Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,014
Tästä aiheesta eli ulkomaisten yhtiöiden tulosta Suomeen on mukava kirjoitus nettisivustolla Bussikaistalla Helsingissä, artikkeli Nobinan tarina. Ulkomaalaisten rantautumisesta kerrotaan alaotsikosta "1994 - 1995 Viimeinen yhteensulautuminen" eteen päin. Vantaan Liikenne Oy:n (aina Transdeviin asti) vaiheista on taas kirjoitus täällä.Tästä tulikin mieleen, että tehtiinköhän Concordialla/Stagecoachilla/Connexilla/Linjebussilla jotenkin vastaavanlaisesti, kun ne tuli Suomeen?
Eli ensin eli keväällä 1994 silloinen Ruotsin valtionyhtiö Swebus osti Vanhankylän Linja Oy:n ja Auto-Arvelan, jotka olivat olleet tuohon asti Hannu Tehirannan omistuksessa. Ne toimivat silloin toiminimen TransBus alla. Samana vuonna ruotsalainen AB Linjebuss osti Vantaan kaupungin omistaman Vantaan Liikenne -konsernin. Näin Suomeen muodostui lyhyessä ajassa sekä Oy Swebus Finland Ab ja Oy Linjebuss Finland Ab. Molemmat laajenivat jo pian hankkimalla lisää suomalaisyhtiöitä pääasiassa pk-seudulta, mutta myös Tampereelta ja Etelä-Pohjanmaalta. Ulkomaalaiset eivät siis tulleet kuljettajineen ja kalustoineen Suomeen, vaan hankkivat täkäläisiä olemassa olevia yrityksiä, pääosin myös yrityksen käytössä olleet varikot kuuluivat kauppoihin. Konsernien sisäisien kalustosiirtojen merkeissä Linjebussin ja Swebusin suomalaistytäryhtiöille tuli eräässä vaiheessa kalustoa konsernien muiden maiden yksiköistä, esim. kuuluisat Tanskandoggit. Mutta toiminnan perusta oli vahvasti kaluston ja henkilökunnan osalta täältä hankituissa yhtiöissä. Monien vaiheiden jälkeen näiden ulkomaalaisyritysten nimet ovat nyt Nobina ja Transdev, joista viimeksi mainitun bussiliikenne päättyy vajaan parin viikon kuluttua Suomessa.