HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,616
HSL:n hallituksen ensi viikon kokouksen asialistalla on kilpailukierroksen 51 käynnistäminen.

Ehdotetut kohteet ovat:
263: runkolinjat 18, 39 (Eira - Myyrmäki) ja 40 (Elielinaukio - Kannelmäki). Linjat 18 ja 39 numeroidaan runkolinjaperiaatteen mukaisesti sopimuskauden alkaessa. Kalusto 40 kpl sähköniveliä
264: 17 (Kallio - Merikatu) ja 24. Kalusto 8 kpl sähkö-A1
265: 14 (Kamppi - Pajamäki), 37 (Kamppi - Myyrmäki), 41 (Kamppi - Pohjois-Haagan asema) ja 42. Kalusto 28 sähköbussia (A1 tai A2)

Sopimuskaudet alkavat elokuussa 2021. Kaikkien kesto on standardi 7 vuotta + 3 vuoden optio.

Historiallinen kierros siinä mielessä, että polttomoottoribusseja ei saa tarjota enää ollenkaan.
 
HSL:n hallituksen ensi viikon kokouksen asialistalla on kilpailukierroksen 51 käynnistäminen.

Historiallinen kierros siinä mielessä, että polttomoottoribusseja ei saa tarjota enää ollenkaan.

Toivottavasti sitten Suburbania ja 8900LE:tä saa vähitellen myös sähkökäyttöisenä. Ne olis kyl mielenkiintoisia nähdä.
 
Minkä ihmeen takia tämäkin pitää pilkkoa kolmeen palaan, kun tässä olisi autoja hädin tuskin yhteen järkevänkokoiseen pakettiin?

Höseli ei taida luottaa Helsingin pyrkimykseen saada Vihdintien ja Topeliuksen ratikka auki 2027.
 
Minkä ihmeen takia tämäkin pitää pilkkoa kolmeen palaan, kun tässä olisi autoja hädin tuskin yhteen järkevänkokoiseen pakettiin?

Höseli ei taida luottaa Helsingin pyrkimykseen saada Vihdintien ja Topeliuksen ratikka auki 2027.

Eikös tällaiset paketit ole juuri hyviä ehkäisemään bussiliikenteen päätymistä vain muutaman ison toimijan käsiin? Uskaltaa pienemmätkin tarjota ja saada jalansijaa HSL-liikenteessä, sehän on vain hyväksi.
 
Eikös tällaiset paketit ole juuri hyviä ehkäisemään bussiliikenteen päätymistä vain muutaman ison toimijan käsiin? Uskaltaa pienemmätkin tarjota ja saada jalansijaa HSL-liikenteessä, sehän on vain hyväksi.

Näinhän se virallinen liturgia on vuosia kuulunut, mutta silti se bussiliikenne on aina vaan muutaman ison toimijan käsissä.
 
Näinhän se virallinen liturgia on vuosia kuulunut, mutta silti se bussiliikenne on aina vaan muutaman ison toimijan käsissä.

Käynnissä oleva Ojangon ”jättikilpailutus” näyttänee onko nykyistä isommille kohteille kysyntää ja onko maailmalla halukkaita Suomeen tulijoita.
 
Mihinköhän 39N on jäänyt?

Kyllä tuo 31/39 paikkainen kalusto tulee olemaan liian pientä 14, 37, 41 ja 42:lle:mad:

Äkkiä kun laskee niin 14 (4 autoa) 37 (9 autoa) 41 & 42 (15 autoa)
 
Käynnissä oleva Ojangon ”jättikilpailutus” näyttänee onko nykyistä isommille kohteille kysyntää ja onko maailmalla halukkaita Suomeen tulijoita.

Aivan. Ite pidän Arrivaa ja Keolista todennäköisimpinä ulkomaalaisina toimijoina jotka oisivat mahdollisesti kiinnostuneita HSL-alueesta (kun kummatkin ovat melko suuria yhtiöitä joilla on ollut pitkään toimintaa Ruotsissa), mut voihan joukossa toki olla muitakin ulkomaisia firmoja mitkä eivät ole tuttuja edes Ruotsin markkinoilla. Eihän sitä tiedä... :)
 
Hernesaari jää tosiaakin paitsioon, jos 17:kin jätetään 24:n päätepysäkille Merikadulle. Ratikallakaan ei pääse kuin Eiranrantaan ainakin asti 2023.

Ihan hyvä että 18 ja 39 ollaan numeroimassa uudelleen, mutta 14:lle pitäisi keksiä uusi numero. Eikä vain sen takia, että se ei ole enää samanlainen kantakaupunkilinja kuin ennen, mutta myöskin siksi että raitioverkko sekä linjasto on laajenemassa ja 10-sarjaan numeroituja linjoja voisi ruveta numeroimaan ylöspäin niiden alta. Esimerkiksi jos 36:sta ei saada takaisin palvelulinjalta, niin vapautuva 38 voisi sentään toimia.

Höseli ei taida luottaa Helsingin pyrkimykseen saada Vihdintien ja Topeliuksen ratikka auki 2027.

No yhden vuoden toleranssi nyt on jo ihan suositeltavaakin. Eikä se kai hirveästi maksaisi purkaa sopimus vuosi etukäteen tai optiosta sovittaessa neuvotella 18 ja 39:n bussit jollekkin toiselle linjalle jo vuosi ennen optiokauden alkua.
 
Kyllä tuo 31/39 paikkainen kalusto tulee olemaan liian pientä 14, 37, 41 ja 42:lle:mad:

Äkkiä kun laskee niin 14 (4 autoa) 37 (9 autoa) 41 & 42 (15 autoa)

Noiden linjojen rooli on jatkossa lähinnä täydentää raideliikenteen ja runkolinjabussien muodostamaa runkoverkkoa, joten 2-akselinen kalusto todennäköisesti riittää ihan hyvin. Esimerkiksi Pitäjänmäentieltä pääsee kantakaupunkiin kahdella eri runkolinjalla. Jossain Pajamäessä, Lassilassa tai Riistavuoressa ei ihan hirveästi nousijoita ole nykyisinkään, joten tuskinpa nuo linjat aivan turvoksiin asti omilla palvelualueillaan täyttyvät.
 
Noiden linjojen rooli on jatkossa lähinnä täydentää raideliikenteen ja runkolinjabussien muodostamaa runkoverkkoa, joten 2-akselinen kalusto todennäköisesti riittää ihan hyvin. Esimerkiksi Pitäjänmäentieltä pääsee kantakaupunkiin kahdella eri runkolinjalla. Jossain Pajamäessä, Lassilassa tai Riistavuoressa ei ihan hirveästi nousijoita ole nykyisinkään, joten tuskinpa nuo linjat aivan turvoksiin asti omilla palvelualueillaan täyttyvät.

Vaikka tuleekin tiiheästi kulkevat runkolinjat 18 ja 39 joiden vuoroväliä harvennetaan, ei ne siltikään palvele ruskeasuo-töölön tulli välillä mistä nämä linjat keräävät kampin suuntaan matkaavat. Linjojen 37 ja 42 vuoroväli piti tiihentää 10min, mutta 41 säilytys esti sen toteutuksen eikä ne matkustajat häviä tolta väliltä esim linjalle 40 nytkin elielinaukiolle on tiiheä vuoroväli. Linjoilla on muutenki ruuhka-aikoina paljon matkustajia ja uskon että, moni ei ole tyytyväinen seisomaan HSL toiminnan takia pinenissä autoissa pitkän työpäivän jälkeen. Tämä on pahimillaan jopa 13 istumapaikan menetys tai vain 4 mutta se kans tulee näkymään linjoilla. Sunnuntaina päiväs aikaan huomasi kun oli linjalla 39 paikkainen VDL niin oli sen verta täynnä että jäljellä oli vain muutama paikka keskustasta lähdettäessä. Luvattu 12min vuoroväli toteutuu linoilla muutaman kerran muuten niitä ajetaan 14-18min välillä ruuhkassa. Ennen on ollut tasan 12min vuoroväli ruuhkasuuntaan ja vastakaiseen ~15min.
 
Vaikka tuleekin tiiheästi kulkevat runkolinjat 18 ja 39 joiden vuoroväliä harvennetaan, ei ne siltikään palvele ruskeasuo-töölön tulli välillä mistä nämä linjat keräävät kampin suuntaan matkaavat. Linjojen 37 ja 42 vuoroväli piti tiihentää 10min, mutta 41 säilytys esti sen toteutuksen eikä ne matkustajat häviä tolta väliltä esim linjalle 40 nytkin elielinaukiolle on tiiheä vuoroväli. Linjoilla on muutenki ruuhka-aikoina paljon matkustajia ja uskon että, moni ei ole tyytyväinen seisomaan HSL toiminnan takia pinenissä autoissa pitkän työpäivän jälkeen. Tämä on pahimillaan jopa 13 istumapaikan menetys tai vain 4 mutta se kans tulee näkymään linjoilla. Sunnuntaina päiväs aikaan huomasi kun oli linjalla 39 paikkainen VDL niin oli sen verta täynnä että jäljellä oli vain muutama paikka keskustasta lähdettäessä. Luvattu 12min vuoroväli toteutuu linoilla muutaman kerran muuten niitä ajetaan 14-18min välillä ruuhkassa. Ennen on ollut tasan 12min vuoroväli ruuhkasuuntaan ja vastakaiseen ~15min.


Nykyiselläkin 39:llä saisi olla tiheämpi vuoroväli viikonloppuisin. Monesti päivällä esin Keskustaan mennessä istumapaikat riittävät nipin napin eivätkä aina riitäkään.
 
Nykyiselläkin 39:llä saisi olla tiheämpi vuoroväli viikonloppuisin. Monesti päivällä esin Keskustaan mennessä istumapaikat riittävät nipin napin eivätkä aina riitäkään.

Nykyinen vuorotarjonta 14, 18 ja 39:llä on esimerkiksi lauantaisin hyvin outo, kun vuorovälit ovat epätasaiset. Etenkin jos menee Pitäjänmäentielle asti, vuorovälit ovat entistä hävyttömämmät, kun kaksi vuoroa ajaa peräkkäin ja myöhästyessä odotat vartin seuraavia.
 
Ehdotetut kohteet ovat:
263: runkolinjat 18, 39 (Eira - Myyrmäki) ja 40 (Elielinaukio - Kannelmäki). Linjat 18 ja 39 numeroidaan runkolinjaperiaatteen mukaisesti sopimuskauden alkaessa. Kalusto 40 kpl sähköniveliä.
Tervehdin tätä ilolla. Tässähän toteutuu taannoinen johdinautosuunnitelma, nyt nykyaikaisilla sähköbusseilla toteutettuna.

Toki toivon, että edustamani liikennöitsijä osallistuu ja voittaa kyseisen kohteen, mutta minulle tulee mieleeni, että voisikos HKL-Raitioliikenne osallistua tarjouskilpailuun? Uusi ratikkavarikko Ruhassa ja bussivarikko siinä päällä. Hmmm...

Runkolinjojen numeroinnista:

Miten linjat 18 ja 39 uudelleennumeroitaisiin runkolinjoiksi?

En löytänyt enää HSL: hallituksen kokouksen pöytäkirjaa ajalta 27.3.2012, jossa noista numerointiperiaatteista päätettiin.

Linja 18:
Jos runkolinja numeron pitää olla kolminumeroinen tasakymmenluku, niin silloin luonnollinen valinta olisi 300, mutta tällöin suunnitellulle Vihdintien runkolinjalle pitäisi antaa toinen numero kuin aiottu 300.
Toinen mahdollisuus on kaksinumeroinen tasakymmenluku. Onhan linja 40 jatkossakin 40 ja on runkolinja. Tällöin linja 18 olisi runkolinja 30. Silloin olisi tosin ristiriita muiden kaksinumeroisten tasakymmenlukuisten kanssa (esimerkiksi ratikkalinja 10, bussilinjat 20, 70, 80).

Linja 39:
Tämä olisi ilman muuta kolminumeroinen seuturunkolinja. Joko 310 tai jopa 390.
 
Takaisin
Ylös