HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

Tähän pakettiin liittyvän runkolinjan 40 sähköbussien lataustolppia on pystytetty Kannelmäkeen kaksin kappalein. Ne sijaitsevat nykyisen bussilinjan 41 kääntöpaikan luona siten, että toinen on sijoitettu juuri ennen kääntöpaikkaa ja toinen kääntöpaikan jälkeen. Tulosuunnan tolppa ja lähtösuunnan tolppa (jälkimmäisessä kuvassa näkyy oikealla myös tulosuunnan tolppa.)
 
Kun noita tolppia rakennetaan, niin eikös routa ja talvi vaikeuttaa niiden käytön? Ensin asvaltti painuu suuntaan ja toiseen käytön mukaan. Sitten toppa elää oma elämää roudan kanssa. Sen lisäksi ehkä ajoneuvon tasonsäätö on vähän suuntaan ja toiseen vinksallaan.... Koita sitten jonkun vuoden päästä osua noilla virroittimilla noihin telineisiin.
Siihen nähden Turun tapa että virroitin on ylhäällä, joka taitaa tehdä sen että sen virroittimen osuma siihen bussiin kontaktoreihin, ei ole yhtä tarkkaa puuhaa. Ja sen lisäksi virroittimet on kiinni talossa, niin se pysyy aika hyvin oikeassa asennossa.
 
Myös Munkkivuoren ostoskeskuksen vieressä ovat latausaseman työt käynnissä. Kannelmäkeen verrattuna Munkkivuoressa ollaan vasta paljon varhaisemmassa vaiheessa, perustuksia ollaan tekemässä itse tolpille. Maata onkin kaivettu auki niiden ja erinäisten kaapelointien takia melko laajoiltakin alueilta. Munkkivuoressa ladataan aikanaan runkolinjan 20 sähköniveliä.
 
Siis ihanko todella vieläkin rakennetaan näitä latausasemia? Miksi ihmeessä? Minä luulin että sähköbussit ovat kehittyneet niin, että niitä ladataan varikolla yöllä kaikessa rauhassa. Miksi meille hankitaan edellisen sukupolven busseja? Vai ovatko ne jotain käytettyjä jotka eivät enää muualle kelpaa?
 
Nivellinjoilla virrankulutus on jo sitä luokkaa, että on tarpeen varata mahdollisuus akkujen täydennyslataukseen ajopäivän lomassakin ilman varikolla käyntiä. Ei ole näköpiirissä, että latauspisteitä olisi tulossa lähellekään siinä tahdissa, kuin mitä akkusähköbussit yleistyvät kaiken kaikkiaan. Varikolla lataaminen todennäköiesti tulee olemaan selvästi yleisin lataamiskäytäntö. Linjoille 20, 30 ja 40 tolpat kuitenkin ovat tulossa, sekä mahdollisesti vuonna 2022 runkolinjalle 570 lopullisen kaluston tullessa käyttöön.
 
Minä luulin että sähköbussit ovat kehittyneet niin, että niitä ladataan varikolla yöllä kaikessa rauhassa.

Täyttä spekulaatiota: akut ovat isot, ja tuo päättärilataus on ihan puhtaasti talvista ja iltaista täydennyslatausta varten, jottei autojen tarvitse kurvata varikolle kuin (vuorokausi-)huollettavaksi. Ei ole mikään salaisuus, että talvella sähköauton toimintasäde on huomattavasti heikompi kuin kesällä, johtuen ajamiseen kelpaavan sähkön käyttämisestä lämmitykseen. Toivottavasti lähitalojen telkkarit ei pimene, kun BYDin virroitin nousee :biggrin:
 
Siis ihanko todella vieläkin rakennetaan näitä latausasemia? Miksi ihmeessä? Minä luulin että sähköbussit ovat kehittyneet niin, että niitä ladataan varikolla yöllä kaikessa rauhassa. Miksi meille hankitaan edellisen sukupolven busseja? Vai ovatko ne jotain käytettyjä jotka eivät enää muualle kelpaa?
Ratikatkin tarvitsevat ajojohtoja sekä niiden tukijärjestelmiä. Kyse on samankaltaisesta asiasta ladattavien sähköbussien osalta. Vaikka niiden toiminta-aika (etenkin kesällä) on varsin pitkä nykyään, niin niitä pitää ladata aina välillä ja on operoinnin kannalta järkevää, ettei tarvitse mennä varikolle lataamaan, vaan se onnistuu päätepysäkillä. Ei niitä tarvitse jokaisen linjasivun tai -kierroksenkaan jälkeen ladata, vaan silloin tällöin. Tämä on yleensä ajoitettu suunnitellusti liikennetuotannon toimesta. Kuljettaja ei siis siitä päätä, vaan lataa sähköbussia kun esimerkiksi työmääräimessä lukee niin.
 
Mitkähän ovat uudet vuorovälit tulevilla runkolinjoilla 20 ja 30? Nykyinen 18 on ajanut arkisin lähes koko päivän 10 minuutin välein. Tuollaiselle palvelutasolle saa jatkossa varmaan sanoa hyvästit..
Tähän saadaan nyt vastaus, kun talven 2021 - 22 aikataulut on julkaistu. Munkkivuoresta (20) ja Myyrmäestä (30) ajetaan aamuruuhkassa esim. klo 7 ja 8 välillä kumpaakin linjaa 8 - 9 minuutin vuorovälein. Klo 8 jälkeen vuorovälit kasvavat vähäksi aikaa 10 minuuttiin. Lähempänä klo 9:ää siirrytään keskipäivän vuorotiheyteen, molempia linjoja ajetaan 12 min vuorovälein, jotkut yksittäiset välit ovat joskus 13 min. Iltapäivällä vuoroväli on suurimmaksi osaksi 10 min paikkeilla, joissain kohtaa on vähän lyhyempiäkin välejä. Iltaruuhkan jälkeen kummankin linjan vuoroväli on alkuun noin 12 min, vähän klo 19 jälkeen 15 min.

Tämän ketjun viesteissä #96, #97 ja #99 mietittiin, miten käy runkolinjan 40 tarjonnalle, kun koronasupistuksia tehdään vähän joka suunnalla. Aamuruuhka on vahvinta, klo 7 jälkeen Kannelmäestä on lähtöjä ensin 7 min vuorovälein, tiheässä kohdassa puoli kahdeksan ja kahdeksan välissä jopa vain 6 minuutin välein. Ei huono ollenkaan. Keskipäivä ajetaan joka 10:s minuutti, iltapäivällä ruuhka sujuu välillä 7:n, välillä 8 minuutin vuorovälein. Elielinaukiolta 40:siä tulee arki-iltoina ajamaan noin klo 21 asti kymmenen minuutin välein. Runkolinja 40 näyttää kulkevan 10 min välein myös lauantaisin päiväsaikaan ja illalla lähes 21.30 saakka.
 
Tähän saadaan nyt vastaus, kun talven 2021 - 22 aikataulut on julkaistu. Munkkivuoresta (20) ja Myyrmäestä (30) ajetaan aamuruuhkassa esim. klo 7 ja 8 välillä kumpaakin linjaa 8 - 9 minuutin vuorovälein. Klo 8 jälkeen vuorovälit kasvavat vähäksi aikaa 10 minuuttiin. Lähempänä klo 9:ää siirrytään keskipäivän vuorotiheyteen, molempia linjoja ajetaan 12 min vuorovälein, jotkut yksittäiset välit ovat joskus 13 min. Iltapäivällä vuoroväli on suurimmaksi osaksi 10 min paikkeilla, joissain kohtaa on vähän lyhyempiäkin välejä. Iltaruuhkan jälkeen kummankin linjan vuoroväli on alkuun noin 12 min, vähän klo 19 jälkeen 15 min.

Tämän ketjun viesteissä #96, #97 ja #99 mietittiin, miten käy runkolinjan 40 tarjonnalle, kun koronasupistuksia tehdään vähän joka suunnalla. Aamuruuhka on vahvinta, klo 7 jälkeen Kannelmäestä on lähtöjä ensin 7 min vuorovälein, tiheässä kohdassa puoli kahdeksan ja kahdeksan välissä jopa vain 6 minuutin välein. Ei huono ollenkaan. Keskipäivä ajetaan joka 10:s minuutti, iltapäivällä ruuhka sujuu välillä 7:n, välillä 8 minuutin vuorovälein. Elielinaukiolta 40:siä tulee arki-iltoina ajamaan noin klo 21 asti kymmenen minuutin välein. Runkolinja 40 näyttää kulkevan 10 min välein myös lauantaisin päiväsaikaan ja illalla lähes 21.30 saakka.

Ja yöllä vuoroväli on 15 min.
 
Talven 2021-22 aikataulut on kyllä iloinen yllätys. Itsekin povasin uudelle 20/30-runkolinjoille selviä heikennyksiä vuoroväleihin 18/39 verrattuna. Metsään meni - ja kunnolla.

Lauantaisin ja sunnuntaisin kummankin linjan vuoroväli paranee 20 minuutista 15 minuuttiin.
 
Haagan ja Kannelmäen alueella on jo aika moni uuden runkolinja 40:n reitin varren pysäkkikatos saanut oranssin brändivärin. Onko 20:n ja 30:n varrelta vastaavia havaintoja?
 
Haagan ja Kannelmäen alueella on jo aika moni uuden runkolinja 40:n reitin varren pysäkkikatos saanut oranssin brändivärin. Onko 20:n ja 30:n varrelta vastaavia havaintoja?

Menin torstaina 39:llä päästä päähän. Silloin oli Hankasuontien pysäkkipari ja ainakin Naapuripellontien pysäkki länteen saanut oranssin teipin katonrajaan ja taisi olla vielä yksi pysäkkipari Konalantielläkin. Samoin jokin Huopalahdentien pysäkkipareista, taisi olla Munkkivuori, jonka muistelisin olleen oranssina.
 
Kohta on Motonetistä suojateippi loppu, kun Höseli teippailee joka toisesta katoksesta katonrajan oranssiksi. En mä oikein tiedä, mitä tuosta pitäisi ajatella.

Onkohan siitä pari vuotta, kun noita katoksia teippailtiin täällä päin, ja kysyin kahdelta (erikseen, eri kerroilla) bussia käyttävältä kaverilta, että miten se bussimatka on nyt muttunut, kun bussista tuli oranssi. Totesivat sen olevan ihan kuin ennenkin, paitsi että se on ilmainen.

Onnea matkaan.
 
Onkohan siitä pari vuotta, kun noita katoksia teippailtiin täällä päin, ja kysyin kahdelta (erikseen, eri kerroilla) bussia käyttävältä kaverilta, että miten se bussimatka on nyt muttunut, kun bussista tuli oranssi. Totesivat sen olevan ihan kuin ennenkin, paitsi että se on ilmainen.

Ei sitä varmaan huomaa jos ei ole harrastaja tai kulje suurinpaan ruuhka-aikaan. 510/555:lla tapahtui aamuruuhkassa ajoittain Pohjois-Leppävaarassa siten, että saavuttiin pysäkille, jossa odotti yli 20 kyytiin nousevaa, ja siinä viivyttiin useita minuutteja ennen kuin kaikki olivat yksitellen astuneet sisään ja leimanneet. En kulje säännöllisesti runkolinjoilla, mutta viime viikolla metron korvauslinjojen sekä 560 kyydissä huomasi heti eron kun bussi tuli täydelle pysäkille eikä siinä seistykkään kauaa. 200 on kuitenkin nykyisistä runkolinjoista harvimmin kulkeva, eli oletettavasti sillä on myös harvemmin isoja joukkoja nousemassa kyytiin yhdellä kertaa.
 
Takaisin
Ylös