HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2013

Kyllähän tämä on aika ihmeellinen tilanne: "ruohonleikkureita" ollaan jo laivaamassa Suomeen. Varikko ja ajosarjat ovat jo valmiina. Allekirjoittanut, ja moni muu kuljettaja, ollaan aloittamassa uudella Veturitien varikolla vuodenvaihteessa.

HSL ja sen hallitus voisi hieman mennä itseensä: seuraavan kerran estetään tällaisen tilanteen tapahtuminen. Hylätään sitten suoraan puutteelliset tarjoukset. Nyt asioita saatetaan puida oikeudessa vielä pitkäänkin. Joukkoliikenteen kilpailuttaminen ei ole mitään "karkkikauppaa", jossa vialliset karkit voidaan vaihtaa tuosta vaan toisiin. Liikennöitsijällä on muutama kiireellinen kuukausi aikaa valmistautua liikennöinnin aloittamiseen ja kallis kalustokin on hankittava ja, ennenkaikkea, toimitettava ajallaan. Nykyään on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että varsinkin uutta päästötekniikkaa omaavat bussit toimitetaan kuukausia myöhässä. Sitten, juuri ennen liikenteen alkua, joku joukkoliikennealaa tuntematon oikeusistuin (siltä se ainakin vaikuttaa) päättääkin, ettei HSL:n ja liikennöitsijän välinen sopimus käykään. Ei bussivalmistajalle voi vain soittaa, että "ei me tarvitakaan tilaamiamme busseja".
 
HSL ja sen hallitus voisi hieman mennä itseensä: seuraavan kerran estetään tällaisen tilanteen tapahtuminen.

Se hallitus on ihan kumileimasin. Kyllä vika on virkamiehissä, kun on tällaisista muotoseikoista kyse.
 
Sitten, juuri ennen liikenteen alkua, joku joukkoliikennealaa tuntematon oikeusistuin (siltä se ainakin vaikuttaa) päättääkin, ettei HSL:n ja liikennöitsijän välinen sopimus käykään. Ei bussivalmistajalle voi vain soittaa, että "ei me tarvitakaan tilaamiamme busseja".

Ei tietenkään voi vaatia, että tuomioistuin tuntisi hyvin kaikki alat. Eikä sillä loppujen lopuksi ole väliäkään. Laki on laki ja tässä tilanteessa on toimittu virheellisesti ja on oikein että se korjataan, vaikka se saattaa aiheuttaa ongelmia palveluun. Olettaisin, että jos PL ei voita tulevaa kilpailutusta, on HSL:n pakko maksaa sille jonkinlaista korvausta ja todennäköisesti vielä suhteellisen suurta sellaista.
 
Koska olen vain yleisimpien alojen erikoisasiantuntija, selventäisikö joku mulle, mitä eroa on PL:n ruohonleikkurilla ja Murray-merkkisellä ruohonleikkurilla?

Ei oikeastaan mitään. Pl:n ruohonleikkureihin mahtuu vähän enemmän matkustajia, kun Murrayyn ;) Pl:n ruohonleikkuri = Vdl Citea LLE, eli vastaavia kuin Nf 822-890

Ääniltään pikku vdl muistuttaa ennemmin Kubotaa ;) http://www.youtube.com/watch?v=xn7jDxUVMD0
 
En oikein tiedä :D Mutta mielestäni näissä hybrideissä tuo voimansiirron hurina on huomattava, vai kuuluuko se sittenkin sähkömoottoreista? Kuka muuten tuo Solarista maahan?
Solaris Urbino Hybridi 12:ssa on sama 6.7-litrainen Cummins-moottori kuin "pikku-VDL:ssä". Nyt sama moottori on tarjolla myös Scanian "7-litraiseksi" Euro 6-moottoriksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 9:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:32 ----------

Kuka muuten tuo Solarista maahan?
Löytyi seuraava tieto:
http://www.ammattiautot.fi/uutiset/nyt-se-tulee-solaris-nimittain/ sanoi:
Linja-autojen maahantuonnista vastaa Solaris Bus & Coach S.A, joskin myyntityötä tehdään Uudestakaupungista Valmet Automotiven henkilökunnan voimin. Huolto- ja muissa jälkimarkkinatoiminnoissa luotetaan pääkaupunkiseudulla vankan aseman saavuttaneen Pehycon Oy:n osaamiseen.
 
Koska olen vain yleisimpien alojen erikoisasiantuntija, selventäisikö joku mulle, mitä eroa on PL:n ruohonleikkurilla ja Murray-merkkisellä ruohonleikkurilla?

Puhuttaessa ruohonleikkureista foorumilla viitataan ilmeisesti VDL:ien "pieniin" moottoreihin. Kummasti nuo uudehkot Scalat ja 8900 Volvot vaan jää jälkeen lähdettäessä yhtäaikaa tasamaapysäkeiltä. Nää kiihtyy ihan hyvin tasamaalla ja alamäissä verrattuna edellä mainittuihin ilmeisesti johtuen siitä, että näissä ei ole kiihtyvyydenrajoitinta. Toimiva kickdown myös löytyy, joten näissä kuljettaja voi vielä ihan itse vaikuttaa auton kiihtyvyyteen. Raskaasti kuormattuina ja ylämäissä näistä tosiaan alkaa puhti hieman hiipua, mutta kertaakaan ei oo vielä välille jääty :biggrin: Koneessa voima siis riittää vallan mainiosti HSL-liikenteeseen. Muutenkin hyviä autoja erityisesti Mannerheimintiellä sopivasta koosta ja hyvästä oviratkaisusta johtuen (1+2+0). Ne, jotka kaipaavat lisätietoa Mannerheimintien ruuhkaliikenteestä voivat lukea Dante Alighierin teoksesta Jumalainen näytelmä osuuden "Helvetti".
 
MAO:472/13 sanoi:
-----
Mikäli Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä aikoo edelleen toteuttaa Helsingin sisäisen ja seudullisen linja-autoliikenteen hoitamista koskevan hankinnan kohteen 170 osalta kysymyksessä olevan tarjouskilpailun perusteella, sen on vertailtava tarjoukset uudelleen ja tehtävä uusi perusteltu hankintapäätös ottaen huomioon tässä päätöksessä mainitut seikat.

-----
Mitäs autoja HelB tarjosikaan tähän "h51/h56"-pakettiin?
 
Takaisin
Ylös