Mitäs kanavaa pitkin kuljettajia kuunnellaan aikataulujen suunnittelussa vai kuullaanko laisinkaan ?
Kyllähän niistä palautetta voi antaa joko suoraan HSL:lle tai sitten firman kautta. Käytännössä nämä kuitenkin menevät aina kuuroille korville.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mitäs kanavaa pitkin kuljettajia kuunnellaan aikataulujen suunnittelussa vai kuullaanko laisinkaan ?
Kyllähän niistä palautetta voi antaa joko suoraan HSL:lle tai sitten firman kautta. Käytännössä nämä kuitenkin menevät aina kuuroille korville.
Keskustelin erään Nobinan kuljettajan kanssa ja aikataulut ajoaikoineen on laadittu liian tiukoiksi. Tämä ei toki ole mitään uutta HSL:ltä, jonka menneen kesän aikataulut olivat suorastaan epäinhimillisiä.
Aika kova analyysi ja johtopäätös ensimmäisen liikennöintipäivän perusteella. En väitä etteikö vika voisi olla tilaajan liikennesuunnittelussa, mutta muita mahdollisia syitä voisivat olla:
- säästäväinen ajotapa ja ajokulttuuri
Aika kova analyysi ja johtopäätös ensimmäisen liikennöintipäivän perusteella. En väitä etteikö vika voisi olla tilaajan liikennesuunnittelussa, mutta muita mahdollisia syitä voisivat olla:
- varovaisuus uuden kaluston kanssa (nivelbussit)
- huolellisuus uusilla linjoilla
- matkustajien opastaminen uusilla linjoilla ja uudessa kalustossa
- säästäväinen ajotapa ja ajokulttuuri
- sähköbussien lataaminen lähtöajalla tai sen jälkeen. Jo tarjouspyynnössä oli tiedossa ettei tilaaja varaa autokiertoihin erillistä latausaikaa, vaan operaattorin on huolehdittava siitä, että bussit tarvittaessa ladataan ja siten, ettei se aiheuta myöhästymisiä. Toki jo valmiiksi myöhässäolevan auton pakkolataaminen päätepysäkillä kerrannaisefektinä myöhästyttää vielä lisää.
Alkuviikon kokemukseni Kontulan ja Mellunmäen suunnan liityntälinjoilta ovatkin sitten päinvastaisia: liikenne tuntuu sujuvan aivan kuin kuljettajat olisivat ajaneet reittejä vuosikaudet, ennemmin tuntuu, että aikataulut ovat hieman löysät. Yleensähän liikennöitsijän vaihtuessa ensimmäinen syksy menee opetellessa eivätkä edellisen liikennöitsijän ajamien lähtöjen perusteella suunnitellut ajoajat tahdo riittää.
kun ei tarvinnut Itäväylällä madella 97V:n kyydissä neljääkymppiä
Jotenkin osaan kuvitella tämän, toisessa yhtiössä työskentelevänä ja useasti monissa eri paikoissa Nobinan kanssa peräkkäin ajelevana tiedän mitä tämä tarkoittaa. :lol:
Keskustelin erään Nobinan kuljettajan kanssa ja aikataulut ajoaikoineen on laadittu liian tiukoiksi. Tämä ei toki ole mitään uutta HSL:ltä, jonka menneen kesän aikataulut olivat suorastaan epäinhimillisiä.
Käytännössä paras ratkaisu olisi varmaan se, että linjan ajoaikaa pidennetään etukäteen 20 - 30 %, jos se siirtyy Nobinalle, ja kalustokierto suunnitellaan tämän mukaan.
Onko siis ihan oikeasti niin, että Nobinalla on jonkinlainen hidasteluun pyrkivä ajotapa, joka on niin tärkeä asia, että se ohittaa aikataulut ja Höselin määräykset, ja että Nobina ei pysty noudattamaan niitä aikatauluja, joita muut liikennöitsijät pystyvät? Miksei Höseli puutu asiaan?
En tiedä mikä on asian todellinen laita, mutta äkkiseltään maalaisjärjellä ajateltuna tulee aika monta hyötyä mieleen. Rauhallinen ajotapa säästää energiakustannuksia ja mahdollisesti vähentää erilaisten vikojen esiintymistä ja huoltotarpeita. Ajoajan kasvu taas lisää tilaajan suuntaan painetta lisätä kalustotarvetta, mikä yleisesti pitäisi olla operaattorille kannattavaa, koska se lisää liikevaihtoa (ja liikevoittoa) ja varikon perällä lojuva ”romu” saadaan ajoon hyvällä korvauksella.
Alkuviikon kokemukseni Kontulan ja Mellunmäen suunnan liityntälinjoilta ovatkin sitten päinvastaisia: liikenne tuntuu sujuvan aivan kuin kuljettajat olisivat ajaneet reittejä vuosikaudet, ennemmin tuntuu, että aikataulut ovat hieman löysät. Yleensähän liikennöitsijän vaihtuessa ensimmäinen syksy menee opetellessa eivätkä edellisen liikennöitsijän ajamien lähtöjen perusteella suunnitellut ajoajat tahdo riittää.
Voisikos tämä sujuvuus johtua juuri siitä, että kuljettajat todella ovat ajaneet näitä reittejä vuosikaudet. HKL / HelB:hän ajoi näitä linjoja vuoden 2007 loppuun saakka ja teki nyt paluun.. Siellä ovat ratissa "vanhat tutut" kuljettajat. Olen bongannut liityntälinjoilta jo useita HKL-taustaisia tuttuja ohjastajia. Osa reiteistä on toki vähän muuttunut, mutta silti. Kokeneet kuljettajat ajamassa vanhoja tuttuja linjoja.
En tiedä mikä on asian todellinen laita tai että pyrkivätkö jotkut liikennöitsijät tällä johonkin päämäärään, mutta äkkiseltään maalaisjärjellä ajateltuna tulee aika monta hyötyä mieleen. Rauhallinen ajotapa säästää energiakustannuksia ja mahdollisesti vähentää erilaisten vikojen esiintymistä ja huoltotarpeita. Ajoajan kasvu taas lisää tilaajan suuntaan painetta lisätä kalustotarvetta, mikä yleisesti pitäisi olla operaattorille kannattavaa, koska se lisää liikevaihtoa (ja liikevoittoa) ja varikon perällä lojuva ”romu” saadaan ajoon hyvällä korvauksella.