Minä en tiedä yhtään nivelsähköbussia, joka ei tarvitsisi välilatausta kesken päivän. Etkä näköjään sinäkään, joten väitteellesi lataustolppien tarpeettomuudesta ei ole katetta. Ne ilman kesken päivää tapahtuvaa latausta toimivat sähköbussit ovat 2-akselisia ja telejä.
No niin, eli aiempi viestisi tarkoitti aukikirjoitettuna ”nivel vaatii tolpan, tolpatta saa vain nivelettömiä”. Nyt ymmärrän, kiitos tarkennuksesta.
Mä toki olisin valmis luopumaan siitä nivelestäkin ihan samantien, ja kaupanpäälle pääsisi eroon vanhanaikaisista tolpistakin. Ymmärtääkseni Höselissä vallitsee konsensus siitä, etteivät telibussit mahdu Punavuoren korttelikaupunkiin. Mutta konsensusta ei vielä vallitse siitä, etteivät nivelbussitkaan sinne oikeasti mahdu. Eivät ainakaan nykyiset takavetoiset nivelbussit nykyisillä kuljettajilla. Luulenpa, että jos raitiovaununkuljettajilta kysyisi, miten hyvin nivelbussit sopivat Punavuoreen, niin vastaisivat, että eivät sovi ollenkaan.
Muistat ihan oikein. Ainakaan Keravan ja Sipoon paketeissa ei sähköbusseja vaadittu, mutta yhtiö laski ne kannattavammaksi kuin dieselbussit, tarjosi niitä ja voitti. Keravan osalta en muista tarjouksia, mutta ainakin Sipoon sopimuksessa HelB olisi voittanut hinnan perusteella dieselbusseilla, mutta PL sai sähkökalustosta kalustopisteitä ja voitti olikohan 60 000-70 000€ kalliimmalla sopimuksella.
Just näinhän se pitääkin olla. Että tällainen kehitys tapahtuu itsekseen ilman yhteiskunnan pakottamista ja hukkainvestointeja! Tuo hintaerokin on niin pieni, että siihen veronmaksaja osallistuu ihan mielellään, kun saadaan diesel korvattua sähköllä.
Mua on sivumennen sanoen alkanut vähän arveluttaa myös noiden kankeiden Alepa-fillareiden touhu. Hae telineestä, vie telineeseen. Samaan aikaan kaupunki on täynnä yksityisellä rahalla tarjottavia skuutteja (kuulemma on myös jo vastaavia privafillareitakin), jollaisen voi ottaa mistä vaan ja jättää minne vaan, jonka hinta on edullinen ja johon yhteiskunnan rahaa ei kulu lainkaan. Onko se ollenkaan yhteiskunnan asia sekaantua tuollaiseen? Onko jopa kilpailun vääristämistä, että yksi vuokrafillari pyörii kaupunkien tuella ja muut ei? Tämä nyt toki tässä keskustelussa off-topikkia.
Sipoon linjat on tietysti hieman eri asia kuin muutaman minuutin välein liikennöivät runkobussilinjat.
Liikenneympäristö varmaan on Sipoossa sikäli sähköä tukevampi, että liikenne on rauhallisempaa. Varmaan sähköllä saa enemmän kilsoja kuin Punavuoressa saisi. Mutta ei kai vuoroväli tuohon vaikuta.
Akkujen valmistus ja akkuteknologia ovat sähköautoliikenteen pullonkaula, johon tuskin tulee muutosta koskaan. Akkujen lataaminen tiheämmin vähentää akkujen tarvetta per ajoneuvo (ja parantaa niiden käyttöastetta), joka on akkujen kuluminen huomioidenkin suuri etu.
Silti sellaiset sähköbussit, joita liikennöitsijät itse on katsoneet järkeväksi hankkia ihan omaehtoisesti, perustuu nimenomaan siihen, että ladataan vain harvoin. Eli se kaupallisesti käyttökelpoisin tasapaino tuntuu kuitenkin löytyvän sieltä, missä latausväli on harva ja sen seurauksena akusto kai sitten painava.