HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2013

Muutamia huomioita markkinaoikeuden päätöstekstistä:

"Muut kirjelmät

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä on esittänyt muun ohella, ettei valittajan tarjous olisi menestynyt tarjousvertailussa, vaikka voittaneen tarjoajan tarjoamat hybridibussit olisi laatupisteytyksessä arvioitu ainoastaan Euro EEV -tason mukaan."
Ihme ininää HSL:lta. Jos Pohjolan Liikenne olisi tarjonnut EEV-tasoisia hybridejä, ei mitään ongelmaa olisi tullut, kun tarvittavat autotiedot olisivat olleet olemassa. Näin ei kuitenkaan menetelty. Miksi?

"Tarjoaja vastaa tarjouksensa sisällöstä ja siitä, että tarjouksen jättämiselle varatun määräajan päättyessä sen tarjous täyttää tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset. Tarjousvertailussa tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu voi toteutua ainoastaan, jos tarjoukset ovat keskenään yhteismitallisia ja vertailukelpoisia. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan että hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen tarjouskilpailusta silloin, kun tarjouksen puutteellisuus tai tarjouspyynnön vastaisuus vaarantaa tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun tarjousvertailussa.

Markkinaoikeus toteaa, että tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan tarjottavien EEV tai Euro 6 -tason energiatehokkaiden linja-autojen CO2-päästönalenemat on tullut ilmoittaa valmistajan virallisten mittausten mukaan. Valittaja on tarjouspyynnössä varattua mahdollisuutta hyödyntäen tiedustellut hankintayksiköltä nimenomaisesti Euro 6 -tason linja-autoihin liittyen, onko valmistajan lupaus CO2-päästönalenemista riittänyt, jos käytössä ei ole ollut virallisia mittaustuloksia. Hankintayksikkö on tarjoajille toimittamassaan vastauksessaan ainoastaan toistanut tarjouspyynnössä mainitulta osin lausutun.

Edellä esitetty huomioon ottaen markkinaoikeus katsoo, etteivät tarjoajat ole voineet ymmärtää tarjouspyyntöasiakirjoja siten, ettei tarjoukseen olisi tarvinnut liittää valmistajan virallista mittaustulosta CO2-päästönalenemista A1-tyypin Euro 6 -tason linja-autoihin liittyen.

Voittaneen tarjoajan tarjouksen liitteenä ei ole ollut kyseistä tarjouspyynnössä edellytettyä valmistajan virallista mittaustulosta tarjouksessa tarjottujen A1-tyypin Euro 6 -tason linja-autojen osalta. Voittaneen tarjoajan tarjous ei siten ole vastannut tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitettyjä vaatimuksia. Hankintayksikkö on näin ollen menetellyt virheellisesti, kun se on valinnut tarjouspyynnön vastaisen Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n tarjouksen."
Tulee väistämättä mieleen, onko HSL:lla haluttu suosia PL:n tarjousta jättämällä tarjouksessa oleva puute huomiotta tarjouksia käsitellessä?

Edellisestä lainauksesta vielä uudestaan kohta:
"Edellä esitetty huomioon ottaen markkinaoikeus katsoo, etteivät tarjoajat ole voineet ymmärtää tarjouspyyntöasiakirjoja siten, ettei tarjoukseen olisi tarvinnut liittää valmistajan virallista mittaustulosta CO2-päästönalenemista A1-tyypin Euro 6 -tason linja-autoihin liittyen."

Ja sitten:
"Markkinaoikeus kumoaa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän 16.4.2013 tekemän hankintapäätöksen § 60 kohteen 170 osalta. Markkinaoikeus kieltää Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymää mainitulta osin tekemästä hankintasopimusta sanotun päätöksen perusteella tai panemasta sitä muutoin täytäntöön nyt asetetun 300.000 euron sakon uhalla."
Panenasta sitä muutoin täytäntöön? Eli siis onko myös Pohjolan Liikenteen kanssa tehty suorahankintasopimus tämän perusteella kielletty?

Olisi kyllä syytä tarkastella HSL:n virkamiesten toimintaa, kun tämä on jo toinen markkinaoikeuden tuomio lyhyen ajan sisällä...
 
Asia on selvä markkinaoikeuden päätöksen osalta ja pulinat pois. Nyt sitten katsotaan mitä seuraavaksi tapahtuu..
 
Markkinaoikeuden päätös ei kuitenkaan ole vielä lainvoimainen, vaan siinä on 30 päivän valitusoikeus (MAO-päätös ymmärtääkseni 3.12.2013). Vaikka HSL ei valittaisikaan asiasta, minun laskujeni mukaan ko. valitusajan aiheuttama "karenssiaika" ulottuu linjojen h51 ja h56 liikennöinti ajalle ensi vuoden puolelle ja 2. tammikuuta niitä pitäisi jonkun liikennöidä.
 
Viimeksi muokattu:
HSL:n mukaan h51 ja h56 liikennöidään normaalisti myös vuodenvaihteen jälkeen.

Kun luin tarkemmin tuota markkinaoikeuden päätöstä, sattui silmääni kohta:

"Hankintayksikön virheellinen menettely voidaan tässä tapauksessa korjata siten, että hankintayksikkö vertailee tarjoukset uudelleen ja tekee uuden perustellun hankintapäätöksen.

Mikäli Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä aikoo edelleen toteuttaa Helsingin sisäisen ja seudullisen linja-autoliikenteen hoitamista koskevan hankinnan kohteen 170 osalta kysymyksessä olevan tarjouskilpailun perusteella, sen on vertailtava tarjoukset uudelleen ja tehtävä uusi perusteltu hankintapäätös ottaen huomioon tässä päätöksessä mainitut seikat."

Olisiko tuo jo tehty, ja PL valittu silti liikennöitsijäksi, vai onkohan vain väliaikainen sopimus?
 
Olisiko tuo jo tehty, ja PL valittu silti liikennöitsijäksi, vai onkohan vain väliaikainen sopimus?

Kuten vristo kirjoitti, ei markkinaoikeuden päätös ole vielä lainvoimainen, joten uutta hankintapäätöstä ei ole voitu tehdä. HSL:llä noin suuret hankintapäätökset tekee hallitus, joten hankintapäätökset pystyy tarkistamaan helposti katsomalla läpi hallituksen pöytäkirjat. Hankintapäätöksen tekemisen jälkeen on vielä aina valitusaika, ennen kuin päätös tulee lainvoimaiseksi. Ennen kuin hankintapäätös on lainvoimainen, ei sen mukaista liikennöintisopimusta luonnollisestikaan voida allekirjoittaa. Ja kuten kirjoitin 28.6., on PL:n ja HSL:n välinen väliaikainen sopimus voimassa siihen saakka, kun varsinainen liikennöintisopimus on allekirjoitettu tai uusi kilpailutettu liikenne alkaa.
 
Kuten vristo kirjoitti, ei markkinaoikeuden päätös ole vielä lainvoimainen, joten uutta hankintapäätöstä ei ole voitu tehdä. HSL:llä noin suuret hankintapäätökset tekee hallitus, joten hankintapäätökset pystyy tarkistamaan helposti katsomalla läpi hallituksen pöytäkirjat. Hankintapäätöksen tekemisen jälkeen on vielä aina valitusaika, ennen kuin päätös tulee lainvoimaiseksi. Ennen kuin hankintapäätös on lainvoimainen, ei sen mukaista liikennöintisopimusta luonnollisestikaan voida allekirjoittaa. Ja kuten kirjoitin 28.6., on PL:n ja HSL:n välinen väliaikainen sopimus voimassa siihen saakka, kun varsinainen liikennöintisopimus on allekirjoitettu tai uusi kilpailutettu liikenne alkaa.

Kiitos selvennyksestä. Halusin tietää nimenomaan sen, että millaisella sopimuksella noita linjoja 2.1. alkaen ajetaan, kun on keskusteltu väliaikaisenkin sopimuksen täytäntöönpanokiellosta. Mutta varsinaisen liikennöintisopimuksen tekemiseen palattaneen siis 21.1., kun HSL:n hallitus ensimmäisen kerran ensi vuonna kokoontuu.
 
HelB:ltä vapautui liikenteestä tämän kierroksen ansiosta reilut 50 autoa. Uusia sopimuksiakaan ei ole alkamassa eikä vanhoissa sopimuksissa ole kovin monelle suunnitteilla jatkokäyttöä. Onko jo havaintoja tai tietoa siitä miten HelB tulee uudelleenjärjestelemään kalustoansa tai tekemään poistoja tästä häviöstä johtuen?
 
Nobinan ja HelB:n pienoisbussit mennevät myyntiin kun Taksikuljetus voitti kaikki Helsingin palvelulinjat?
Näkynyt monenlaista kalustoa tänään linjoilla 31 ja 32. Yksi Taksikuljetuksen pikkubussi kyllä, mutta lisäksi yksi HelB:ille kuulunut (kuuluva?) Jouko-väreissä kulkenut auto, jonka kilpien mukaan linjan numero oli vielä "J31", sekä yksi ikivanha auto, jossa oli vielä vanhan Palvelulinjan logo!
 
Markkinaoikeuteen on valitettu kohteen 170 hankinnan keskeyttämispäätöksestä ja kohteen linjojen kilpailuttamisesta uudelleen. Lainaus markkinaoikeuden sivuilta:
VIREILLE: 7.2.2014
HANKINTAYKSIKKÖ: Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä
HANKINTAPÄÄTÖS: Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) hallituksen päätös 21.1.2014 § 3, hankintamenettelyn keskeyttäminen bussiliikenteen tarjouskilpailun 27/2013 kohteesta 170 sekä päätös 21.1.2014 § 4, uuden kilpailutuksen järjestäminen.
 
Markkinaoikeuteen on valitettu kohteen 170 hankinnan keskeyttämispäätöksestä ja kohteen linjojen kilpailuttamisesta uudelleen. Lainaus markkinaoikeuden sivuilta:
VIREILLE: 7.2.2014
HANKINTAYKSIKKÖ: Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä
HANKINTAPÄÄTÖS: Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) hallituksen päätös 21.1.2014 § 3, hankintamenettelyn keskeyttäminen bussiliikenteen tarjouskilpailun 27/2013 kohteesta 170 sekä päätös 21.1.2014 § 4, uuden kilpailutuksen järjestäminen.
Kumpiko osapuoli nyt valittanut?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös