla linja-autoilla.
 
Siellä varmaan ajetaan linjan 550 aikataulun mukaisesti linja-autolla.

Ja epäilemättä, kun katsoo Helsingin Bussiliikenne Oy:n kaluston kuntoa tänä päivänä, siellä varmaan ajetaan linjan 550 aikataulun mukaisesti nykyistä parempikuntoisilla linja-autoilla.

Noh, onneksi vaadittiin kaikki Jokeri -autot uusina.. HelB olisi muuten tarjonnut vanhoja romujaan niinkuin lentokenttälinjoillekkin tarjosi :lol:

Mitä Nobinan Jokeri -autoihin tulee, joko ne myydään tai niihin tehdään kalliit korjaukset. Kaikkien kunto on tyydyttävä tai huonompi. Ihmettelen kyllä jos kaikki autot säästetään, vaikka tulevathan ne halvemmaksi kun uudet autot.

---------- Viesti lisätty kello 13:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:03 ----------

Enpä olekaan pitkään aikaan 69:ä ajanut, mutta viimeksi kun tänä vuonna ajoin, sitä ajettiin vielä Ruhasta. Samoin 63 ajetaan kokonaan Ruhasta, josta olemmekin yhtä mieltä.

Tullut pieni typo näköjään... Piti siis lukea että h63 kokonaan Ruhasta... Pitäisi varmaan nukkua enemmän :lol: h69 kyllä on viimeisten havaintojen mukaan ajettu osin Ruhasta ;) Se selittääkin sen miksi siellä on välillä viikonloppuisin 415 ja 451:n HSL-Scaloja.
 
Tämä olisi vähintäänkin suotavaa, Nobina pystyy häivyttämään kaikki tätä sarjaa vanhemmat Telit pois ensi syksynä.

Ei nyt sentään niin nopealla aikataululla, ovathan nuo telivolvot 447-475 kiinni jokerilinjalla Elokuuhun 2013:)
 
Noh, onneksi vaadittiin kaikki Jokeri -autot uusina.. HelB olisi muuten tarjonnut vanhoja romujaan niinkuin lentokenttälinjoillekkin tarjosi :lol:

Mitä Nobinan Jokeri -autoihin tulee, joko ne myydään tai niihin tehdään kalliit korjaukset. Kaikkien kunto on tyydyttävä tai huonompi. Ihmettelen kyllä jos kaikki autot säästetään, vaikka tulevathan ne halvemmaksi kun uudet autot.

Ei pahaa sanaa työnantajasta, joten sanotaan vaikkapa että sellaista se liiketoiminta on ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Noh, onneksi vaadittiin kaikki Jokeri -autot uusina.. HelB olisi muuten tarjonnut vanhoja romujaan niinkuin lentokenttälinjoillekkin tarjosi :lol:

Ota huomioon että Lentokenttälinjojen sopimuskausi on huomattavasti normaalia lyhyempi koska se on sidoksissa kehäradan valmistumiseen, jos kehärataa ei olisi tulossa niin varmasti sinne olisi vaadittu huomattavasti enemmän uusia busseja.
 
Ota huomioon että Lentokenttälinjojen sopimuskausi on huomattavasti normaalia lyhyempi koska se on sidoksissa kehäradan valmistumiseen, jos kehärataa ei olisi tulossa niin varmasti sinne olisi vaadittu huomattavasti enemmän uusia busseja.

No niinpä näyttää, en olekkaan ajatellut asiaa ollenkaan tuolla kannalla... Mutta kyllä silti olisin matkustellut vaikka Veolian blue1 City L:llä kun käsiin hajoavilla 300-sarjan Scaloilla (pahoittelut forumia lukeville HelBin kuskeilla, mutta asia nyt vaan on näin) ;)

Mutta sanotaanko nyt näin että ihan suhtkoht hyvin HelB on lentokenttälinjoja hoitanut, nyt kun kuljettajat vihdoin tottelevat väliaikoja usein palautteen jälkeen.
 
En nyt tarkkaan tiedä Helbin Scalojen kunnosta, mutta tuskin ovat huonompia, kuin Nobinan Ikarus-Scaniat. :lol:
 
Enpä ois millään uskonu että HelB tulee voittamaan Jokerin...

Uusimmassa Paikallisliikenne-lehdessä asiantuntijat puhuivat HelB:n asemasta nyt ja tulevaisuudessa. Yksi heistä totesi, että HelB:n tulisi olla HSL:n uusien käytäntöjen ja palveluiden kokeilijayritys, jolloin HelB täyttäisi tehtävänsä kaupungin omistamana yrityksenä paremmin ja tappiot pienenisivät. Näen tämän Jokerin voittamisen kuuluvan juurikin tähän suunnitelmaan, sillä Jokerillehan tulee avorahastus, joka on uusi käytäntö HSL-alueella. Myös lukuisat kilpailutushäviöt viime aikoina ovat saattaneet kuulua tähän suunnitelmaan. Kun hävitään pienet linjat pois, saadaan isommille kokonaisuuksille (lentokenttälinjat, Jokeri ja tiettyjen alueiden linjat) tilaa. Ja onhan se myös henkilökunnan kannalta edullisempaa, kun on isot suuntaviivat, joiden mukaan edetään.

Nobina hävisi kolme linjaa, joista kaksi (h16 ja h55) ehkä ihan tarkoituksella. Ensi elokuusta lähtienhän Myllypurosta ei sitten enää ajetakaan kuin linjat h92/N, h94/A/B/N/V, h95/N ja h97/N/V, jolloin autot on helppo siirtää sieltä esim. Herttoniemeen, jos ja kun Myllypuron varikko suljetaan. Näin Nobina siis pienentää sitä automäärää, joka pitää uudelleensijoittaa.

Ja vielä autoihin liittyen: Nobinan tuntien on hyvin mahdollista, että poistetaankin Jokeri-Volvoja vanhojen autojen sijaan. Alkavat ne sen verran rujossa kunnossa olla muuhun Nobinan kalustoon verrattuna. ;)

Lopuksi pyytäisin huomioimaan, että ylläoleva kirjoitus perustuu omiin käsityksiini, eikä kaikki tieto välttämättä ole faktaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä olisi vähintäänkin suotavaa, Nobina pystyy häivyttämään kaikki tätä sarjaa vanhemmat Telit pois ensi syksynä.

Ei nyt sentään niin nopealla aikataululla, ovathan nuo telivolvot 447-475 kiinni jokerilinjalla Elokuuhun 2013:)

601 - 619-sarjan telejä jää syksyllä niin paljon yli, että periaattessa niillä voisi korvata kaikki vanhat telit Ruotsin Säfflejä lukuunottamatta.
 
601 - 619-sarjan telejä jää syksyllä niin paljon yli, että periaattessa niillä voisi korvata kaikki vanhat telit Ruotsin Säfflejä lukuunottamatta.

Offtopicina voisin sanoa että ne ruotsin tuliaiset voisi kyllä poistaa ihan ensimmäisenä, mielestäni on ollut virhe tuoda sitä ongelmajätettä suomeen ;)
 
"16, 17, 18, 18N, 39N, 45 ja 55 sekä seutulinja 39. Näille linjoille tulee tammikuussa 13 uutta vähäpäästöistä, EEV-normit täyttävää bussia."

Vain 13 uutta bussia! Se tarkoittaa että H17, H18, H45 ja S39:llä on sitten loput romuja kun ne kerran ovat He... Siellä on kaikkilla liikenteesä 2 uutta ja loput vanhoja.... :(
 
Takaisin
Ylös