Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Nuo nivelbussit ovat kyllä näppäriä pyöritellä Eiran ja Punavuoren ahtailla kaduilla. Ratikankin kanssa olen hyvin mahtunut kohtaamaan kun kumpikin toimii yhteisymmärryksessä toisensa kanssa. Siitä iso kiitos raitiovaununkuljettajille.
Linjojen luonteissa on tavallaan kaksi ääripäätä, Helsingin niemellä kulkevat hyvin hankalassa liikenneympäristössä kulkevat linjat, ja sitten hyvin harvapysähdyksiset maantielinjat korkeine nopeuksineen. Huomattava osa linjoista asettuu näiden kahden ryhmän väliin niin perinteisellä HSL-alueella kuin sen ulkopuolellakin.
Missä muuten PL:n sähköbussit ladataan linjalla 787 Helsinki - Porvoo?
Porvooseen menevä linja on 788 (787 menee Pornaisten suuntaan) ja vastaus kysymykseesi 78x linjoilla kulkevien bussien latausta koskien on Laukkosken/Jokimäen varikko Pornaisissa joka sijaitsee noin 10km koilliseen Nikkilästä. Zige osaa varmaan vastata ladataanko myös pientä osaa kyseisen paketin busseista Södiksen pienemmällä varikolla.
Aika moni kollegoistani on sellaisia, jotka eivät koskaan aiemmin olleet ajaneet nivelbussilla ennen viime syksyä. Nyt kun kaikki pääsevät niitä ajamaan (niitä ajavat kaikki Klovin ja Köysikujan varikoiden kuljettajat), niin kokemusta syntyy väkisinkin.Mä en tuolla Punavuoressa pyöri, mutta useampi raitiovaununkuljettaja on kertonut aika hurjia tarinoita siitä, miten näppäriä nuo nivelbussit käytännössä ovat. Kohta kai ne on siellä vuoden verran pyörineet, että ehkä keskivertokuskienkin ajotaidot on parantuneet. Toivotaan ainakin.
Yhtään provosoimatta ja provosoitumatta: millaisia ongelmia Punavuorenssa on ollut? En nyt tarkoita noita pahoja lumipäiviä, vaan ihan normaaleja liikenneolosuhteita.Mä en tuolla Punavuoressa pyöri, mutta useampi raitiovaununkuljettaja on kertonut aika hurjia tarinoita siitä, miten näppäriä nuo nivelbussit käytännössä ovat. Kohta kai ne on siellä vuoden verran pyörineet, että ehkä keskivertokuskienkin ajotaidot on parantuneet. Toivotaan ainakin.
Yhtään provosoimatta ja provosoitumatta: millaisia ongelmia Punavuorenssa on ollut? En nyt tarkoita noita pahoja lumipäiviä, vaan ihan normaaleja liikenneolosuhteita.
Muuten koko reitillä mahtuvat bussi ja ratikka kohtaamaan, mutta Laivurinkadulla on Jääkärinkadun ja Tark'ampujankadun välissä kohta, jossa bussi ja ratikka eivät mahdu kohtaamaan, jos bussi on menossa Kampin suuntaan ja ratikka tulee vastaan juuri siinä kohdassa. Tässä kohtaa bussinkuljettajan pitäisi vaan malttaa odottaa, jos hän näkee ratikan siinä Viiskulman pysäkillä.siellä on mahtumisongelmia eli ratikka ja bussi ei mahdu kohtaamaan, ja kun ratikka ei voi väistää niin bussin pitäisi väistää, eikä siitä tule mitään. Sitten peruutellaan, myös rv+bus+rv-peruutuksia jossa siis useampi raskas kulkuneuvo joutuu jonossa peruuttelemaan.
Tämä kuulostaa kyllä aika karmealta ja bussi ei tosiaankaan selviäisi ilman vaurioita, jos ajetaan korotettujen ratikkapysäkkien päältä.Sitten on bussit ajelleet pysäkkikorokkeen päältä (tästä mun on pakko kysyä tarkennusta, en ymmärrä miten se käytännössä onnistuu, kun ne korokkeet on niin korkeita, sen bussinhan täytyy hajota kun se rämähtää alas sieltä korokkeelta).
Nykyään liikennesääntöjen mukainen risteysajo on kyllä unohtunut aika monella ja risteykset ajetaan suoraan tukkoon. Itse kun jätän risteyksen vapaaksi, jos edellä on tukko, niin siitä saa jopa vihaisia katseita ja käsimerkkejä. Niistä en tietenkään välitä mitään.Fredan risteyksesä bussi ajaa liian kauas Bulsalle (pysähtymään valoihin), jolloin Bulsalta Fredalle ajava ratikka ei mahdu kääntymään. Kun Fredalla on pitkä jono, niin ei se bussi peruuttaakaan voi ja siinä on sitten hullunmylly valmis.
Tällaista tämä maailma nyt tosiaankin on ja sen kanssa täytyy vaan elää.Näiden tilanteiden hoitamisessa on myös kommunikaatio-ongelmia, kun kuljettajilla ei ole yhteistä kieltä, joka olisi sellaisella tasolla, että voisi selittää toiselle, että miten tämä nyt hoidetaan sujuvasti että päästään tästä eteenpäin.
Aivan varmasti tosiaankin taidoista, ei epäilystäkään. Nykyään monet vastaantulevat kollegat ajavat suoraan oikeanpuoleiset renkaat jalkakäytävän kautta, jos vähänkään näyttää ahtaalta. Minusta täysin ammattitaidoton tapa ja lisäksi tieliikennelain vastaista ja poliisi kyllä puuttuu siihen jos näkee.
Keissi #3: Valokuva lumipöpperöiseltä Fredalta, bussi on aika lailla V-kirjaimen muotoisessa asennossa pitkin katua. Siitä ei menisi edes pikkauto ohitse. HKL:n raivausauto on auttamassa, vaikkei asia kai sille mitenkään kuuluisi. Tästä mulle tulee mieleen, että on aikamoisen erikoista hankkia Helsingin kelioloihin nivelbussi, jonka viimeinen, nivelen jälkeinen pyöräkerta vetää. Miksi ihmeessä? Eikö ole selvää, että liukas keli ja takavetoinen nivel eivät ole kovin toimiva yhdistelmä, varsinkaan kun siihen yhdistetään konsernin vaatimat ja meidän kelioloihin soveltumattomat renkaat? Kuulemma ensi talveksi on suostuttu parempiin renkaisiin, ja onhan nyt kuljettajillakin kokemusta jo yhdestä talvesta, mutta sitä takavetoisuutta ei mikään muuta.
Myös syksyn aikana tulevat ”toisenmerkkiset” nivelet taitavat olla kärryvetoisia. Kiva nähdä miten ne kulkevat talvisilla kaduilla.
Kyllä olivat. Ainoastaan mahuri-Volvot (B10MA-55/Wilma N202) ja HKL:llä koekäytössä ja sittemmin STA:lla päivätyönsä tehnyt nivel-Sisu olivat siis keskiakselistaan vetäviä.Eivätkös ne 9601 ja 9602 matalalattianivet myös olleet takavetoisia? Ja linjalla 18 pyörivät? http://jlf.fi/f27/602-ex-hkl-bussiliikenne-9601-ja-9602-a/